ATP om millionkrav til KMD: Andre it-leverandører har ikke problemer med at forstå vores krav

20. januar 2017 kl. 11:431
ATP om millionkrav til KMD: Andre it-leverandører har ikke problemer med at forstå vores krav
Illustration: MI Grafik.
KMD skulle levere en standardløsning, men har i stedet specialudviklet et system, siger ATP, der nu truer it-kæmpen med at rive kontrakten over.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Pensionskassen ATP kræver en erstatning på over 500 millioner kroner fra KMD, efter det nye udbetalingssystem Social Pension er blevet 15 måneder forsinket.

Og den forsinkelse er KMD's ansvar, lyder det fra ATP's koncerndirektør Lillian Mogensen i en mail til Version2.

'ATP [er] fortsat af den opfattelse, at KMD bærer hovedansvaret for forsinkelsen og dermed er i væsentlig misligholdelse af kontrakten,' skriver hun.

Ifølge kontrakten er KMD forpligtet til at levere et standardsystem til ATP, skriver Lillian Mogensen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

'Det, de leverer, har imidlertid karakter af et specialudviklet system, som ikke er den standardløsning, ATP er blevet tilbudt og har indgået kontrakt på,' fortsætter mailen.

Hos KMD mener man omvendt at pensionskassen selv er skyld i forsinkelsen.

Af en mail fra selskabet fremgår det, at man ønsker ikke at føre dialogen med kunder gennem medierne.

'Men vi vil gerne påpege, at det er KMD's klare vurdering, at det er ATP, der bærer hovedansvaret for forsinkelsen,' oplyser KMD.

Ingen problemer med andre udbud

KMD skyder i stedet skylden for forsinkelsen på det forhold, at ATP har været langsomme og dårlige til at beskrive pensionsreglerne. Den kritik holder ikke, mener ATP.

'Vi kører i øjeblikket en række øvrige udbud, hvor det er andre IT-virksomheder, vi samarbejder med. Vi bruger samme måde at udarbejde kravspecifikation på og samme metode til at beskrive regler,' skriver Lillian Mogensen og fortsætter:

'Her har vi ikke de samme problemer, som i KMD-projektet. Derfor er vi af den overbevisning, at vi leverer, hvad vi er forpligtet til i forhold til kontrakten.'

Den eksisterende løsning hos ATP drives af KMD, der derfor står til at modtage yderligere 340 millioner kroner fra kommunerne i de 15 måneder systemet skal køre videre.

Ifølge TV2 vil ATP hæve kravet til op imod en milliard, fyre KMD og afholde et nyt udbud - hvis ikke KMD går med til millionkravet.

Professor: Svært for ATP at komme igennem med krav

Hvis tvisten ender med at blive afgjort ved domstolen, kan det blive svært for ATP at bevise, at KMD entydigt bærer ansvaret for forsinkelsen. Det siger professor ved institut for it-ledelse Kim Normann Andersen til Finans.

»Det bliver svært for ATP at komme igennem med kravet. Hvis sagen ender i domstolene, skal man bevise uden tvivl, at det er KMD, der har skylden. Men erfaringen med de her it-projekter er, at det sjældent kun er den ene partner, der ikke kan trinene,« siger professoren og fortsætter:

»KMD har en interesse i ikke at fremstå som en ublu virksomhed, så de er sandsynligvis interesserede i at gå ud og påtage sig en del af skylden. Men de vil næppe påtage sig hele skylden.«

Kim Normann Andersen forventer derfor også, at sagen ender med et forlig.

1 kommentar.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
20. januar 2017 kl. 12:10

Begynder det offentlige at blackliste 3-bogstavs leverandører der gang på gang ikke overholder budget og tidsplan ?

Man har på fornemmelsen, at jo større leverandør, jo dårligere går projektet.

Hvad går der galt ? Er det den klassiske med at hvis en mand kan grave et hul på 1x1x1 meter på 1 time, så kan 75 mand grave det samme hul på 1 minut ? (Der skal nok en leder til hver 4. mand, så 60 gravere, og 15 projektledere).