Aula gik ned efter Corona-udmelding: »Forældre må vente lidt endnu«

Illustration: Kombit
Forældre til skolebørn overvælder trafikken på Aula, hvorfor platformen oplever problemer.

Siden det i går kom frem, at danske skoler, universiteter og efterskoler lukkes ned de næste 14 dage, oplever platformen Aula store problemer med systemet.

Det skriver DR

Mens folk ude i den virkelige verden hamstrer varer fra danske butikker, er det på Aulas servere trafikken, som bliver hamstret af danske forældre. Og den 'store interesse' for at tilgå og bruge Aula i disse timer volder problemer med systemet.

Aula arbejder for at få problemet fikset og opfordrer forældre til at vente med at logge på.

Læs også: Sagerne vælter ind: Kommunerne har anmeldt 136 sikkerhedsbrud i Aula siden nytår

Skoleansatte skal nemlig selv i disse timer bruge Aula til at koordinere indsatsen for de næste dage og uger, hvorfor forældrene må vente med at tilgå tjenesten.

»Forældrene kan godt gå ind op ad formiddagen, men de må godt vente lidt endnu,« siger Claus Hjortdal, formand for skolelederforeningen.

Læs også: Aula viste billeder af skole-ansatte uden samtykke: »Kombit har vurderet, at det er et brud på GDPR«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (14)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Cristian Ambæk

Jeg ved ikke om det kun er mig, men når man udvikler centrale services som Aula, Eboks, politi.dk og meget andet, bliver disse services så overhoved stress testet i forbindelse med f.eks. Krisesituationer hvor trafikken øges X gange over hvad "normalt" er?

Jeg forstår ikke hvordan disse applikationer kan gå ned grundet øget trafik hvermindre vi snakker et X Tbp/s angreb.

Er applikationen så dårligt skruget sammen at den fysisk ikke kan følge med, har de servere der hoster applikationen for få resourcer, er miljøet for dårligt, f.eks. En VM med 1 CPU og 1024 MB RAM?

  • 5
  • 4
#3 Ditlev Petersen

bliver disse services så overhoved stress testet i forbindelse med f.eks. Krisesituationer hvor trafikken øges X gange over hvad "normalt" er?

En anden muligjhed var at kunne lukke bestemte kategorier af brugere ude, så prioriterede brugere kan arbejde. Men det var nok bedre at have eller kunne skaffe kapacitet nok. Udenrigsministeriets hjemmeside havde jo også en del problemer forleden.

  • 0
  • 0
#4 Jan Heisterberg

Det er ikke rimeligt, at et system som AULA skal kunne tåle en panikbelastning som den foreliggende. Det er derimod et helt naturligt designkrav, at der findes en "panikknap", som bruges til at nedsætte antallet af logons - nøjagtigt som Skat i forbindelse med slutopgørelsen.

Argumentet om, at dette er en ny situation holder ikke. Jeg kan let forestille mig andre paniksituationer omkring en skole eller en kommune, ganske vist ikke landsdækkende, men aligevel.

ETHVERT udbredt it-system til kommunikation, herunder avisernes og tv's hjemmesider, for slet ikke at nævne Politi og Beredskab, skal NATURLIGVIS kunne håndtere enhver paniksituation - det kan være nødvendigt med kvote-logon som for Skat.

Det er bare endnu et eksempel på manglende rettidig omhu.

  • 4
  • 5
#5 Klavs Klavsen

Det er ikke rimeligt, at et system som AULA skal kunne tåle en panikbelastning som den foreliggende. Det er derimod et helt naturligt designkrav, at der findes en "panikknap", som bruges til at nedsætte antallet af logons - nøjagtigt som Skat i forbindelse med slutopgørelsen.

Der er jeg faktisk uenig. Såvidt jeg ved så kører Aula faktisk i skyen - som netop er designet til at gøre det rigtig nemt (som i rigtig nemt!) at autoskalere når der er behov.. så det ikke vil koste meget, at lade skyen autoskalere ressourcer, når der kortvarigt er behov for det.. Hvis bare man havde designet sin software rigtigt og testede at koden rent faktisk virkede efter hensigten, når trafikmængderne steg.

Så når man nu netop hoster i skyen, så er det rimelig sørgeligt man har glemt at teste skaleringen :(

  • 7
  • 0
#6 Jørgen Henningsen

Det er ikke rimeligt, at et system som AULA skal kunne tåle en panikbelastning som den foreliggende. Det er derimod et helt naturligt designkrav, at der findes en "panikknap", som bruges til at nedsætte antallet af logons - nøjagtigt som Skat i forbindelse med slutopgørelsen.

Det ved jeg ikke om jeg er enig i fordi jeg ikke kender tallene for hvor stor 'panikbelastningen' var i denne situation. Udenrigsministeriets webside gik også ned og det er trods alt bare en tekst side. Den køre noget sitecore CMS på en windows server. Gennemgående er der efter min mening bare alt for mange problemer med offentlige danske websider.

  • 1
  • 0
#7 Jonas Høgh
  • 0
  • 0
#9 Jesper Frimann

Nu var det her jo ikke en incident. De rigtige myndigheder vidste, at skolerne ville blive lukket ned i god nok tid.

Man kunne nok godt have forudset, at der ville blive 'run' på Aula. Man kunne nok godt have forudset, at der burde være allokeret flere ressourcer. Man kunne nok godt have forudset, at løsningen skulle kunne skallere. ...

Det bunder nok i, at man ikke havde de rigtige procedurere, ansvarsfordeling etc. etc. Sådan noget kedeligt IT organisatorisk noget , som ikke giver priser når, der uddeles offentlige innovations priser.

Man har også haft en fokusering på C og i mindre grad I og meget lidt på A delen når det kommer til IT sikkerhed,

// Jesper

  • 0
  • 0
#11 Nis Schmidt

Portaler som fx Aula kunne måske skrives, så de brugte HW mere effektivt?

-sarcasmoff

Jeg har ventet 24 år på at danskere opdager hvordan, men foreløbig er det kun et 37 år gammelt trick: agregering, der bruges (i fx Varnish). Nå, det bliver (måske) efter 3. bølge ...

  • 0
  • 0
#12 Klavs Klavsen

opskalering koster penge .....

Ja? - og som jeg skrev: "så det ikke vil koste meget, at lade skyen autoskalere ressourcer, når der kortvarigt er behov for det.."

Og iflg. anden kommentar har de normalt 100 instanser kørende - og men de havde "tilfældigvis" kun 10 kørende da det blev udmeldt? og ingen autoskalering? (for ellers tænder aws jo bare for flere servere når loadet øges, hvilket det lyder som om de jo ellers anvender, når de har 100 kørende normalt).

Jeg tænker også der er nogen der har glemt at teste deres procedurer (og automatikken) ordentligt.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Jobfinder Logo
Version2 is currently in maintenance. During this maintenance it is not possible to change site content (like comments, pages and users).
Job fra Jobfinder