Bægeret er fyldt: Kombit vrager Mjølner til at levere digital flytteløsning

En ny, digital flytteløsning er nu så forsinket, at kommunernes Kombit smider leverandøren Mjølner Informatics på porten. Løsningen, der skulle have været klar i oktober, kunne først sættes i drift til sommeren 2011.

Den digitale afløser for de velkendte flyttemapper på posthuset er nu blevet så mange postgange forsinket, at kommunernes it-indkøbsorganisation Kombit har tabt tålmodigheden med leverandøren Mjølner Informatics.

Kontrakten bliver nu hævet, da løsningen, der skulle have været i drift i oktober, nu tidligst ville kunne være fuldt implementeret i sommeren 2011.

»Vi er naturligvis rigtig ærgerlige over, at det har været nødvendigt at gå så vidt som til at ophæve kontrakten, men vi har stået i en situation, hvor vi af hensyn til kommunerne har været tvunget til at træffe dette valg,« udtaler Thomas Rysgaard Christiansen, Markedsdirektør i Kombit i en pressemeddelelse.

Han oplyser samtidig, at KOMBIT vil gøre alt for at sikre, at kommunerne får den løsning, de er blevet stillet i udsigt, og at de får den inden for de økonomiske rammer, som tidligere er blevet fremlagt.

Kombit går straks efter nytår i gang med at forberede et hasteudbud, der skal sikre, at kommunerne hurtigst muligt kan få en fælles digital løsning til håndtering af flyttemeddelelser. Det fremgår ikke af den fremsendte pressemeddelelse, hvornår det nye udbud kan være afsluttet, og slet ikke, hvornår den nye løsning kan være implementeret.

KL bakker op om Kombits beslutning:

»Det er en rigtig ulykkelig situation ? ikke mindst for de kommuner, der har planlagt nøje at have den nye løsning i brug nu. Men beslutningen om at trække en streg i sandet nu er nødvendig. Det ændrer ikke ved, at det stadig er essentielt for kommunerne at stå sammen om en fælles løsning, og KL bakker fuldt op om KOMBITs arbejde med et hasteudbud, så kommunerne så hurtigt som forsvarligt muligt får en velfungerende fælles selvbetjeningsløsning,« udtaler centerchef Jakob Harder fra KL.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Lasse Lindgård

Nu ved jeg absolut intet om omtale digitale flytteløsning, og burde af den grund sikkert holde min mund, men:

Allerede i maj står der at systemet skal gå i drift i oktober. Dvs. fem måneder.

http://www.version2.dk/artikel/14976-60-kommuner-gaar-sammen-om-faelles-...

Der bliver altså ikke ret ofte leveret nye systemer i den tidshorisont. Hvis der var et eksisterende system som skulle udvides og et indkørt udviklerteam som sad parat - så måske.

Et nyt system som lyder til at det skal integreres med adskillige andre systemer (folkeregister, lægevalg)? Og husk at de fem måneder ikke kun er udvikling, det er afklaringer, prototype, udvikling, intern test, ekstern test (med 60 kommuner!), idriftsættelse.

I mine ører lyder det lidt som at få ni mødre til at levere en baby på en måned.

Jeg gætter på at leveringsdatoen har stået i tilbudsmaterialet som et krav og derfor aldrig er blevet tilstrækkeligt udfordret?

(ovenstående med alle tænkelige forbehold for gætværk fra min side, hvis nogen sidder inde med fakta så ret mig gerne)

  • 0
  • 0
#2 Lars Balker

Har vi ikke aktindsigt i offentlige udbud? Hvorfor har vi ikke aktindsigt i offentlige udbud? Hvis vi havde aktindsigt i offentlige udbud, ville journalister vel som en selvfølge bruges deres aktindsigt i offentlige udbud, og offentliggøre de offentlige udbud når de skrev om projekter der var i offentligt udbud.

Det her projekt er jo peanuts I TEORIEN. Jeg ville blive overrasket om ikke udbuddet indeholdt en masse detaljer der i praksis ikke er nemme at opfylde.

Kære offentlige system: VANDFALDMODELLEN VIRKER IKKE. Lad være med at designe systemet helt før det sættes i udbud.

Mvh,

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere