Apples iOS-markedsandel må vige for Androids fremturen

Illustration:
Google Android-system bliver anvendt af stadigt flere producenter, også små og innovative.

Googles Android har i det forløbne år vist en pæn vækst på fire procentpoint i markedsandelen for mobile styresystemer.

Det viser en statistik fra Statista over de globale mobile operativsystemers markedsandel, set på salget til slutbrugere fra 2009 til 2016.

I andet kvartal af 2016 sad Android-styresystemet således på 86,2 procent af alle solgte smartphones, hvilket er en stigning på fire procentpoint siden samme kvartal året før.

I samme periode faldt Apples iOS med 1,7 procentpoint til 12,9.

Kommentatorer over hele verden peger på, at sammenligningen ikke er rimelig, fordi Android-systemet anvendes af et stigende antal producenter med HTC, LG, Motorola og Samsung som de største og er udbredt i både high-end- og lavprisprodukter, mens iOS kun anvendes i relativt dyre produkter af én producent.

Android har også fat i en del mindre producenter af mobile enheder.

Andre peger på, at webtrafikken fra iOS er langt større end fra Android.

Omvendt er der også røster, der peger på, at Apple har svært ved at holde têten som et af verdens mest innovative selskaber, som har formået at skabe helt nye behov hos kunderne med iPhone som det bedste eksempel.

To pioner-OS'er er på vej helt ud

Markedet for mobile operativsystemer er eksempler på den totale deroute. Det nu udgåede-Symbian operativsystem var det første udbredte smartphone-operativsystem i verden, lanceret af Ericsson på deres blanding af en PDA og en mobiletelefon, R380, i 2000.

I 2009 dækkede Symbian næsten halvdelen af markedet for globale smartphone-operativsystemer, mens RIM/Blackberry, også en pioner på dette marked, havde en andel på omkring 20 procent .

I dag er de to operativsystemer næsten fordrevet fra markedet.

I 2015 blev der derimod solgt 1,16 mia. smartphones baseret på Android.

Smartphone-operativsystemer, der ofte omtales som mobil-OS eller smartphone-OS, findes ikke alene i smartphones, men også i PDA'er, tablets og andre mobile enheder.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (15)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Gert Agerholm

Enig, selvfølgelig er tallene rimelige. Det er kun et spørgsmål om hvad de bruges til.

Men som det før er diskuteret, så er nysalg ikke ensbetydende med fordelingen total set. Her kan billedet godt være lidt anderledes. Hvis levetiden før det skrottes er længere vil den totale fordeling måske se anderledes ud.

Et regne eksempel:
Produkt holder 1 år før det skrottes, produkt b holder 2 år. Der sælges årligt dobbelt så mange af a som af b. Har a så en markedsandel på 66,7%? Nej, den er 50/50 da b holder længere før det skrottes. Efter 2 år er der lige mange på markedet.

Selvfølgelig kun et tænkt regneeksempel. Hvordan det forholder sig ved telefonerne ved jeg ikke.

Gert Agerholm

Jeg gætter på at antal solgte Android enheder forholder sig nogenlunde konstant hen over året. Der er mange forskellige leverandører, som på hver sit tidspunkt om året lancerer deres nye modeller. De kommer ikke alle på samme tid, men vil nok være mere jævnt fordelt hen over året. Derfor rimelig konstant mængde.

Ved IOS ved man ret nøjagtigt hvornår de nye modelle lanceres, september. Antallet af solgte enheder i specielt op til 4. kvartal vil falde mærkbart. Alle ved at de nye modeller kommer og at man derfor får den nye til samme pris som den gamle model. Hvorfor så købe "gammel model" i 3. kvartal når man får ny model i 4. kvartal? Dette vil derfor give er mærkbart udsving i antal set hen over året.

Da Android telefonerne ligger meget mere konstant vil markedsandel for IOS stødt falde frem til 4. kvartal, hvor det stiger mærkbart på grund af den nye model.

Finn Thøgersen

Fordi Apple / iOS taber, naturligvis :-)

Men der er intet der forhindrer Apple i at udbyde et bredere spektrum af modeller, herunder fx lavpris udgaver, eller fx at lave et decideret lavprismærke med billige iOS telefoner til mere prisfølsomme markeder

Det har man så valgt ikke at gøre, og må naturligvis leve med konsekvenserne, gode som dårlige

Bent Jensen

Dødes grå farver breder sig ?

Vel nok sikkerts tegn på at Windows til Mobiltelefoner er HELT andeles død og begravet. Død . Det nævnes slet ikke i artiklen.
Andre sikkert tegn. Rigor mortis App til Tv2, Play og lignende. Der kommer ingen nye, og ved opdateringer forsvinder de ud i glemslen.

Håber MS at det også sker med de lovet opdateringer, eller er de kommet ?

Rune Eilertsen

På de wifi net jeg har data fra er Samsung og Apple omtrent lige store. Jeg ser ingen ide i at sammenligne med alle android... Huawei og andre kommer dog mere og mere op og ypper sig i statistikken. Men det er pr. nu disse to som dominerer, og med omtrent lige stor andel. Det kan dog godt være Samsung vokser hurtigere, men ikke noget jeg har set i mine net det sidste halve år.... Blot for at give et billede fra hverdagen....

Jørgen Henningsen
Finn Thøgersen

Mon ikke Apple gør klogt i at holde sig fra det marked

Det er ihvertfald den vurdering Apple har lavet

Og mens smartphonesalget buldrede frem med 2cifrede vækstrater var det jo en fremragende staregi
Saml guld og sølv mens konkurrenterne slås om de voksende mængder af mindre ædle metaller.

Problemet er at festen nu er ovre, smartphonesalget er nu direkte faldende i den "vestlige" verden og det vil kun tiltage de næste mange år, der er ikke flere dumbphones at erstatte og folk beholder den gamle smartphone stadig længere

Samtidig er midrange telefoner nu for de fleste gode nok til at erstatte de meget dyre high end telefoner fra Apple, Samsung mfl, mao rykker en del af highend markedet nedad pris skalaen

AL vækst i smartphonemarkedet de næste mange år ligger i den fattigere del af Afrika/Asian/Sydamerika.
Det er markeder hvor en god telefon koster max $50 og de billige $10-20 og stortset det hele på taletidskort
Det område er Apple permanent låst ude fra, medmindre de fuldstændigt skulle ændre fokus og arbejdsmetoder

Apple er pt helt afhængige af high end smartphone markedet, og det marked kan meget vel falde med op til 50% over de næste 5 år. Mao skal de vinde en stadig større del af markedet bare for at begrænse tilbagegangen i styktal/omsætning.

Det kræver en ny success á la iPhone 6/6+ hvert år og selv hvis det lykkes rammer de muren på et tidspunkt

En decideret mid range satsning under et andet brand kunne være en mulighed , men det er et noget andet markede end det Apple er vant til med væsentligt lavere margin

De kunne selvfølgelig læne sig tilbage og se styktal og omsætning falde år for år, men på et tidspunkt rammer det også det der pt er deres lyspunkt: Services, som jo er kraftigt afhængigt af det samlede antal af iOS brugere

Jakob Damkjær

To steder er den samlede markedets andel meningsgivende... for app udviklere ifht potentielt salg og reklame eksponering.

Men når man ser på det faktiske salg i appstores har iOS appstoren et dobbelt så stor omsætning som Android.

Så ja man kan sikkert tjene mange penge i Android storen men den har en markedsandel på ca 33%... så det er ikke helt så imponerende hvis man ser på det som app udvikler.

Mht reklame ekponering er markedsandel noget der måske interessere folk med en interesse for den slags (DoubleClick har større markedesandel en XYZ). Men alle store ADD netværk er på alle platforme så er det også lidt ligegyldigt.

Og eftersom Android OEMer også konkurrere med hinanden så er det meningsløst at pulje dem alle sammen.

Så meningsløs journalist eller analytiker statistik... for Google tjener penge på iOS og Android (og faktisk flere på iOS end Android). Så det siger heller ikke rigtigt noget om Googles position...

Så hvad siger det noget om ?

Så længe det kun er Samsung og Apple der tjener penge på at lave mobiler så siger det vel mest om at mange Android producenter laver billige telefoner som de taber mange penge på som fylder markedet op.

Mads Thomsen

Jeg er absolut ikke fan af Apple, men hvis de bliver udryddet af Android, hvad man meget vel kan forestille sig, er det ikke godt for nogen overhovedet. To mobilstyresystemer på markedet er i forvejen alt for lidt og det ser ikke ud til at nogen er i stand til at bryde Androids totale dominans. Det er virkelig trist at Microsoft er næsten helt væk.

Magnus Jørgensen

Helt enig.

Det ender nok med at blive lige som med Windows platformen på PC, hvor al konkurrence er totalt væk. Det er trist, men det lader til at være tendensen for software generelt. På andre produkt typer som møbler og transportmidler findes den samme tendens ikke. Det kunne være et interessant antropologi studie, at finde årsagssammenhængen der forklare dette fænomen.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize