ATP om millionkrav til KMD: Andre it-leverandører har ikke problemer med at forstå vores krav

KMD skulle levere en standardløsning, men har i stedet specialudviklet et system, siger ATP, der nu truer it-kæmpen med at rive kontrakten over.

Pensionskassen ATP kræver en erstatning på over 500 millioner kroner fra KMD, efter det nye udbetalingssystem Social Pension er blevet 15 måneder forsinket.

Og den forsinkelse er KMD's ansvar, lyder det fra ATP's koncerndirektør Lillian Mogensen i en mail til Version2.

'ATP [er] fortsat af den opfattelse, at KMD bærer hovedansvaret for forsinkelsen og dermed er i væsentlig misligholdelse af kontrakten,' skriver hun.

Ifølge kontrakten er KMD forpligtet til at levere et standardsystem til ATP, skriver Lillian Mogensen.

Læs også: Efter 15 måneders it-forsinkelse: Pensionskasse kræver 500 millioner kroner fra KMD

'Det, de leverer, har imidlertid karakter af et specialudviklet system, som ikke er den standardløsning, ATP er blevet tilbudt og har indgået kontrakt på,' fortsætter mailen.

Hos KMD mener man omvendt at pensionskassen selv er skyld i forsinkelsen.

Af en mail fra selskabet fremgår det, at man ønsker ikke at føre dialogen med kunder gennem medierne.

'Men vi vil gerne påpege, at det er KMD's klare vurdering, at det er ATP, der bærer hovedansvaret for forsinkelsen,' oplyser KMD.

Ingen problemer med andre udbud

KMD skyder i stedet skylden for forsinkelsen på det forhold, at ATP har været langsomme og dårlige til at beskrive pensionsreglerne. Den kritik holder ikke, mener ATP.

'Vi kører i øjeblikket en række øvrige udbud, hvor det er andre IT-virksomheder, vi samarbejder med. Vi bruger samme måde at udarbejde kravspecifikation på og samme metode til at beskrive regler,' skriver Lillian Mogensen og fortsætter:

'Her har vi ikke de samme problemer, som i KMD-projektet. Derfor er vi af den overbevisning, at vi leverer, hvad vi er forpligtet til i forhold til kontrakten.'

Læs også: KL efter ny KMD-forsinkelse: Situationen er fuldstændig uholdbar

Den eksisterende løsning hos ATP drives af KMD, der derfor står til at modtage yderligere 340 millioner kroner fra kommunerne i de 15 måneder systemet skal køre videre.

Ifølge TV2 vil ATP hæve kravet til op imod en milliard, fyre KMD og afholde et nyt udbud - hvis ikke KMD går med til millionkravet.

Professor: Svært for ATP at komme igennem med krav

Hvis tvisten ender med at blive afgjort ved domstolen, kan det blive svært for ATP at bevise, at KMD entydigt bærer ansvaret for forsinkelsen. Det siger professor ved institut for it-ledelse Kim Normann Andersen til Finans.

Læs også: KMD forgyldes af forsinkelse på nyt udbetalingssystem

»Det bliver svært for ATP at komme igennem med kravet. Hvis sagen ender i domstolene, skal man bevise uden tvivl, at det er KMD, der har skylden. Men erfaringen med de her it-projekter er, at det sjældent kun er den ene partner, der ikke kan trinene,« siger professoren og fortsætter:

»KMD har en interesse i ikke at fremstå som en ublu virksomhed, så de er sandsynligvis interesserede i at gå ud og påtage sig en del af skylden. Men de vil næppe påtage sig hele skylden.«

Kim Normann Andersen forventer derfor også, at sagen ender med et forlig.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Povl H. Pedersen

Begynder det offentlige at blackliste 3-bogstavs leverandører der gang på gang ikke overholder budget og tidsplan ?

Man har på fornemmelsen, at jo større leverandør, jo dårligere går projektet.

Hvad går der galt ? Er det den klassiske med at hvis en mand kan grave et hul på 1x1x1 meter på 1 time, så kan 75 mand grave det samme hul på 1 minut ? (Der skal nok en leder til hver 4. mand, så 60 gravere, og 15 projektledere).

  • 11
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere