Avanade: Frygt forhindrer millionbesparelser med hosted Exchange

Outlook, Communicator og Livemeeting hosted i skyen frem for i serverrummet. Fordelene er mange og ulemperne nærmest ikke-eksisterende ifølge Microsoft-konsulenthuset Avanade.

Der er stort set kun frygten selv at frygte ved at skifte til hostede udgaver af Microsofts kendte samarbejds- og email-programmer.

Det mener Florin Rotar, teknologidirektør i konsulenthuset Avanade, der er specialiseret i Microsoft Enterprise-løsninger.

»Den største barriere for at flytte hyldevarer, som for eksempel email op i skyen, er helt klart den traditionelle tankegang hos it-cheferne. I ni ud af ti tilfælde er deres frygt for at tabe kontrol helt ubegrundet,« siger Florin Rotar.

Han mærker dog samtidig en stærk og stigende efterspørgsel på Microsofts Business Productivity Online Suite, BPOS, først og fremmest på grund af økonomien i løsningen, da langt de fleste af Avanades BPOS-kunder oplever en tilbagebetalingstid på under et år.

»Det økonomiske klima gør, at it-cheferne vender budgetterne endnu en gang og ser, om ikke de kan få mere for pengene. BPOS tillader at skifte fra en fast pris til pay-as-you-go, hvor der betales pr. bruger pr. måned.

Samtidig er modenhedsgraden blandt Avanedes kunder vokset, så virksomhederne i dag satser på at udvikle kernekompetencerne frem for bruge kræfter på email, portaler og messaging-klienter, fortsætter Florin Rotar.

»Vi taler millioner af sparede kroner. Vi har et projekt med et stort, internationalt forsikringsselskab, hvor it-chefen bogstaveligt hoppede op og ned, da han så økonomien i det. Et skifte fra fast pris til pay-as-you-go kan være meget værdifuldt i finanskrisetider,« argumenterer han videre.

BPOS er oprindeligt henvendt til små og mellemstore virksomheder, der med standard-løsningen i skyen kunne slippe besværlig administration af servere. Men både standard-versionen og den dedikerede enterprise-løsning vinder ifølge Florin Rotar indpas i de store virksomheder. For uanset størrelsen på virksomheden, er det planlægningen af et skifte, der er den virkelige krumtap i en succesfuld implementering.

»Der er ingen tvivl om, at et skifte kræver strategisk tænkning og planlægning. Selve implementeringen foregår vanvittigt hurtigt, det er ikke den, der er problemet,« bedyrer han.

Til gengæld ligger den største hurdle som antydet i hovederne på it-cheferne.

»Der er en udbredt frygt for, om det nu er sikkert, om det virker det i virkeligheden, om hvad der mon sker, når ens data flyder rundt i et andet land og mange andre skrækscenarier. Men i ni ud af ti tilfælde er frygten ubegrundet. It-cheferne burde bekymre sig om medarbejdere, der glemmer den bærbare i lufthavnen i stedet for,« mener teknologidirektøren, der opfordrer til at basere beslutningen på fakta i stedet for mavefornemmelser.

Fra et brugerperspektiv burde BPOS være attraktiv, da alle brugere altid er opdateret med den seneste version af for eksempel Outlook. Og i et land som Danmark mener Florin Rotar, at den indbyggede modstand mod at skifte til nye versioner er lille og hurtigt overstået.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Sidsel Jensen Blogger

På KU har man haft samme diskussion, i forbindelse med implementering af Exchange til hele Københavns Universitet. Økonomien i den hostede Exchange løsning var væsentligt bedre end den hvor man selv stod for driften.

Den største hurdle var dog den manglende backup funktionalitet i den hostede løsning. Så man kan håbe at Microsoft lytter til kunderne (ja - jeg ved godt det lyder absurd), og smider en mulighed for tilkøb af offsite backup på, for så tror jeg at langt flere vil hoppe med på vognen.

Jeg prøvede i sin tid at argumentere for at de penge man evt. sparede ved at vælge den hostede løsning kunne bruges til at finde en løsning på backup-problematikken - men det var ilde hørt og jeg har en stærk fornemmelse af at det netop var bundet på de mere traditionelle tankegange omkring sikkerhed og kontrol over løsningen.

/sidsel

  • 0
  • 0
#3 Bo Bendsen

Beslutningen om at KU ikke anvender hosted Exchange til hverken studerende eller ansatte bunder i et behov for en meget tæt integration til KU's it-platform. I forbindelse med de studerendes Exchange løsning blev der foretaget en brugerundersøgelse, som viste, at de studerende vægtede integrationen højest. Derfor blev det valgt først at migrere de studerende ud i "skyen" efter at de har forladt KU (men de bevarer deres e-mailadresse og historik).

  • 0
  • 0
#4 Jesper Grønbæk

Interessant artikel omkring vores nye cloud-baserede tjenester. En enkelt faktakommentar til Sidsel Jensens blog indlæg. Blot for at undgå misforståelser: så inkluderer Microsofts Exchange Online løsning automatisk back-up funktionalitet – både i vores datacenter i Dublin, og i Amsterdam (for at sikre geo-redundans). Derudover tilbyder Microsoft egne yderligere arkiveringsydelser af Exchange data samt mulighed for at bruge eksterne leverandører som f.eks. Symantec Enterprise Vault. Interesserede læsere kan læse mere om de specifikke ydelser her: http://www.microsoft.dk/online. Venlig hilsen Jesper Grønbæk, Salgschef, Microsoft Online Services

  • 0
  • 0
#5 Bjørn Ryborg

Det er mig totalt ubegribeligt at f.eks. skoler ikke sætter en Scalix eller Zimbra mailserver op til eleverne, og så lade de fastansatte fortsætte med deres Exchange/Outlook. Det ville nedsætte udgifterne til mail med en 75%. De fleste har alligevel planer om at droppe MSOffice på elevmaskinerne, og uden Outlook er en Exchange server det samme som at smide pengen ud.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere