Banedanmark i snekaos: Windows Azure-flytning var det rigtige at gøre

23. december 2010 kl. 10:5910
Banedanmarks trafikinformation på internettet ser ud til at klare julerejsende og snekaos uden problemer, efter systemet er flyttet til Windows Azure, selvom et databaseproblem spøger i baggrunden.
Artiklen er ældre end 30 dage

Snemængderne har gjort juletrafikken ekstra udfordrende, men for de danskere, der skal med toget, så er det i det mindste muligt at få et hurtigt overblik over aflysninger og forsinkelser på Banedanmarks hjemmeside.

Hjemmesiden med trafikinformation for tog i Danmark blev i begyndelsen af december flyttet over på Microsofts cloud computing-platform Windows Azure. Og den ser indtil videre ud til at kunne klare presset.

»Det kører efter vores opfattelse fantastisk godt. Det imødekommer lige præcis de udfordringer, vi har kæmpet med i flere år. Til trods for at trafikken er hårdt ramt, så er jeg lige på det her område en glad mand,« siger it-direktør Kenneth Lau Rentius fra Banedanmark.

Ud fra testkørsler vurderer han, at Banedanmark nu har kapacitet til at kunne klare, hvis hele Danmarks befolkning går ind for at se trafikinformationen i løbet af en enkelt uge.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Det var det rigtige at gøre. Jeg kunne have købt mig fattig i isenkram,« siger Kenneth Lau Rentius.

Banedanmark har dog haft nogle mindre problemer med indkørslen af det nye system. Et problem med databasen betød, at SQL Server'en på et tidspunkt var oppe på 100 procents belastning. Derfor blev databasen flyttet, og Banedanmark lavede nogle ændringer, men den præcise årsag er endnu ikke klarlagt.

»Vi har lavet nogle tilpasninger til lige at tage brodden af problemet, og vi har også lavet en proces for, hvordan vi hurtigt kan flytte databasen. Læren her er, at når der dukker noget op, så er der blevet en spiller mere. Det fik vi øvet os lidt i og fandt nogle svagheder, som vi har ændret på,« siger Kenneth Lau Rentius.

Hvor driftsproblemer tidligere blot involverede Banedanmarks udviklere og serviceudbyderen Siemens, så er Microsoft nu også med i fejlfindingsprocessen, fordi systemet kører på Microsofts infrastruktur. Det betyder, at procedurerne omkring driftsproblemer har skullet skrives om, så alle nu ved, hvem der skal gøre hvad i en given situation. Banedanmark forventer dog løbende at skulle justere disse processer.

Udover databaseproblemet måtte Banedanmark også justere selve dets hjemmeside for at få den til at yde optimalt sammen med Windows Azure-delen.

10 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
23. december 2010 kl. 11:51

De har sgu' nok også fået MS's hjælp til at skrive ovenstående pyntede "nyhed" ;-)

komisk at skidtet stadig er nede

6
23. december 2010 kl. 12:00

Inden I kommer for godt i gang, så handler artiklen om Banedanmarks hjemmeside (www.bane.dk) og ikke om DSB.

DSB's hjemmeside ser ganske rigtigt ud til at være nede, men Banedanmark har stadig gode svartider, set herfra hvor jeg sidder lige nu.

Mvh. Jesper Stein Sandal Version2.dk

7
23. december 2010 kl. 12:22

Inden man kommer alt for godt i gang med at kritisere dsb for at være for sløve eller lovprise bane.dk for at have flyttet i skyen i tide, så tag lige et kig på dmi.dk.

Læg mærke til at dmi.dk sagtens leverer ordentlig service, selv om alle danskere sidder og trykker reload, helt uden at bo i skyen.

Måske burde både dsb og bane.dk have gjort som DMI og brugt Varnish, i stedet for blot at smide lejet hardware efter problemet?

8
23. december 2010 kl. 13:19

DMI har den fordel, at de leverer mere statiske sider, mens DSB's og Banedanmarks sider er bygget til søgninger i indhold med løbende ændringer.

Men det er helt sikkert klogt af DMI at bruge caching for at kunne følge med i dag.

9
27. december 2010 kl. 07:44

Jeg kan ikke helt forstå disse "executive decisions" med at smide ting ud på grids, clouds, clusters, m.m.

Hvad er der nu galt med helt almindelig omlægning af design? F.eks. via caching some Flemming forslår. Så vidt jeg ved kan findes der ikke nogen søgeresultater der ikke kan tåle at blive cachet i en periode på f.eks. 5-10 minutter (evt. mere hvis der virkelig er run på serveren).

Alternativt kan man også omtænke løsningen så søgeresultaterne bliver pushet fra central-hold ved opdateringer.

Der er intet galt med load balancing, men at købe sig til dyrere hardware er kort sigtet symptombehandling og ikke en holdbar løsning.

En sidste ting - hvem bruger egentlig bane.dk? Jeg har aldrig hørt om den side før. Personligt bruger jeg www.dsb.dk som indgangspunkt til informationer om tog.

10
27. december 2010 kl. 14:04

... men hvis jeg havde stået med en løsning udviklet i/imod en Oracle DB inklusiv en del Pl/SQL kode, som BaneDanmark havde, og egentlig bare ville have mere power, specielt ved spidsbelastninger, havde jeg nok foretrukket at lægge min db direkte ud i Amazons Oracle-certificerede og IaaS-baserede sky, i stedet for at starte med at kode min løsning om, og dernæst lægge den i den mere begrænsede PaaS-baserede SQL Azure sky.

Måske er det fordi de har fået gode vilkår og føler sig trygge ved at kunne ringe til MS Danmark når noget går galt, men en IaaS baseret løsning som Amazons sky burde have kunnet fjerne sky-leverandøren som den tredje part i problemsituationer, når nu BaneDanmark allerede bruger Siemens som servicepartner

5
23. december 2010 kl. 12:00

Nu er der kommet 2 forskellige kommentarer omkring DSB's hjemmeside og ingen af dem har endnu forstået at der er forskel på DSB og BaneDanmark.

http://trafikinfo.bane.dk/ som artiklen omhandler kører fint.