Apple vildleder danske kunder med dårlig serviceordning

Apple forsøger at sælge en udvidet garanti, som reelt stiller kunderne dårligere end købeloven.

Forsikringsaftaler på elektronik er sjældent en god forretning for kunden, og det gælder også for den særlige serviceordning, som Apple forsøger at sælge sammen med dets produkter i Danmark. Det rapporterer DR's forbrugermagasin Kontant.

Både Apples egen Apple Store og forhandlerkæden Humac forsøger ifølge Kontant at sælge kunderne den udvidede serviceordning AppleCare Protection Plan. Sådan en aftale kan ifølge Kontant løbe op i 2.700 kroner for en Macbook Pro.

Men ifølge Forbrugerrådet er betingelserne i AppleCare-aftalen reelt dårligere end de rettigheder, kunderne har ifølge dansk og europæisk købelov.

AppleCare dækker ganske vist i op til tre år, men kunderne er beskyttet af købelovens garanti i op til to år. Apple oplyser dog ifølge Kontant kun, at der er ét års service på Apple-produkterne. Samtidig fortæller hverken Apple eller Humac, at kunderne har to års reklamationsret ifølge købeloven.

»Det er direkte vildledning af forbrugerne. Der er et hav af begrænsninger i den her serviceaftale, og man skal lede længe for at finde ud af, hvad den egentlig dækker. I hvert fald de første to år, hvor man allerede har en ret efter købeloven. Så at kalde det en garanti de første tre år, en fuldstændig garanti uden at nævne undtagelserne, det, mener jeg, er at stikke forbrugerne blår i øjnene,« siger jurist Tina Dhanda fra Forbrugerrådet til DR Kontant.

Blandt undtagelserne er blandt andet, at Apple forbeholder sig ret til at udskifte defekte dele med brugte reservedele. Samtidig har kunder ifølge Forbrugerrådet oplevet, at Apple ikke vil dække transportudgifter for reparation af defekte produkter.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (14)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#7 JP Keisala

I did not take AppleCare because it sounded stupid when I am covered by normal consumer laws. But I was wrong. Apple does not care about EU or Danish quarantine. I learn it hard way after 6 months Macbook Air broke. They simply say it does not apply to Apple laptops and I can complain about it but I still need to pay if I want it fixed. It seems that consumer protection authority in Denmark does no have legal authority so all they can do is to tell press that Apple does not apply to laws and Apple just needs to choose if they pull up with bad press or give support.

  • 8
  • 0
#11 Deleted User

Hvis du køber apple så er der kun een regel man skal kende :

  1. Apple dækker ikke en skid, de tager forbehold for alt og en defekt højtaler i en iphone f.eks kan sagtens afvises efter 2 mdr fordi en ekstremt følsom fugtindikator i den anden ende af telefonen er delvist udløst.

Apple er køb og smid væk, eller hvis det stod til apple, køb, smid væk og køb en ny apple når den gamle går i stykker ...

Generelt må man bare råde folk til IKKE at købe det lort..

Henrik Madsen

  • 9
  • 2
#13 Peter Makholm Blogger

Efter min vildleder Tina Dhanda forbrugerne i citatet 03:45 inde i indslaget:

De har en to-årig reklamationsret efter købeloven, det vil sige alle de fejl og mangler der viser sig som forbrugeren ikke selv er skyld i, de vil være dækket inden for købeloven i de første to år

. Det hun glemmer at sige er at manglerne skal være tilstede på købstidspunktet og at det kun er inden for de første 6 måneder som udgangspunkt antages at manglen var tilstede på købstidspunktet. Humacs forklaring der er blevet refereret umidelbart inden er fuldt ud korrekt.

Jeg skrev i aftes til Tina Dhanda og spurgte om ovenstående udlægning, men hun har ikke svaret mig endnu.

Med hensyn til den nævnte ændring af reklamationsretten i 2002, så bestode den af tre dele: - varigheden af reklamationsretten blev ændret fra 1 til 2 år - formodningsreglen der dækker de første 6 månder blev indført - Det blev ulovligt for sælger at lave generelle forbehold mod mangler

Før 2002 var der lovgivningsmæssigt ikke noget formodningsregel. Der var bevisbyrden delt mellem køber og sælger i hele perioden, præcis som den er de sidste 18 måneder idag. Lovændringen gav derfor 3 meget klare forbedringer af forbrugerens rettigheder.

I praksis har man dog muligvis arbejdet uformelt med en noget lettere bevisbyrde for forbrugeren i hele perioden, hvor man efter de lovmæssige forbedringer, måske har nærmet sig lovens ord. Så det er ikke helt entydigt at der var tale om en forringelse, men i praksis kan det måske virke sådan.

Specielt i produkter der er så kompliceret for forbrugeren som en computer er.

Iøvrigt ville jeg forvente at erhvervscoachen som Kontant bruger som case har købt sin mac igennem sin virksomhed. I så fald er hele casen ubruglig, fordi hun så slet ikke er forbruger. Men det er en helt anden historie...

  • 3
  • 1
#14 Jakob Damkjær

Humac har ekstrem dårlig kundeservice, men de tilfælde jeg kender til så er alting kommet i orden når man koblede Apple Danmark ind over (så blev alle krav fra Humac frafaldet og produktet blev enten repareret eller erstatter med en ny model).

Men derimod hvis man køber direkte hos Apple eller køber hos den anden æblebutik i Danmark (Æblehuset) så får man derimod kvalitets service. Fx. fiksede de min iMac da grafikkortet brændte ud efter lang og tro tjeneste (selv om den var købt i Sverige og de godt kunne ha krævet at jeg selv sendte maskinen med post til sverige, jup det er rigtig billigt hvis jeg skulle ha gjort det). Da reperationen så efter et par uger viste sig at være utilstrækelig (det første grafikkorts frizout havde skadet bundkortet, som så brændte det nye grafikkort af) tog de den ind uden de store spørgsmål og en uge senere havde jeg min iMac med nyt grafikkort og nyt bundkort uden det kostede mig en rød reje... se det er kundeservice.

AppleCare er dyrt, ingen tvivl om det, men det er en 3 årig begrænset garanti (ikke reklamation) og den er tilgængelig for virksomheder og de maskiner jeg har haft dækket af den har jeg aldrig haft nogen problemer med at få fikset når de en sjælden gang ikke virkede som det var meningen. Reklamationsret er ikke lig med selv en "begrænset garanti" så der er nogen hvis ben bliver ret tynde at stå på...

Fugt og mobiltelefoner er ikke en god blanding og dersamme med sten og glasskærme, men det som virkeligt mangler er en sammenligning med andre firmaers politik. Erstatter fx. Samsung en telefon hvis du har glemt den i regnen ? hvordan er Dells kundeservice hvis dit DVD drev ikke længere vil spytte en dvd ud efter 8 måneder ?

PS! Ja jeg ringer bare til den almindelige kundeservice, ikke til 1-800-Apple-Henchmen-Repairservice.

  • 0
  • 5
#17 Andreas Rønne-Hansen

Måske lidt OT, men: Jeg har en thinkpad W500. Sidste sommer kravlede en tordenflue ind under skærmen. Jeg fik skærmen skiftet på garantien, jeg skulle bare ringe og putte den i en kasse - så hentede de den og bragte den tilbage igen inden for 5 dage.

Senere faldt den på gulvet. Min skærms baggrundslys forsvandt, men jeg ringede igen, or den fik samme omgang - udover de skiftede flere komponenter denne gang.

Dét syntes jeg er god service!

Mvh.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere