Backup uden en plan ender i kaos

Hav fuldstændig styr på, hvilke data der er mest kritiske, og start med dem. Og øv dig på, hvad der skal ske, når det hele bryder sammen. Sådan lyder rådet fra dansk backup-ekspert.

Det er ikke til meget nytte, at alle virksomhedens data ligger trygt og godt på backup, hvis hele it-afdelingen farer forvirret rundt og ikke kan finde rundt i de gemte data, når det går grueligt galt.

Det er i korte træk budskabet fra Jørgen Sørensen, der er partner i revisions- og konsulentfirmaet Deloitte og ansvarlig for firmaets forretningsområde ?Security & Privacy?. Hans afdeling rådgiver 500 virksomheder om året i bedre it-sikkerhed og databeskyttelse.

»Et af virksomhedernes store problemer er, at de typisk ikke har overblik over hvilke data, der er mest kritiske. Virksomhederne er rigtig gode til at sørge for backup i et eller andet omfang. Men de ved ikke nødvendigvis, hvor deres data ligger og i hvilken rækkefølge, de skal reetableres,« siger Jørgen Sørensen.

Han kalder disciplinen for master data management ? at have styr på de data, der er mest kritiske for virksomheden og altså kunne finde dem lynhurtigt i de efterhånden enorme mængder data, der samles sammen i en virksomhed.

»I dag er der ingen, der bekymrer sig om oprydning i deres data, fordi prisen for diskplads er så lav. Men til sidst ryger overblikket og backupsystemet får vanskeligt ved at følge med,« siger Jørgen Sørensen.

Prøv med rollespil

Han understreger, at man ikke bare skal have en plan for backup og håndtering af it-nedbrud, men også skal huske at teste den.

»Man behøves ikke at trække stikket ud til elforsyningen til hele virksomheden for at teste planen ? det er fint med skrivebordsscenarier og rollespil. Man skal have faste aftaler om, hvad der skal ske, og afprøve at de virker. Mange har en plan, men de færreste tester den og vurderer, om den er god nok,« siger Jørgen Sørensen.

Og ikke bare den tekniske del af datagenskabelsen skal testes, men lige så meget procedurerne for resten af operationen. For eksempel omkring kommunikationen med kunder og presse, hvis der sker et stort nedbrud eller datatab, lyder rådet.

Forventningerne til, hvor tilgængelige data og it-systemerne skal være, har nemlig ændret sig.

»For 5-6 år siden var virksomhedernes systemer ikke nær så tidskritiske. Der var længere tid til at få det op at køre igen efter et nedbrud, inden kunder og samarbejdspartnere begyndte at få problemer. Men i dag skal alting foregå nu og her. Kunderne forventer at kunne handle og søge oplysninger døgnet rundt, og firmaerne effektiviserer med selvbetjeningsydelser, som gør dem afhængige af, at systemerne er tilgængelige,« siger Jørgen Sørensen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Christian Bondorff

Med smarte online backup løsninger, vil virksomheden altid have adgang til data, uanset hvad der sker. På udbyderens servere, vil data ligge som den ligger på de enkelte pc'er/servere og er derfor utrolig nem at komme til fra en hvilken somhelst online pc. Virksomheden er i princippet ALDRIG nede, da der altid er adgang til kritisk data. Det er fremtiden og det går i tråd med at virksomhederne har behov for at kunne tilgå data øjeblikkeligt uanset hvad der sker. Saveme.dk har bl.a. en løsning, som jeg kan stå inde for, men der er mange andre udbydere med hver deres fordele og ulemper, men stort set alle giver virksomheden adgang til data uanset hvad der sker.

Dbh

Christian

Jens Madsen

Visse former for følsomme data, lader sig ikke nemt back'e up. Et eksempel er mail. Du kan nemt lave backup af de mails, du har hentet på computeren - men lader du mails ligge på serveren, er ikke altid muligt, at lave backup af disse mails. Som eksempel, kan du ikke lave backup af mails på TDC's server (mails), til TDC's webdisk.

Et andet kritisk eksempel er e-boks. Her har du mulighed, for at downloade hver enkelt fil som PDF. Men du kan ikke lave en samlet backup. E-Boks, supporterer ikke, at du kan downloade mange filer på éen gang, eller lave backup af hele e-boks.

Derimod tilbyder cybercity backup af deres mails. Her har du mulighed for at hente alle mails, som en gzip fil via webmail. GZIP tillader i princippet også kataloger, og underkataloger, således hele strukturen kan hentes - hos cybercity hentes dog de enkelte bakker stykvis (indbakke, udbakke osv.). I praksis må derfor hentes få filer.

Anvendes servere, udenfor virksomheden, vil der sandsynligvis tages backups af de pågældende servere udenfor virksomhedens regi. Men virksomheden, har ikke altid selv mulighed for backup, og kan ikke få adgang til dette. Anvendes en ekstern serverløsning - uanset om det er til mail eller data - er vigtigt at sikre sig muligheden for, at man selv kan tage backup på regulær basis, og automatisk f.eks. med en Synology backup server.

Morten Fordsmand

udbyderens servere, vil data ligge som den ligger på de enkelte pc'er/servere og er derfor utrolig nem at komme til fra en hvilken somhelst online pc. Virksomheden er i princippet ALDRIG nede, da der altid er adgang til kritisk data

Det er jo en sandhed med modifikationer, for det faktum at data ligger i en ekstern udbyders arkiv betyder jo ikke at applikationerne kan bruge dem, endsiges at firmaet kan hente det.
Typisk skal man bruge en server at lægge det på, og en restoreklient til at læse med.

Men der er ofte en stor kvalitetsforbedring ved at outsource sin backup, da man slipper for at investere i tapebiblioteker, bruge tid på at flytte medier off-site etc. Man ska bare huske at outsourcet backup er en mulig del af løsningen, men ikke hele løsningen.

/Morten

Log ind eller Opret konto for at kommentere