Banedanmark i snekaos: Windows Azure-flytning var det rigtige at gøre
Snemængderne har gjort juletrafikken ekstra udfordrende, men for de danskere, der skal med toget, så er det i det mindste muligt at få et hurtigt overblik over aflysninger og forsinkelser på Banedanmarks hjemmeside.
Hjemmesiden med trafikinformation for tog i Danmark blev i begyndelsen af december flyttet over på Microsofts cloud computing-platform Windows Azure. Og den ser indtil videre ud til at kunne klare presset.
»Det kører efter vores opfattelse fantastisk godt. Det imødekommer lige præcis de udfordringer, vi har kæmpet med i flere år. Til trods for at trafikken er hårdt ramt, så er jeg lige på det her område en glad mand,« siger it-direktør Kenneth Lau Rentius fra Banedanmark.
Ud fra testkørsler vurderer han, at Banedanmark nu har kapacitet til at kunne klare, hvis hele Danmarks befolkning går ind for at se trafikinformationen i løbet af en enkelt uge.
»Det var det rigtige at gøre. Jeg kunne have købt mig fattig i isenkram,« siger Kenneth Lau Rentius.
Banedanmark har dog haft nogle mindre problemer med indkørslen af det nye system. Et problem med databasen betød, at SQL Server'en på et tidspunkt var oppe på 100 procents belastning. Derfor blev databasen flyttet, og Banedanmark lavede nogle ændringer, men den præcise årsag er endnu ikke klarlagt.
»Vi har lavet nogle tilpasninger til lige at tage brodden af problemet, og vi har også lavet en proces for, hvordan vi hurtigt kan flytte databasen. Læren her er, at når der dukker noget op, så er der blevet en spiller mere. Det fik vi øvet os lidt i og fandt nogle svagheder, som vi har ændret på,« siger Kenneth Lau Rentius.
Hvor driftsproblemer tidligere blot involverede Banedanmarks udviklere og serviceudbyderen Siemens, så er Microsoft nu også med i fejlfindingsprocessen, fordi systemet kører på Microsofts infrastruktur. Det betyder, at procedurerne omkring driftsproblemer har skullet skrives om, så alle nu ved, hvem der skal gøre hvad i en given situation. Banedanmark forventer dog løbende at skulle justere disse processer.
Udover databaseproblemet måtte Banedanmark også justere selve dets hjemmeside for at få den til at yde optimalt sammen med Windows Azure-delen.
