Apps eksploderer i størrelse: Er steget over 1000 pct. på fire år

2. februar 2018 kl. 08:518
Apps eksploderer i størrelse: Er steget over 1000 pct. på fire år
Illustration: Yastremska, BigStock.
Applikationer på iPhone vokser hurtigt for tiden. På få år er kravet til hukommelse næsten blevet tolvdoblet.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Vil man have de ti mest downloadede apps på iPhone, så er kravet til plads steget fra 164 MB i maj 2013 til hele 1,9 GB i dag.

I takt med at iPhones får mere og mere plads, følger appudviklernes behov for telefonhukommelse med, skriver Sensor Tower.

De ti omtalte apps er:

Facebook, Uber, Gmail, Snapchat, Spotify, Messenger, Google Maps, YouTube, Instagram, og Netflix.

Forskellige størrelser

Det er tydeligt i opgørelsen, at de store apps vokser i forskelligt tempo - selvom de alle er vokset en del.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Spotify er vokset mindst og er 'kun' blevet seks gange større, hvorimod Snapchat i dag kræver 51 gange så meget plads som for fire år siden.

Det betyder dog ikke, at det i dag er den største app - den rekord går til Facebook, der alene fylder 388 MB.

8 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
8
3. februar 2018 kl. 16:02

Hvad laver Facebook, og Uber på din Mobil ? Vil ikke mene at RAM, men din sikkerhed og Privacy , er et langt større problem.

Facebook "sviner" med adgangstilladelser. Ud over at de mange services de også installere i baggrunden for at overvåge dig, så risikere man ud over sikkerheden, også en ustabil og langsom telefon. "Uber" :-) her formoder jeg der må være tale om en ældre eller oversat artikel ?

De resterende applikationer, er næsten alle præinstallere google applikationer, som der på mange root låste mobiler, kan være svær at slippe for. Selv om det ville være fint, at kunne afinstallere dem helt.

Men jeg byrder da artiklens budskab velkommen, at vi skal stille større krav til vores applikationer, og ikke sige ja til lommelygte applikationer der også kræver adgang til kontakt personer.
Jeg installere ikke selv applikationer, som kræver adgang til systemet eller kontakt personer, mikrofon, kamera hvis ikke man kan se at det med er meget god grund. Som SMS programmer. Eller QR læser programmer som vil have adgang til kamera.

Ville ønske at også google øget sikkerheds kravet og muligheden for sortering i Play. Så "5 stjernet" programmer ikke kom øverst, hvis der kun var de 2 udvikler selv, som have anmeldt programmet. Altså en sortering på mange rimelige anmeldelser, og mulighed for også at fravælge applikationer på deres krav om adgang.

En anden mulighed i dag, med de meget større skærme og computerkraft. Er at bruge stedes webside, istedet for en app. Savner også en sandboks mulighed, hvor man kan installere IKEA, BILKA og alle de andres forretningers applikationer, sammen med en udløbstid. Nu bruger jeg i stedet deres hjemmesider. Deres applikationer komme aldrig på min private telefon.

7
2. februar 2018 kl. 21:36

hvorfor kan jeg ikke sammenligne med embedded? en mobil telefon er vel et stykke embedded udstyr blot med meget RAM og storage?

Én forskel jeg tænker er markant, er at man på en mobiltelefon har mindre kontrol over selve enheden og derfor er tvunget til at arbejde inden for nogle rammer som ikke altid er optimale ift. at spare på RAM og diskplads.

Bare for at nævne en af disse rammer, er det tvungen valg af sprog som kan køre på hhv. Android og iOS. Allerede der begynder ens kontrol over hukommelsen at glide.

6
2. februar 2018 kl. 14:41

Hej Morten Larsen

Jeg kunne ikke være mere uenig...

Din holding afspejler netop den ligegyldighed der er omkring udvikling af applikationer. "bare rolig... der kommer mere RAM og storage i morgen og jeg betaler ikke personligt prisen for det"

Når app udviklerne bare bruger løs af den samlede hukommelse og RAM skelner de på ingen måder til at også andre apps har behov for at bruge hukommelse og RAM. Den med de mindste telefone (RAM og hukommelse) bliver ramt ført af at løbe tør.

Så skal de igen ud og købe en ny telefon med mere hukommelse og RAM blot for at se at det sander til igen, det er en uendeligt kapløb som kun bruger betaler for (og miljøet pga. en tidligere udskiftning af mobilen)

Mobil producenter kunne ikke være mere glade for når brugers mobil "sander til" ja så skal de da selvfølgelig have en ny.

hvorfor kan jeg ikke sammenligne med embedded? en mobil telefon er vel et stykke embedded udstyr blot med meget RAM og storage?

5
2. februar 2018 kl. 14:05

De mange uofficielle features (snage-ware og bagdøre) skal jo også optage plads.

4
2. februar 2018 kl. 13:57

Rolig nu :) Der bliver mere og mere plads på telefoner idag som teknologien bliver bedre. Det er vel kun naturligt at udnytte dette.

I 2000 kunne et computerspil sagtens nøjes med at fylde et par hundrede megabyte, men som teknologien blev bedre og man fx. fik højere opløsninger og grafikkort der havde potentiale til mere, udnytter man naturligvis dette til at lave flottere spil. Det koster alt sammen plads, men det har aldrig været et stort problem da diskplads bliver billigere og større hele tiden.

Flere telefoner idag har 2k eller 4k skærme, Hvis dine "assets" skal se flotte ud, skal du også have fx billeder i lige høje opløsninger. Typisk ligger et billed i mange forskellige opløsninger i app'en for at se lige godt ud på alle typer enheder.

På min Android telefon fylder facebook ca. 65 mb, dog er der data 416 mb hvilket giver en samlet størrelse på omkring 480 mb.

65 mb er ikke på nogen måde foruroligende. Den samlede størrelse er selvfølgelig større, men jeg går ud fra det er fordi de cacher billeder, film osv på dit device.

Du kan ikke sammenligne embedded udstyr med smartphones. Der er en verden til forskel på hardware siden.

3
2. februar 2018 kl. 13:04

Det kan simpelthen ikke være en acceptabel forklaring at blot fordi man skal cross-compile så skal det fylde mere. Ofte har jeg også app-udviklere mistænkt for at hive alt for meget lir med ind i appen samt medtage funktionalitet der slet ikke skal bruges i appen blot fordi det er hurtigere at nappe en færdig løsning i stedet for at lave en ordentlig grund konstrueret app fra starten. Hvad dælan skal Face-book dog bruge 388MB til??? Det er mug helt uforståeligt. Det er kun fordi app-udviklerne får lov til det af brugerne at det her fortsætter. Hvis vi alle går efter apps der kan det samme men fylder mindre og begynder at stille krav til app størrelse så kan vi vende "skuden". Der er mange der ville have godt af st prøve at udvilke til embedded udstyr. Her er RAM. Storage og clockcycles begrænset af nsturlige årsager og så skal sw ingeniøren til at tænke sig om for så koster hver linje kode... Mvh Morten Klitgaard

2
2. februar 2018 kl. 13:02

Facebook på min iPhone er 298MB, eller 1/4 mindre end jeres påstand. Instagram: 88MB

At Uber skal fylde 148MB kan så undre...

1
2. februar 2018 kl. 09:54

En del af de spil jeg har fylder meget. Fair nok, de er også flotte. Nogle af de spil jeg har (/haft) har kun simpel/rendered grafik -- men fylder stadig en hel masse. Nogle ikke-spil apps fylder rystende meget, selv om de nærmest ingenting kan.

Eksempel: "Famly" er eneste måde at holde kontakt til børnehave/vuggestue i min kommune. App'en fylder 44Mb, og er egentlig bare en skal udenom en browser (der starter på sølle 14 sekunder) der viser det samme som på "famly.co" (sic!). Jeg har spurgt ad, og de benytter sig af "Crosswalk" for at ramme alle platforme under ét, og det er derfor det fylder.

Counterpoint: Mine mest nyttige apps fylder generelt under 200kb.