Aprilsnar: Tidsrejsende e-mails og omvendte trojanere

1. april bød traditionen tro på spas fra Google, men internetfirmaet var langt fra ene om at skærpe internetbrugernes kritiske sans.

Den 1. april er det tid til at genoptræne din kritiske sans, hvis du som så mange andre internetbrugere følger med i internetmedier og weblogs.

Internetfirmaet Google har traditionelt holdt fanen højt på 1. april, efter selskabet blev beskyldt for at stå bag en aprilsnar, da det lancerede dets Gmail-tjeneste den 1. april. En webbaseret e-mailtjeneste, som tilbød over én gigabyte lagerplads på et tidspunkt, hvor man skulle betale hos konkurrenterne, hvis man ville have mere end fem megabyte.

Også Version2.dk var på banen med et forslag fra Morten Messerschmidt (DF) om, at alle virksomheder fremover skal benytte det åbne dokumentformat OOXML og ODF. Den var Rene Løhde fra Microsoft lige ved at hoppe på, men besindede sig dog i sidste øjeblik inden han skrev sit debatindlæg.

Siden da har Google forsøgt sig med ægte aprilsnarre. I år annoncerede Google således et samarbejde med Virgin om en koloni på Mars og en ny funktion i Gmail, Custom Time, som skulle gøre det muligt at afsende e-mails med tilbagevirkende kraft. Det vil sige, at man kan sende den e-mail, man skulle have sendt i går, i dag.

Googles afdeling i Australien havde ligeledes dets bud på en tjeneste med tidsparadokser, gDay. En funktion som gør det muligt allerede i dag at se, hvad der bliver offentliggjort på internettet i morgen.

Flere sikkerhedsfirmaer var også med på spøgen i år. F-Secure rapporterede således om en ny trojansk bagdør, som ikke stjæler penge fra din bankkonto, men i stedet overfører penge til den.

Antivirusfirmaet Sophos gik mere aggressivt til værks med et nyt program, som udnytter pc'er med webcams til at overvåge brugerens ansigtsudtryk. Hvis personen foran pc'en har ansigtstræk, der er typiske for hackere, bliver pc'en låst og harddisken krypteret.

Medierne har alle dage været frontløbere, når det gælder den 1. april. Journalisterne både muligheden for at snyde flest folk på én gang og den største risiko for selv at falde i med begge ben.

Magasinet Wired havde således en tophistorie om, hvordan musikbranchen var på vej med en fond, hvor internetkunderne betalte et fast beløb til gennem deres internetudbyder. Pengene blev derefter fordelt mellem kunstnerne, mens brugerne til gengæld kunne downloade og udveksle musik ubegrænset via P2P-fildelingstjenester.

InfoWorld valgte at tage aprilsnarren til nye højder ved ikke bare at have en enkelt historie, men en hel stribe. Eksempelvis en tophistorie om, at Yahoo havde accepteret Microsofts seneste købstilbud, som gav hver medarbejder en Xbox og en Zune. Direktør Jerry Yang ville få titlen 'Over-Yahoo' i det nye firma.

Noget længere ude var Infoworlds historie om, hvordan pilgrimme flokkedes omkring en mandshøj svampevækst, der lignede Steve Jobs og groede i den garage, hvor Apple blev grundlagt i Silicon Valley.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere