Den digitale afløser for de velkendte flyttemapper på posthuset er nu blevet så mange postgange forsinket, at kommunernes it-indkøbsorganisation Kombit har tabt tålmodigheden med leverandøren Mjølner Informatics.
Kontrakten bliver nu hævet, da løsningen, der skulle have været i drift i oktober, nu tidligst ville kunne være fuldt implementeret i sommeren 2011.
»Vi er naturligvis rigtig ærgerlige over, at det har været nødvendigt at gå så vidt som til at ophæve kontrakten, men vi har stået i en situation, hvor vi af hensyn til kommunerne har været tvunget til at træffe dette valg,« udtaler Thomas Rysgaard Christiansen, Markedsdirektør i Kombit i en pressemeddelelse.
Han oplyser samtidig, at KOMBIT vil gøre alt for at sikre, at kommunerne får den løsning, de er blevet stillet i udsigt, og at de får den inden for de økonomiske rammer, som tidligere er blevet fremlagt.
Kombit går straks efter nytår i gang med at forberede et hasteudbud, der skal sikre, at kommunerne hurtigst muligt kan få en fælles digital løsning til håndtering af flyttemeddelelser. Det fremgår ikke af den fremsendte pressemeddelelse, hvornår det nye udbud kan være afsluttet, og slet ikke, hvornår den nye løsning kan være implementeret.
KL bakker op om Kombits beslutning:
»Det er en rigtig ulykkelig situation ? ikke mindst for de kommuner, der har planlagt nøje at have den nye løsning i brug nu. Men beslutningen om at trække en streg i sandet nu er nødvendig. Det ændrer ikke ved, at det stadig er essentielt for kommunerne at stå sammen om en fælles løsning, og KL bakker fuldt op om KOMBITs arbejde med et hasteudbud, så kommunerne så hurtigt som forsvarligt muligt får en velfungerende fælles selvbetjeningsløsning,« udtaler centerchef Jakob Harder fra KL.