Dette forår udgiver Apple en ny funktion, der tvinger app-udviklere til at spørge iPhone-brugere om lov, før de deler data med andre virksomheder.
Det skriver The Verge.
I dag skal brugerne grave dybt i telefonens indstillinger for at kontrollere app-udvikleres adgang til data, men den nye privacy-funktion kaldet App Tracking Transparency, gør det - som navnet indikerer - langt mere gennemsigtigt for brugeren, hvem der indsamler data, og hvad de bruger det til.
Når app-udviklere snart skal spørge om lov til at dele data med annonceringsformål, så må de ikke lokke brugeren. Apple har gjort det forbudt for virksomhederne at afskære brugere fra bestemt indhold, hvis ikke man giver samtykke. Man må heller ikke tilbyde specielle goder i bytte for tilladelse til datadeling.
Ændringerne vil især ramme firmaer som Facebook, der driver annoncenetværk. Facebooks CEO Mark Zuckerberg har kritiseret den nye funktion og sagt, at den også vil ramme mange små virksomheder verden over.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.