Asus-pc'er er de mest hårdføre - HP-computere dør som fluer

8 kommentarer.  Hop til debatten
Asus-pc'er er de mest hårdføre - HP-computere dør som fluer
Illustration: Casper Thomsen.
En undersøgelse af fejlraten på bærbare computere kroner Asus' produkter som de mest pålidelige. Den klassiske firma-pc fra Lenovo går oftere i stykker end bærbare fra blandt andet Apple og Dell.
18. november 2009 kl. 10:31
errorÆldre end 30 dage

En bærbar computer skal ligesom bilen starte hver morgen og brumme derudaf uden problemer i årevis. Men denne ønskedrøm er det bestemt ikke alle, der får lov at opleve. I løbet af en bærbar computers første tre år, vil i gennemsnit hver femte af maskinerne nemlig blive ukampdygtige på grund af hardwarefejl.

Det viser en undersøgelse fra det amerikanske computer-reparationsfirma Squaretrade, som også afslører tydelige forskelle mellem producenterne, ifølge Gizmodo.

16 procent af ejerne af en Asus-computer vil ifølge tallene blive ramt af hardwarefejl i løbet af tre år, mens andelen af døde HP-maskiner er over 25 procent.

Den sorte arbejdshest fra Lenovo, som bliver valgt af mange firmaer på grund af dets robusthed, klarer sig meget gennemsnitligt med fejl på lidt over hver femte computer efter tre år. Det er dårligere end computere fra både Dell, Apple, Sony, Toshiba og Asus.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ikke overraskende viser statistikken også, at de billige netbook-computere skal til reparation oftere end fuldstørrelse-bærbare. I løbet af det første års levetid ånder knap 6 procent af netbook-maskinerne ud, hvilket er en 20 procent højere andel end med normale bærbare computere.

Tallene fra Squaretrade bygger på et datasæt med 30.000 tilfældigt udvalgte kunders problemer. Uheld og softwarebøvl er regnet fra, så tallene kun afspejler rene hardwareproblemer.

8 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
Indsendt af Anonym (ikke efterprøvet) den ons, 11/18/2009 - 11:26

Men der er jo en forskel på eksempelvis Lenovo Thinkpad og Lenovo 3000, HP Pavillion og Envy. Så det kan vel ikke tages for 100% ti at regne med?

3
18. november 2009 kl. 12:20

Jeg har en Thinkpad T61p og jeg må også indrømme at kvaliteten ikke er den samme som dengang IBM styrede brandet. Derimod føler jeg min netbook Asus Eee S101 er ret solid og holdbar. Det har nok også noget med at gøre, at det er en luksus-bærbar, hvor store dele af kabinettet består af metal.

2
18. november 2009 kl. 11:29

Ja det ville være rart at se en oversigt over hvilke modeller der er en del af de 30.000. Jeg synes det svinger meget med hvilke modeller der holder godt og ikke holder godt..

4
18. november 2009 kl. 12:27

Ikke overraskende viser statistikken også, at de billige netbook-computere skal til reparation oftere end fuldstørrelse-bærbare.

Jeg finder ikke det så indlysende. En netbook har ikke noget optisk drev, som ellers ofte er kilde til fejl. Hvis en netbook tilmed har en SSD i stedet for HD, er der endnu færre sårbare dele.

Men netbooks bliver nok behandlet mindre blidt end dyre bærbare, så det kan være årsagen til den højere fejlrate.

5
Indsendt af Anonym (ikke efterprøvet) den ons, 11/18/2009 - 12:38

Der er jo også meget stor forskel på hvor meget der er gjort ud af en computers setup inden i.

Hvis jeg sammenligner min W500 med min vens MacBook Pro 15" føles hans helt klart bedre, da der er Aluminium i stedet for plastik. Men lige så snart man begynder at vride skærmen osv. finder man ud af at min har roll cage i magnesium, mens hans "bare" er aluminium. Er kvalitet hvordan computeren føles, eller hvor mange tæsk den holder til?

6
18. november 2009 kl. 12:56

"Den klassiske firma-pc fra Lenovo går oftere i stykker"

Ja ja, men alle ved at firma-pc'er heller ikke behandles noget nær så pænt som den pc man selv har købt og betalt. For når den går i stykker, får man jo bare en ny.

Det syntes jeg er en væsentlig forskel!!

7
18. november 2009 kl. 13:00

flere aspekter i det end bare hvilke der sendes mest til rep eller meldes defekte.. Hvem er brugerne?? Hvordan bliver de brugt?? Man kan dele brugerne op i nogle kategorier hos os i hvert fald..

  • dem der bare lader den bærbare stå på kontoret og yderst sjældent flytter den
  • dem der slæber dem rundt alle steder
  • dem der passer på dem
  • dem der tager dem med på stranden

Jeg har haft lidt problemer med de helt nye lenovo'er på det sidste men jeg har haft rigtig mange defekte hp'ere..

9
18. november 2009 kl. 13:30

Thinkpad's har nok oftere en udvidet garanti ordning, og on-site service, og den slags ting der gør at der er mindre gener ved at få den repareret, og at der derfor også skal mindre til før man fejlmelder dem.

Asus maskiner derimod skal der nok en del mere til før at man fejl melder, 3+ ugers reparationstid er nok med til at der virkelig skal være noget galt før man sender den til reparation. Ofte vil man nok bare købe en ny.