Banal KMD-fejl spændte ben for digital selvbetjening fra udlandet i ni år

En dansker i udlandet måtte bruge næsten et halvt år på at få en pinkode til selvbetjening på nettet. KMD beklager fejlen og vil nu rette problemet, der har ramt udlandsdanskere siden år 2000.

Det skulle være så nemt, og så var det faktisk nærmest helt umuligt at få lov at bruge selvbetjenings-mulighederne på internettet i kontakten med det offentlige.

I hvert fald hvis man bor i Holland og gerne vil have en pin-kode til at logge på Økonomistyrelsens MinSU.dk for at håndtere et studielån. Det er erfaringen for en udlandsdansker, som ramte ned i en fejl i KMD's procedure, der ikke er blevet rettet i de ni år, firmaet har udstedt Den Fælles Pinkode.

KMD beklager sagen og vil nu både rette op på fejlen og forbedre supporten på Den Fælles Pinkode.

Christian Brinch, astronom og ph.d., har boet i udlandet i mange år og arbejder i dag i Holland. Sagen begyndte, da han gerne ville logge på MinSU.dk, fordi telefoniske henvendelser til Økonomistyrelsen altid bliver besvaret med en henvisning til selvbetjening på nettet.

Men selvom han har forsøgt at få udstedt en pinkode siden oktober måned, og skrev til supporten hos KMD om sit problem for første gang i januar, er det først nu, at pin-koden er på vej.

Frem og tilbage mellem kommunen og KMD

Efter først at have fået en række fejlmeddelelser fra websiden, hvor man anmoder om pin-koden, er han blevet sendt frem og tilbage mellem Folkeregisteret i Glostrup Kommune og KMD, der står for at udstede pin-koderne, i et kafkask forløb.

Nogle gange har han fået at vide, at en pin-kode var på vej, uden at der dukkede noget op i hans postkasse. Hver gang ventede han 3-4 uger, før han prøvede igen eller skrev igen, for det kunne jo være, den var på vej.

»Det, jeg er mest træt af, er, at man altid får at vide, at det er meget nemmere på nettet. Men hvis det så ikke virker, er det ens egen abe. Så kan jeg bruge måneder på at prøve at få løst problemet,« siger Christian Brinch.

Problemet med hans anmodninger var, at KMD's systemer dømte fejl, fordi landekode og landenavn i adressen ikke passede sammen. KMD trækker informationerne fra folkeregisteret, og Christian Brinch fik derfor løbende at vide, at han skulle få Glostrup Kommune til at rette oplysningerne. Men her kunne de ansatte hos folkeregisteret kun fortælle, at alt så rigtigt ud.

»Jeg kunne se, at der stod Nederland, så jeg troede, at det var et mismatch mellem 'Holland' og 'Nederland', der gav problemer. Men det betød ikke noget,« siger Christian Brinch.

KMD's egen logik passede ikke

Det var en anden finte med landekoden, der gav ballade. Hos folkeregisteret bruger man nemlig ikke feltet om landekode på den måde, som KMD regnede med. Ofte bliver feltet blot brugt til at markere, at personen er bosat uden for landets grænser, uden at fortælle hvilket land.

»Efterhånden har vi fundet ud af, at landekoden bliver brugt på en anden måde, end vi troede. Vi har selv bygget en logik op om, at den ville passe med landenavnet i adressen, så vi sammenlignede de to felter og udstedte ikke en pinkode, hvis de ikke var ens,« fortæller Heidi Pedersen, chef for KMD's kompetencecenter Sikkerhed.

Den procedure har været brugt hos KMD siden Den Fælles Pinkode kom i brug for fem år siden, og Heidi Pedersen erkender, at proceduren også tidligere har givet problemer for andre danskere i udlandet.

»Vi har oplevet problemet før, men det er med denne her sag, at vi for alvor har fået øjnene op for det. Det er en uhensigtsmæssighed, som vi nu vil rette,« siger sikkerhedschefen.

At det først bliver opdaget for alvor nu, forklarer hun med, at det er blevet mere almindeligt at rejse til udlandet i løbet af de ni år, samtidigt med at flere og flere gerne vil betjene sig selv via nettet.

Bedre support på vej

Også KMD's support til borgere, der rammer ind i en fejl, skal forbedres nu. I Christians Brinchs tilfælde ventede han for eksempel en måned uden at få svar.

»Vi vil også optimere vores procedure for support. Den var lige omstændig nok, har sagen her vist os,« siger Heidi Pedersen, og beklager hele forløbet.

Nu glæder Christian Brinch sig over, at pinkoden er på vej, næsten et halvt år efter første henvendelse til KMD. Brevet bliver automatisk sendt til hans danske kontaktadresse, det vil sige hans forældre, men heller ikke det bliver oplyst undervejs.

»Det er da lidt utroligt, at det først er når en journalist spørger, at man kan få sporet sin post,« brummer han.

170 kroner og en rejse for digital signatur

En anden mulighed for Christian Brinch havde været at bestille en digital signatur. Men det koster 170 kroner i gebyr og en tur til ambassaden i Haag, fordi pinkoden her skal afhentes personligt.

Christian Brinch kan ikke se det rimelige i, at han skal betale for at kunne bruge selvbetjening af offentlige services, og droppede derfor ideen.

»Det offentlige vil gerne have mig til at bruge selvbetjening. Og så synes jeg, det er skidt, at jeg skal betale for noget, som er indført for at gøre det nemmere for de fuldmægtige i Økonomistyrelsen. Det irriterer mig af princip,« siger Christian Brinch.

Selvom den digitale signatur bliver fremhævet mere af myndighederne end Den Fælles Pinkode, er der stadig mange, som beder om pinkoden til selvbetjening på nettet. De sidste 2-3 år har der fast været udstedt 20.000-30.000 nye pinkoder hver måned, oplyser KMD.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jakob Damkjær

Eftersom de penge man betaler når man skal ha en digital signatur i udlandet går til ambasaden eller konsulatet for deres besvær.

At der ikke er finansiering i budgettet for digital signatur til at betale konsulaterne viser bare at regeringen ikke har tænkt på at folk i udlandet kunne tænkes at få signatur...

@Per

Mystisk hvilken side virker den ikke med ? Den java app som flere og flere sider skifter til køre fint i Safari (virk.dk, sundhed.dk osv).

Har du prøvet at instalere den i hovednøgleringen ?

  • 0
  • 0
Per Erik Rønne

Ja. Læg i øvrigt mærke til at der her intet står om Safari:

https://danid.dk/export/sites/dk.danid.oc/da/privat/support/vejledninger/installation_paa_mac_med_firefox/

Når man gør det på FireFox går DanID ud fra at man slår kryds i 'Spørg mig hver gang' når en webside kræver certifikat. Så skal man indtaste et løsen, men denne mulighed er der tilsyneladende ikke i Safari.

Naturligvis krydser jeg ikke af i 'Spørg mig hver gang' da dette ville gøre det for besværligt. Jeg har da også lavet et script til min Leopard Server, som logger på en bestemt site hver dag, helt automatisk, og at have et sådant løsen i klarskrift ville ikke være særligt sikkert, vel?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere