Sociale medier som Facebook, Snapchat, Twitter og har mistet 9,85 milliarder amerikanske dollars, svarende til godt 63 milliarder kroner, som følge af Apples ændrede privacy-politik, App Tracking Transparency (ATT).
Det skriver The Verge på baggrund af afsløringer fra The Financial Times.
Ændringerne, der trådte i kraft i april i år, betyder, at apps fremover skal anmode om tilladelse til at spore brugeres data. Det fik efterfølgende kritik fra de sociale medier, da det, som Facebook formulerede det i en helsides avisannonce, vil »begrænse virksomheders mulighed for at udforme personligt tilpassede annoncer og nå deres kunder effektivt.«
Ændringerne gik i absolutte tal hårdest ud over Facebook og relativt set mest ud over Snapchat.
»Nogle af de platforme, der var mest påvirket – men især Facebook – er nødt til at genopbygge deres maskineri fra bunden som følge af ATT. Min overbevisning er, at det tager mindst et år at bygge ny infrastruktur. Nye værktøjer og frameworks skal udvikles fra bunden og testes grundigt, før de implementeres til et stort antal brugere,« siger adtech-konsulent Eric Seufert til The Financial Times.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.