Avis køber spilfænomentet Wordle: Forbliver gratis »til at starte med«

Avis køber spilfænomentet Wordle: Forbliver gratis »til at starte med«
Illustration: New York Times.
The New York Times har købt Wordle.
1. februar kl. 16:31
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Hvis du ikke allerede kender det browser-baserede ordspil, Wordle, så er du måske faldet over de små farvekoder, der flittigt bliver delt på Twitter.

Nu bliver spillet købt af The New York Times, skriver avisen selv.

Internetfænomenet, der er skabt af softwareudvikler Josh Wardle, gik fra at have 90 daglige brugere i november sidste år til at have millioner i sidste måned. New York Times køber spillet for et beløb, der er i »den lave ende af syv cifre« i amerikanske dollars.

Wordle har indtil videre kørt via browseren, hvor spillere hver dag har skulle forsøge at gætte et fem-bogstavers ord på seks forsøg. Der er kun et ord om dagen, og det har været ganske gratis at spille.

Artiklen fortsætter efter annoncen

New York Times skriver, at man vil fortsætte med at tilbyde spillet gratis »til at starte med«.

»Et naturligt skridt«

Josh Wardle udviklede originalt spillet til sin kæreste, som var glad for ordspil, som hun blandt andet fandt i netop New York Times. Derfor mener han også, at det er et naturligt skridt for ham at sælge spillet til netop New York Times, skriver han på Twitter.

»Hvis du har fulgt lidt med i historien om Wordle, vil du vide, at NYT (New York Times, red.) spiller en stor rolle i dets oprindelse, og derfor føles det også som et naturligt skridt for mig.«

»Jeg har længe beundret NYTs tilgang til spil og den respekt, de viser deres spillere. Deres værdier flugter med mine på disse punkter«.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger