Apple vil forhindre eksterne parter i at reparere iPhone-batterier

Illustration: Parilov, BigStock
Nyeste iPhone-modeller efterlader permanent advarsel om ugyldigt batteri i telefonens interface, hvis brugeren får repareret det ødelagte batteri hos en ikke-autoriseret butik eller via ejerens egen hånd.

Apple vil besværliggøre muligheden for at få repareret sin iPhones batteri hos en ikke-autoriseret forretning eller hjemme ved sit eget værksted.

Hvis en iPhone af nyere model skal være fuldt funktionsdygtig, er ejeren nødt til at få serviceret telefonen i en af Apples egne butikker for at kunne få verificeret, at telefonen er repareret korrekt.

Det skriver Ifixit.com.

Hvis ejere af iPhone XR, XS, eller XS Max oplever et ødelagt batteri, vil telefonen efterlade en permanent meddelelse om telefonens tilstand og derudover være ude af stand til at informere om batteriets helbred og maksimale opladningskapacitet.

Dette er ikke synderligt iøjefaldende i sig selv, men skulle ejeren af en ødelagt telefon få den reparereret hos en ekstern forretning eller derhjemme på egen hånd, vil telefonen fortsat have den permanente meddelelse og manglende information om batteriets helbred.

Det gør sig også gældende, selvom ejeren har repareret telefonens batteri korrekt og med rigtige og autoriserede dele fra den relevante iPhone-model.

Og det er en helt bevidst funktion ved iPhone XR, XS, og XS Ma fra Apples side.

Det er ikke længere nok, at telefonen bliver repareret korrekt, når først batteriet oplever problemer.

For at få information om batteriets helbred tilbage og for at slippe for den permanente påmindelse om batteriets kritiske tilstand skal den udsatte telefon forbi en officiel Apple-butik og verificeres, før telefonen betragter sig selv som problemfri, hvilket vil gøre Apples involvering i en eventuel reparationsproces obligatorisk.

Rettelse klokken 14:38: Tidligere fremgik det i artiklen, at telefonen ville være ude af stand til at informere om, hvor meget strøm der er på batteriet, men dette er ikke tilfældet. Telefonen er i stand til at informere om dette, til gengæld kan telefonen, der ikke er verificeret i en af Apples butikker, ikke informere om batteriets helbred og maksimale opladningskapacitet.

Læs en længere gennemgang af sagen her hos Version2's søstermedie ing.dk.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (15)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Raf Andersson

Det svarer til jeg har købt en bil hos Ford, og olielampen er begyndt at lyse, så skifter jeg olie hos min lokale mekaniker, men olielampen lyser stadig. Den kommer ikke til at slukke før jeg kører forbi Ford og får deres folk til at kigge på det. Det er helt absurd.

Hans Nielsen

"Den kommer ikke til at slukke før jeg kører forbi Ford og får deres folk til at kigge på det. Det er helt absurd."

Hvis vi snakker nogle biltyper, så skal der specialudstyr på, for at resete service lampen.
Men der er ingen kode, eller andre forhindringer, det kan de også på et ikke autoiseret værksted. Men du får svært ved at gøre det selv.

Men din analogi er nu ikke helt forkert. Tror også at det i EU, ikke vil være loveligt at forhindre andre i at lave en sådan reparation. Appel skal stille software tilrådighed som kan, eller selv fjerne denne advarsel.

Din garanti på telefonen vil ligeledes heller ikke skulle blive ødelagt.
af en sådan udskiftning. Hvis Apple ikke mener at et batteri skifte, er lavet rigtigt, så skal de sørge for at dokumnetere hvordan det skal gøres.

Men synes da det er et noget eledigt produkt, hvis ikke batteriet kan holde mindst 5-7 år. Forstår ikke at man er villigt til at anskaffe sig et så dyr telefon, med en så dårligt garanti og levetid på batterier.
Hvis ikke batteriet kan leve i hele produktes levetid, så skal det være enkelt, nemt og billigt at skifte.

Men det er lige så håbløs på bil og hvidevarer fronten. Når man ser på folkevogn, som de fleste betragter som et kvalitetsmærke. Men ingen forhandler gider en folkevogn mere end 12 år- Da den så er ved at falde fra hinanden, da den ikke er bygget til at holde længere.

Hvis man sammenligner hvor længe, at en producent tør give garanti på sit produkt, så er VW en af de dårligste biler i verden.

Læste også at 50% af Vaskemaskiner var endt på losepladsen eller genbrug efter 4 år (skriver FIRE ÅR)

Det er på tide at EU får indført nogle tvungen længere garanti regler for produkter.Så procenterne tvinges til at lave en anstændigt holdbarhed, og vi som forbruger ikke skal smide noget ud, fordi produktet kun holder 2 dage, over sidste garanti tid.

Det nemeste var måske at give en garant efter produktes pris.
Måske endnu længere tid på byggeri og huse, og biler.
Men så begynder det at blive besværligt.

1 Euro - 1 år
10 Euro 2 år
100 Euro 4 år
1000 6 år
10000 12 år
100000 20 år

Ditlev Petersen

Der er en omhyggelig men "u-salvet" gut, der på YT laver videoer om fuskede og sjuskede konstruktioner og fixes lavet af Apple-autoriserede folk. Senest et kabel på en computer, der er trukket forkert, har fået lidt vold og så duede motherboardet ikke (et par ben i stikket var ødelagt). En anden gang var "noget fra en skosål" sat oven på en chip, der var gået løs på grund af dårlige lodninger. Ofte er tingene designet dårligt fra starten af (vi husker de iPhones, hvor "brugerne holdt dem forkert", når antennen ikke fungerede).

Apple vil på langt sigt kun have gavn af konkurrence. For de laver deres arbejde dårligt.

Hans Nielsen

Steve Jobs vil have vent sig i sin grav,

Grunden til gennemsigtigt plastik på Dekstop pc, var så man kunne se de smukke og velkonstrueret printkort.

Hvis noget ser godt ud, så er det som regel også det.

Tror heller ikke at kort levetid, eller ligende vil være set på uden kommentarer. Især ikke efter hans joke med "husk at holde den rigtigt"

Hvor grænsen mellem konstruktion, teknik mod virsual og udformning var kommet for langt til den ene side, og i grøften.

Et moderne batteri burde kunne holde sig på den gode side af 90%, efter 2000-3000 opladninger. Hvis det er passet på, og er af en ordenligt kvalitet.
Software i telefonen skal selv passe på sit batterie, ved at hjælpe med den rette brug. Ved et brug mellem 95 og 40%, så burde et litiumbateri burde holde meget længe.
Hurtigt ladning med øget varme udvikling, som også dræber batterier, burde være et aktiv tilvalg og ikke sat som standart

Henrik Eriksen

så det vil sådan sige af der er 50% af batteriet man aldrig bruger
Det vil så enten kræve af man putter et batteri der er 50% større, eller af man skal huske af lade telefonen op mens man spiser frokost

Du kan bruge det hvis du vil. Men du har sikkert ikke brug for det til daglig. Jeg har endnu til gode at opleve min telefons batteri være under 70% når jeg lægger den til opladning om aftenen - og jeg lader kun om natten mens jeg sover.

Det er lidt det samme som at sige, at den bil du kører på arbejde i er 75% for stor, fordi du ikke bruger passagersæderne og bagagerummet til daglig...

Hans Nielsen

så det vil sådan sige af der er 50% af batteriet man aldrig bruger
Det vil så enten kræve af man putter et batteri der er 50% større, eller af man skal huske af lade telefonen op mens man spiser frokost


Ja hvis du vil have et Litium batteri til at leve længe.
Så hvis du vil bruger din telefon så meget, og vil passe på dit batteri, så lad det i frokostenpausen eller på kontorel/bil.

Med lidt omtanke kan min telefon da leve 5-6 dage. Og selv med GPS, Wifi og BT og brug af google map, og meget video.
Så har jeg da mere end 40% tilbage når jeg kommer hjem.
Men tror da jeg kan tømme den på en dag, hvis jeg virkeligt ønsker det.

Ens brug er enten meget vildt, telefon har et alt for lille batteri eller alt for meget unødigt kørende, hvis den ikke kan holde en Weekendt med lidt opslag, mail, video og snapchat. Slukker da for Wifi og GPS, når det ikke er i brug som om natten, det bruger om noget batteri.

Hvad hjælper det at have verdens smartes mobiltelefon, med verdens størte og fedeste skærm, og som kan alt, og har computer kraft til at lave CAD tegninger. Hvis den ikke kan løse dens primære opgave, i en helt dag, som komminikations midel.

Det bliver kun være med 5G, som sikkert kommer til at bruge lige så meget strøm som Wifi. Men den tid den sorg.

Men jeg mener det oprigtigt, en telefon bør da have mere end 50% når man kommer hjem, selv efter kraftigt brug, med lidt omtanke. Det var ikke for at drille. Kunne ikke leve med ikke noget, som så hurtigt bliver til en dyr mursten, glemmer nogle gange flere dage i træk at lade telefon, det er ikke et problem.


MEN ANDRE GODE RÅD FOR AT HOLDE BATTERI OG LANGT LEVETID.

Hvis muligt, lad ikke telefonen komme under 50% og lad den ikke helt op.

Brug ikke lynladning, hvis den alligevel liger hele natten, så er det også unødvendigt.

Pas på varme, også i inderlomme og tøj. Højtemperatur, over 30 grader er dødeligt for batterier. Det gælder også når du lader, så sørg for at den kan komme af med varme. Har min stående på højkant, der hvor der før i tiden nok var tænkt en bog.

FIF til at få lidt længere levetid.
Slet facebook og andre aplicationer, som konstant ringer hjem. Du får også en mere stabil telefon. Der køre nok 4-5 forskellige aplicationer i baggrunden, hvis du har facebook installere. Brug browser i stedet.

Det gælder også andre programmer, som meget gerne vil køre konstant i bagrunden. Husk at fjerne ret, til at køre og bruge data i baggrund, for så mange aplicationer som muligt.

Genstart hypigt, så du er sikkert på at slukket aplicationer som du ikke har fået lukket. Det betyder også bedre stabilitet og hurtigere telefon.

Fjern eller deaktivere udnødvendigt lxxx også det som kommer med fra fra frabrikanten.

Sluk for BT, WIFI, GPS og hvis du rigtigt vil spare også mobildata.
Men WIFI og GPS er store strømsluger, og kan for det meste undværes.

Hvis du har en application som viser batteriforbrug, så se hvor du bruger mest. Kan du lave om på dine vanner.

De fleste telefoner har en nød, eller flere batteri sparemode. Hvis du vil være god ved batteri sæt den så højt som muligt, gerne 30-40 %. Så bliver du både underrettet om for lidt batteri, din telefon kan leve flere dage på det, og du suger ikke batteriet tomt.

Brug så lidt lys på display som muligt, nogle telefoner kan bruge en lavere opløsning som også spare batteri.

Brug en Batteribank.

Lad din mobil i bilen. Især på længere ture hvor du bruger GPS og
Map.

Hvis din telefon har trådløs ladning, anskaf flere trådløse ladestationer, til bil, arbejde, kontorplads og seng, og vænd dig til at smide telefonen der.

Man kan også selv lave sin telefon til en med trådløs ladning, men synes det virker bøvlet. Da ladestik er optaget.

Et magenetisk ladestik er også sagen. Det er nemt og orginal stik bliver ikke slidt op, eller ødelagt. Men igen som med trådløs ladning, så skal du købe flere, da dit ladestik bliver brugt.


Det var hvis lige det jeg have i hovedet. Andre som har gode idee forslag til batterisparening, og batteri vedligeholdelse ?

Povl Hansen

“Du kan bruge det hvis du vil. Men du har sikkert ikke brug for det til daglig. Jeg har endnu til gode at opleve min telefons batteri være under 70% når jeg lægger den til opladning om aftenen -”

Bruger du den i løbet at dagen ?
Det er utroligt sjældent at min er over 40% ved natte tid

Hvis den bruges til kamera kan det nemt ske at den når 0%

Povl Hansen

“Men jeg mener det oprigtigt, en telefon bør da have mere end 50% når man kommer hjem, selv efter kraftigt brug, med lidt omtanke. Det var ikke for at drille. Kunne ikke leve med ikke noget, som så hurtigt bliver til en dyr mursten, glemmer nogle gange flere dage i træk at lade telefon, det er ikke et problem.”

Jeg slukker på intet tidspunkt for GPS, Wifi, eller andet, og der skal derfor oplades hver nat

Peter Kyllesbeck

Jeg har endnu til gode at opleve min telefons batteri være under 70% når jeg lægger den til opladning om aftenen - og jeg lader kun om natten mens jeg sover.


Så er den jo opladet til 100 %, hvilket ikke er sundt i længden. Også selv om telefon skruer ned for ladestrømmen, når den nærmer sig de sidste 10-20 %.
En app til Android AccuBattery kan give alarm når de 80 % er nået, og anbefaler et brugsinterval på 40 - 80 %.

Du bruger så ca 30 % af kapaciteten i løbet af døgnet.

Hans Nielsen

Bruger du den i løbet at dagen ?
Det er utroligt sjældent at min er over 40% ved natte tid

Hvis den bruges til kamera kan det nemt ske at den når 0%

Skidt ikke ;-)

Hvis man bruger den så meget, og der nok strøm til at komme hjem, så er det vel også ok.
Med sådan et forbrug og "afhængighed" så betaler man jo gerne det det koster.

Igen ikke for at fonærme. Jeg har gigt og bruger briller og betaler også hjertens gerne for god varme og god syn.

Hvis man selv synes det er prisen hver, er glad og tilfreds så fred med det.

Men hvis man ødelægger batteriet på grund af uvidenhed.
Så et rap over finger, og en besked om at tænke sig om.

Henrik Eriksen

Bruger du den i løbet at dagen ?
Det er utroligt sjældent at min er over 40% ved natte tid

Korrekt, jeg bruger den ikke ret meget. Whatsapp til kommunikation med konen, et spil når jeg venter på noget, og en telefonopringning i ny og næ, lidt søgen på nettet hvis der er behov.

Men du har sikkert et højere forbrug - og alligevel kan din telefon holde den gående hele dagen, så batteriet er åbenbart stort nok.

Morten Vinding

Sørgeligt
Det svarer til jeg har købt en bil hos Ford, og olielampen er begyndt at lyse, så skifter jeg olie hos min lokale mekaniker, men olielampen lyser stadig. Den kommer ikke til at slukke før jeg kører forbi Ford og får deres folk til at kigge på det. Det er helt absurd.

Nahh nu er olie jo noget du normalt SKAL skifte hvert år. Apple kræver jo ikke at du skifter batteri hvert år.

Fords biler holder vel typisk lidt længere end de 2-3 år langt de fleste mobiltelefoner lever?
Set i det lys er det vel meget rimeligt at sige at det ikke er normalt at skifte batteriet i en iPhone, da de somregel holder hele telefonens levetid?

Jeg har faktisk heller aldrig skiftet batteri i nogle af mine telefoner. Syntes egentlig de holder okay.
Men jeg har så heller aldrig ladet min telefon blive så varm at den har lukket ned!

Da (begge!) airbag computere brændte sammen i en Peugoet jeg engang havde, da skulle den da på authoriseret værksted for at få skiftet dem, da de var kode beskyttede.
... ja det er jo noget med sikkerhed, men det tænker jeg faktisk også at Apple mener at lithium batterier er.

Log ind eller Opret konto for at kommentere