Banedanmark i snekaos: Windows Azure-flytning var det rigtige at gøre

Banedanmarks trafikinformation på internettet ser ud til at klare julerejsende og snekaos uden problemer, efter systemet er flyttet til Windows Azure, selvom et databaseproblem spøger i baggrunden.

Snemængderne har gjort juletrafikken ekstra udfordrende, men for de danskere, der skal med toget, så er det i det mindste muligt at få et hurtigt overblik over aflysninger og forsinkelser på Banedanmarks hjemmeside.

Hjemmesiden med trafikinformation for tog i Danmark blev i begyndelsen af december flyttet over på Microsofts cloud computing-platform Windows Azure. Og den ser indtil videre ud til at kunne klare presset.

Læs også: Banedanmark: Forsinkede tog flytter på Windows Azure inden ugen er omme

»Det kører efter vores opfattelse fantastisk godt. Det imødekommer lige præcis de udfordringer, vi har kæmpet med i flere år. Til trods for at trafikken er hårdt ramt, så er jeg lige på det her område en glad mand,« siger it-direktør Kenneth Lau Rentius fra Banedanmark.

Ud fra testkørsler vurderer han, at Banedanmark nu har kapacitet til at kunne klare, hvis hele Danmarks befolkning går ind for at se trafikinformationen i løbet af en enkelt uge.

»Det var det rigtige at gøre. Jeg kunne have købt mig fattig i isenkram,« siger Kenneth Lau Rentius.

Banedanmark har dog haft nogle mindre problemer med indkørslen af det nye system. Et problem med databasen betød, at SQL Server'en på et tidspunkt var oppe på 100 procents belastning. Derfor blev databasen flyttet, og Banedanmark lavede nogle ændringer, men den præcise årsag er endnu ikke klarlagt.

»Vi har lavet nogle tilpasninger til lige at tage brodden af problemet, og vi har også lavet en proces for, hvordan vi hurtigt kan flytte databasen. Læren her er, at når der dukker noget op, så er der blevet en spiller mere. Det fik vi øvet os lidt i og fandt nogle svagheder, som vi har ændret på,« siger Kenneth Lau Rentius.

Hvor driftsproblemer tidligere blot involverede Banedanmarks udviklere og serviceudbyderen Siemens, så er Microsoft nu også med i fejlfindingsprocessen, fordi systemet kører på Microsofts infrastruktur. Det betyder, at procedurerne omkring driftsproblemer har skullet skrives om, så alle nu ved, hvem der skal gøre hvad i en given situation. Banedanmark forventer dog løbende at skulle justere disse processer.

Udover databaseproblemet måtte Banedanmark også justere selve dets hjemmeside for at få den til at yde optimalt sammen med Windows Azure-delen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Kim Andersen

Fra: http://www.dsb.dk/kundeservice/trafikinformation/aendringer-i-trafikken/

======================================== Der er sket en fejl

Der er sket en fejl, og siden kan ikke vises.

Klik her for at gå til forsiden af www.dsb.dk

An error has occurred

An error has occurred and the page cannot be displayed.

Click to go to the main page of www.dsb.dk

  • 0
  • 0
#7 Flemming Frandsen

Inden man kommer alt for godt i gang med at kritisere dsb for at være for sløve eller lovprise bane.dk for at have flyttet i skyen i tide, så tag lige et kig på dmi.dk.

Læg mærke til at dmi.dk sagtens leverer ordentlig service, selv om alle danskere sidder og trykker reload, helt uden at bo i skyen.

Måske burde både dsb og bane.dk have gjort som DMI og brugt Varnish, i stedet for blot at smide lejet hardware efter problemet?

  • 0
  • 0
#9 Rasmus Kaae

Jeg kan ikke helt forstå disse "executive decisions" med at smide ting ud på grids, clouds, clusters, m.m.

Hvad er der nu galt med helt almindelig omlægning af design? F.eks. via caching some Flemming forslår. Så vidt jeg ved kan findes der ikke nogen søgeresultater der ikke kan tåle at blive cachet i en periode på f.eks. 5-10 minutter (evt. mere hvis der virkelig er run på serveren).

Alternativt kan man også omtænke løsningen så søgeresultaterne bliver pushet fra central-hold ved opdateringer.

Der er intet galt med load balancing, men at købe sig til dyrere hardware er kort sigtet symptombehandling og ikke en holdbar løsning.

En sidste ting - hvem bruger egentlig bane.dk? Jeg har aldrig hørt om den side før. Personligt bruger jeg www.dsb.dk som indgangspunkt til informationer om tog.

  • 0
  • 0
#10 Klaus Mogensen

... men hvis jeg havde stået med en løsning udviklet i/imod en Oracle DB inklusiv en del Pl/SQL kode, som BaneDanmark havde, og egentlig bare ville have mere power, specielt ved spidsbelastninger, havde jeg nok foretrukket at lægge min db direkte ud i Amazons Oracle-certificerede og IaaS-baserede sky, i stedet for at starte med at kode min løsning om, og dernæst lægge den i den mere begrænsede PaaS-baserede SQL Azure sky.

Måske er det fordi de har fået gode vilkår og føler sig trygge ved at kunne ringe til MS Danmark når noget går galt, men en IaaS baseret løsning som Amazons sky burde have kunnet fjerne sky-leverandøren som den tredje part i problemsituationer, når nu BaneDanmark allerede bruger Siemens som servicepartner

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere