Avast sælger oplysninger om kunders internet-vaner

Ifølge virksomhedens direktør bliver oplysningerne renset for spor tilbage til brugerne, inden de sælges videre.

Det tjekkiske it-sikkerheds- og antivirusfirma Avast tjener ikke kun penge på at beskytte brugeroplysninger på selskabets 400 millioner kunder.

Virksomheden sælger også information om brugernes vaner for internet-browsing, og det har den gjort siden 2013.

Det skriver Forbes.

Oplysningerne har ført til, at både Mozilla og Opera har fjernet nogle udvidelser fra Avast i deres applikationsbutikker.

»Kan ikke spores tilbage«

Overfor Forbes siger Avasts direktør Ondrej Vlcek, at der ikke er tale om en privatlivsskandale.

Han pointerer, at den brugerinformation, som bliver solgt, ikke kan spores tilbage til den enkelte bruger.

Ifølge direktøren bliver brugeres web-aktivitet høstet af eksempelvis Avast-udvidelser, men før oplysningerne havner på serverne hos sikkerhedsvirksomheden, bliver de renset for personhenførbare oplysninger.

Herefter kan de rensede oplysninger sælges videre som såkaldte »insights« til interesserede kunder.

»Vi tillader absolut ingen af vores annoncører eller nogen anden tredjepart at få adgang gennem Avast til nogen data, der vil give en tredjepart mulighed for at målrette sig mod specifikke individer,« siger Ondrej Vlcek til Forbes.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Pilu Kasper Bech

Avast har klart problemer med at få penge i kassen deres 'gratis' software er fyldt med reklamer for deres produkter. At de sælger data er ikke overaskende det ville nærmer være overraskende hvis ikke de gjorde.

If you are not paying for it, you're not the customer; you're the product being sold.

En overvejelse man nok i højere grad bør tage på er gianterne Apple, Facebook og Googles gratis service til folk og hvad vi enelig 'betaler' for at bruge disse firmaer.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere