Skiftet til iOS 6? Sådan undgår du ny overvågning og reklamestrøm

Illustration:
'Reklamesporing' kalder Apple selv deres nye mulighed for at overvåge din iPhone, iPad eller iPod Touch, så der kan sendes målrettede reklamer til dig. Se her, hvordan du slår det fra.

Apples seneste mobile styresystem, iOS 6, overvåger dig som aldrig før. Det sker ved noget, Apple selv kalder for en Advertising Identifier, på dansk et reklame-id. Funktionen gør det meget nemmere for forskellige programmer på din iPhone, iPad eller iPod Touch at sende reklamer til dig. Tidligere har Apples iOS styresystem været lukket land for den slags reklamefremstød, men med seneste version, iOS 6, er der lavet om på den politik.

Illustration: Henrik Nordstrøm Mortensen

Kryptisk afmelding

Det er muligt for brugeren at slå funktionen fra - men hvor finder du så den knap, der kan slå reklame-id’et fra? Det mest nærliggende ville selvfølgelig være den nye menu under ‘indstillinger’, som hedder ‘anonymitet’. Men nej. Faktisk er vejen til en (næsten) reklamefri iPhone langt mere kryptisk.

Først skal du ind i ‘generelt’. Så trykker du på ‘om’, hvorefter du ruller helt ned i bunden. Her finder du en ny menu, der ikke har været tilgængelig tidligere på iOS, med navnet ‘reklame’. Og først her kan du slå reklamesporingen fra, så dine programmer ikke kan sende målrettede reklamer til dig.

Illustration: Henrik Nordstrøm Mortensen

Minder om cookies

Business Insider har gennemgået, hvordan teknologien egentlig virker. Hvis du ikke har slået reklamesporingen fra, vil der blive delt et tilfældigt, dog anonymt, nummer ud til dig og din enhed. Nummeret er midlertidigt og kan blokeres, ligesom eksempelvis en cookie.

Når du bruger en app eller surfer på nettet på dit i-Produkt, vil din side sende en anmodning til annonceserveren, der så undersøger, om du har slået ‘reklamesporing’ fra eller til. Interesserer man sig meget for biler, vil man automatisk begynde at få små reklamer om eksempelvis autolak og nye vinterdæk.

Kan tracke brugerne helt til App Store

I tidligere udgaver har det, ifølge Business Insider, ikke været muligt for annoncefirmaet at vide, hvorvidt deres reklamer på gammeldags vis ledte til, at brugerne eksempelvis hentede forskellige bilfirmaers apps, hvis der nu var reklamer for den nye Volkswagen Golf. Men den mulighed får de nu med den nye teknologi.

Illustration: Henrik Nordstrøm Mortensen
Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kevin Johansen

Det her vil højst sandsynligt være ulovligt jf. dansk lovgivnin (lidt ligesom Apple/Googles nuværende praksis er det).
Et entydigt ID der identificerer én enhed og associerer denne med oplysninger der kan være personhenførbare vil betyde at persondataloven træder i kraft. At ID'er er anonyme er ligegyldigt, det væsentlige er om informationen er personhenførbar; uanset om dette er muligt ved hjælp af tredjepartsdata (jf. præcedens på f.eks. IP adresser, der er personhenførbare men dog ikke repræsenterer en personfølsomme oplysning).

Ikke at det kommer til at betyde en skid. Danskerne og iOS brugere er jo generelt ligeglad med at dansk (og delvist også EU) lovgivning ikke overholdes.

  • 4
  • 1
Jesper Nielsen

Puhaa, heldigvis kan man slå reklametracking fra, men jeg har harm over, at Apple ikke har informeret åbent om det. Det er afgjot et skifte væk fra Steve Jobs mantra om at "privacy matters" og "We ask before".
Men trods alt er lokaliseringen ikke hængt op på, hvad man iøvrigt har indsamlet af viden om brugeren på samme måde som Google.

Vi skal ikke tro, at vi ikke lader os påvirke af reklamer. For det gør vi. Statestikkerne taler sit tydelige sprog, og selv os, der priser os immune overfor det, reagerer på reklame.

Faren med målrettede reklamer er, at reklamerne kommer til at tage over og bestemme, hvad vi reagerer på. Hvis man springer helt ind i Googles univers af "gratis" programmer, så vil Google faktisk vide alt om dig. Med Google search ved, de alt, hvad du søger på, med Google Chrome logger de alle sider du besøger, og med Google Mail skanner de din post både ud og ind for keywords, men google Office ved de, hvad du arbejder med, med Google Picasa ved de, hvor du holder ferie, og hvilket kamera, du bruger, og hvor tit du skifter model. Med din Google Android telefon i lommen, ved de hvor du bor, og hvor du går. In short, de ved faktisk alt om dig.
Selv din seksuelle orientering, og hvad du tænder på. Tanken er at indhylde dig i et univers af målrettede reklamer.
Umiddelbart indsnævrer det din horisont, men meget værre er, at reklamerne gradvist til styre din motivation og handlemåde, fordi de målrettet pirker til din lyster og interesser. På et tidspunkt opstår det fænomen, at det er vanskeligt at vide, om det er individet der vælger selvstændigt eller påvirkningen, der styrrer ham lige den vej.
Reklamens magt er stor! Det skal man ikke fornægte, for så er man dum.

Så vil du styres eller vil du være livets egen kaptajn. At google eller ikke at google - Se det er spørgsmålet - Nu og ind i fremtiden!

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

Apple fjerner udvilkeres adgang til det personlige uuid og udskifter den med den nye ad-id...

Resten af verden flippede i 5 sekunder da det var en nyhed ved WWDC og indså så at et ikke personbundet id som stiller Apple kunderne bedre

Dvs. Udvilkeren siger "Hej hr reklamemand, jeg har 2000 brugere der er danskere vil du gi mig lidt mønt for at vise danske reklamer i min App?" reklame mand"kan jeg få andet info ud af det ud over at det end det er en bruger af app X i postdistrikt Y" udvikler "nej" reklamemand "ok"

EVIL !!!!!!

Som jeg lige husker det er Add IDet struktureret således

APPLE-[udvilkerens ID]-[ikke personligt løbenummer]

Så hvis man slår det fra kan udvillerene ikke få betalt når Apple lukker for brugen af det personlige UUID. Og udvillerene er selv ansvarlige for at administrere det ikke personlige løbe nr.

Så ud fra et sikkerheds synspunkt kan en utilfreds eksansatte hos en udvikler ikke længere målrette noget mod en enhed/enheder kun den App der matcher udvikler IDet.

Og hvordan skal udvilkere ellers sende reklamer til appen... Det er lidt ligsom at ringe til nogen uden et telefon nummer... Det er svært.

Så Apple forhindre at reklamefirmaerne kan benytte UUIDet til at profilere deres kunder og samtidigt sørger for at de udviklere der laver reklame financierede apps kan få betalt....

EEEEEEVVVVIIIILLLLLL!!

Så BI tog fejl igen igen igen det er et upersonligt App ID ikke et Telefon ID...

Dog må jeg sige at Apple burde fyre den medarbejder der oversatte den engelske version til "reklamesporing".... Eller vedkommende der ikke kunne finde på et navn der var helt så nemt at få en modsadt af hvad virkeligheden faktisk er historie ud af. Men det havde nok hjulpet lige vidt... Version2 havde nok misforstået (/ bevidst misrepresenteret det for at lave en historie resten af verden kom sig over på 5 sekunder for et par måneder siden) det allligevel...

  • 1
  • 3
David Rechnagel Udsen

Dvs. Udvilkeren siger "Hej hr reklamemand, jeg har 2000 brugere der er danskere vil du gi mig lidt mønt for at vise danske reklamer i min App?" reklame mand"kan jeg få andet info ud af det ud over at det end det er en bruger af app X i postdistrikt Y" udvikler "nej" reklamemand "ok"

EVIL !!!!!!

Jeg gætter på at Apples ondskabs-id også er baseret på de andre programmer man har, og hvad man foretager sig på sin iOS-enhed. Det bliver således langt mere end blot postnummer.

Eller har en kilde på det modsatte?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere