Apple TV brugeradfærd bliver nu logget af Apple selv

Business analytics data har været tilgængelig på iOS-applikationer, siden lanceringen af Apples egen analytics tjeneste sidste år. Nu kommer tilsvarende data om brugen af Apple TV.

Appudviklere kan fremover få adgang til en række analytics-data, som viser, hvordan deres apps præsterer på den nye 4. generation Apple TV media player. Det skriver techcrunch.

Ifølge Apple får appudviklerne adgang til en del forskellige målinger vedrørende deres tvOS programmer, som downloades fra Apple TV App Store, herunder brugerens sessioner, downloads, nedbrud, sidevisninger, tidsforbrug mv.

Historien melder intet om, hvad Apple TV brugerne synes om denne form for overvågning og monitering af tv-adfærd.

Men det kommercielle sigte er klart: Udviklingshusene vil kunne spore, hvor godt deres marketingkampagner fungerer. Det vil sige, hvor mange iOS-brugere, der f.eks. reagerer på en kampagne ved at åbne en bestemt app på Apple TV.

Endelig kan man fremover overvåge, hvor mange brugere der skifter fra at være gratis til betalende appkunde. Det sker ved at Apple udleverer købsdata.

iOS-app overvågning har været tilgængelig i måneder

Business analytics data har været tilgængelig på iOS-applikationer siden lanceringen af Apples egen analytics tjeneste sidste år.

Forud for den nye Apple App Analytics service, måtte udviklere ty til tredjeparts data, som næppe altid var lige pålidelige.

Fordelen ved at bruge en in-house løsning fra Apple er naturligvis, at man får direkte adgang til data om f.eks. download og sessioner, der ikke er tilgængelige for tredjemand.

Siden lanceringen er Apple TV App Store vokset støt og omfatter stadigt nye kategorier ud over spil og underholdning, som var de eneste ved lanceringen.

I dag omfatter App-storen mere end 2.600 Apple TV-apps.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (0)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer