Automatisk ’telefondame’ rammer forkert i 4 ud af 10 opkald til Odense Kommune

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Et nyt automatisk omstillingsanlæg med talegenkendelse giver Odense Kommune store problemer. Softwaren kan ikke forstå de danske navne og stiller kun korrekt videre i 60 procent af opkaldene.

Skal du i kontakt med chefen for Borgerservice i Odense Kommune, Hanne Sørud, bliver det ikke så nemt som tidligere.

Kommunen har nemlig kort før jul taget et nyt omstillingssystem i brug, som i stedet for et menneske af kød og blod bruger software med talegenkendelse. Og foreløbigt går det ikke ret godt med at forstå navnene. Det skriver DR P4 Fyn.

40 procent af opkaldene går i hårdknude og må klares manuelt, fordi det nye system ikke kan forstå navnet og sender borgeren i den helt forkerte retning. Ønsket om at tale med Hanne Sørud bliver således i systemets ører til Haveservice, mens rådmand Jane Jegind bliver fortolket som både Michelle Steeling og Vibeke Irene Mengel.

I Aarhus Kommune har et tilsvarende system været i brug i længere tid, og her er fejlprocenten nede på 10 procent. Det amerikanske system lærer nemlig med tiden og bliver mere nøjagtigt, forklarer afsnitsleder Steffen Holbech fra Odense Kommune, til DR P4 Fyn.

Det automatiske system skal erstatte to ansatte, som tidligere arbejde i omstillingen. Der er dog stadig mulighed for at få gammeldags, manuel omstilling i kommunen, hvis man beder det automatiske system om ’omstilling’.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#4 Bjarke Walling

Det amerikanske system lærer nemlig med tiden og bliver mere nøjagtigt, (...)

Kunne de ikke få udleveret træningssættet fra Aarhus Kommunes system? Det ville måske spare lidt tid i oplæringen. Det kunne være, at et amerikansk system er trænet grundlæggende til at forstå amerikansk udtale, kunne man forestille sig, men det fortæller artiklen ikke noget om.

  • 2
  • 0
#9 Frithiof Andreas Jensen

Hvad koster det at indkøbe + drive systemet vs de to ansatte ?

Husk: Gäld er Penge og Produktion/Service er en omkostning!

Det skaber mere "värdi for samfundet" hvis man leaser systemet. Det fungerer på den måde at leasingen skaber en betalingsström som en "service"-provider kan pakke om til obligationer. Derefter finder man et kreditvurderingsbureau, som man betaler for at give obligationerne "AAA" så man kan sälge dem til en lav rente.

Tilbagebetalingstiden for anlägget er cirka 3 år, hvis man sätter afdragene på anlägget efter en 30% intern forrentning og sälger obligationerne med, f.eks. 8% forrentning over 10 år, så er der rigeligt margin til at geare prisen på anlägget også (d.v.s. udstede flere 8% obligationer end der tekniske set er sikkerhed for).

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere