Apples svar på klager om touch-sygdom: Vi fikser det for 1.342 kroner

18. november 2016 kl. 13:275
En udbredt iPhone-fejl kommer af at tabe telefonen, mener Apple. Fejl i produktionen, mener reparatør.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Et hardware-problem døbt touch disease plager Apples iPhone 6 og 6 Plus og gør telefonen praktisk talt ubrugelig ved at sætte telefonens touchskærm ud af spillet.

Hos it-giganten har man nu svaret på klagerne fra brugere og iPhone-reparatører, der har rapporteret om fejlen i månedsvis. Apple er ifølge den officielle udmelding villig til at reparere telefonen - men det koster 149 dollars, skriver Engadget.

Den danske pris lander dog på det aparte beløb 1.342,25 kroner fremgår det af Apples support-side. Reparationstilbuddet står ved magt for op til fem år gamle telefoner, hvor skærmen ikke er smadret.

Ifølge Apple er det telefonens ejer, der er skyld i fejlen, der ifølge it-selskabet kommer, når telefonen er blevet tabt gentagne gange på en hård overflade.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Hos reparatør-virksomheden iFixit mener man ikke, at Apples løsning er god nok. Ifølge direktør Kyle Wiens kan problemet ganske rigtigt opstå, fordi telefonen bliver tabt, men det er ikke den eneste årsag.

iFixit ser angiveligt flere af de ramte telefoner om dagen, og problemet opstår, når lodninger fejler.

'Vi har set problemet på telefoner, der aldrig er blevet tabt. Det underliggende problem er utilstrækkelig strukturel støtte til the logic board,' skriver Wiens i en blog, hvor han opfordrer Apple til at indrømme, at det er en produktionsfejl.

Apples politik omkring reparationer har for nyligt været i vælten, da det kom frem, at Humac under Apples regler afviste at fikse en telefon, fordi der var tegn på fugtskade. Det tog en uofficiel reparatør under fem minutter at løse problemet - ved at fjerne lidt lommeuld fra opladerstikket.

5 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
22. november 2016 kl. 06:56

Men det er klart, at når v2 kun omtaler de sager der stiller Apple dårligt så kan den almindelige læser jo ikke vide bedre. Du er derfor lovligt undskyldt.

Findes der et firma her på Jorden som får mere gratis reklame og positiv omtale end Apple? Nej, vel?

Så dit forsvar af, at firmaet forlanger $149 for at udbedre kolde lodninger - altså produktionsfejl - er efter min mening ret langt ude i hampen.

Men nu er iMenigheden jo konsekvent arrogant afvisende overfor enhver kritik af deres iGud ...

3
21. november 2016 kl. 23:04

Det ville også være noget af en nyhed hvis Apple erkendte (og lærte) af deres fejl.

Er det noget du vil underbygge eller er det bare en mavesur automatkommentar fra en der ikke hat sat sig ind i tingene?

Apple erkender jævligt fejl og sætter gang i reparationsprogrammer for egen regning. Så sent som idag er Apple begyndt at tilbyde gratis udskiftning af batteriet på visse iPhones. Det sker faktisk af og til at Apple erkender og lærer af egne fejl.

Men det er klart, at når v2 kun omtaler de sager der stiller Apple dårligt så kan den almindelige læser jo ikke vide bedre. Du er derfor lovligt undskyldt.

Lad dette være en opfordring til v2 om ikke at plukke nyheder ud efter en på forhånd vedtaget dagsorden. Det gælder Apple som alle andre. Det er useriøst kun at vælge de positive/negative historier frem alt efter journalistens egne personlige præferencer. Men det er jo selvfølgelig en gammel diskussion, så det regner jeg ikke med ændrer sig. Ejheller at i lever op til målsætninger om at være de professionelles organ og lader alle disse ligegyldige historier ligge. Eller måske er alle disse clickbsit-historier det de professionelle vil have?

2
21. november 2016 kl. 21:44

Der er tilsyneladende for lidt konkurrence på markedet for mobiltelefoner, der kører Apple iOS.

1
21. november 2016 kl. 00:42

Det ville også være noget af en nyhed hvis Apple erkendte (og lærte) af deres fejl.