Apple: 'Ret til reparation' er et mekka for hackere

Otte stater i USA er i gang med at vedtage en lov om 'ret til reparation', men nu advarer Apple om, at loven skaber et mekka for hackere.

Når elektronik går i stykker, skal reservedele og diagnosticerings- og reparationsmanualer være tilgængelige for alle. Derudover skal producenter stille softwareværktøjer, der kan bryde produkters låse, der forhindrer reparation, til rådighed. Det mener myndighederne i otte stater i USA.

De er i gang med at vedtage loven 'ret til reparation'.

En lov, der ikke falder i Apples smag, hvis modsvar ifølge mediet Motherboard er, at loven skaber frit spil for hackere.

»Apple sagde, at vi ville være den eneste stat, der ville vedtage loven, og at vi ville blive et mekka for ondsindede aktører,« fortalte senator i Nebraska Lydia Brasch til Motherboard.

Et andet af Apples argumenter, der fandt vej gennem telefonrøret til Lydia Brasch var, at det kunne være farligt for uautoriserede at reparere telefonerne, da lithiumbatterierne kunne gå i brand. Lydia Brasch har selv arbejdet 15 år med teknologi, og hun var stærkt skeptisk over for argumenterne.

»Historien, som de fortæller, er at vi skal være bange for teknologi. Du behøver ikke være bange for teknologi – du skal være bange for de mennesker, som prøver at forhindre dig i at vide det, som de ved. Er dette firmaer, der går ind for en bedre verden eller en bedre indtjening?«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Dave Pencroof

Det vil være en fremragende måde at modgå indbygget forældelse og virksomheders special designede komponenter, som IKKE er til at købe for andre end autoriserede reparatører !
Det kan sikkert også give mere korrekte og højere priser på masser af produkter fordi producenterne ikke mere vil kunne "vinde på gyngen hvad de taber på karrusellen", reparation kommer til at være det nye mantra for det kan pludseligt betale sig !

Simon Rigét

Det kan sikkert også give mere korrekte og højere priser på masser af produkter fordi producenterne ikke mere vil kunne "vinde på gyngen hvad de taber på karrusellen",

Det tror jeg ikke. Prisen på produktet er nok snarere en marketingskalkule af hvad folk er villige til at betale for det.

Det kunne dog se ud som om at Apple, efter tabet at Steven Jobs, er begyndt at ville konkurrere med Oracle om at blive verdens ondeste IT selskab :c)
Det tror jeg ikke kan betale sig, med den nuværende demografiske målgruppe...

Christian Nobel

Det kunne se ud som om at Apple, efter tabet at Steven Jobs, er begyndt at ville konkurrere med Oracle om at blive verdens ondeste IT selskab :c)

Bob, bob, bob.

Steve Jobs var genial, men han var altså også bindegal, og primært interesseret i sig selv.

Og så en anden ting - rart at se at nogen gange benyttes udtrykket hacker i den oprindelige betydning:
http://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/hackere-skal-udvikle-fremtidens-bank

Så hvis retten til reparation i det lys også bliver et mekka for at hacke ting, så er det da absolut vejen frem.

Jakob Damkjær

Hvis alle kan købe Secure enclave chips og touch id sensore som skal virke i alle Apple dimser i virkeligheden og kunne authenticate kreditkort og brugeridentiteter...

Så hvis man nu ser ud over sin frugtallergi så kunne en real debat af sikkerheden på alle dimser der er vores hovednøgler til vores digitale liv måske udfolde sig...

Michael Cederberg

Vi har som købere ganske lille mulighed for at vurdere hvor lang tid produkterne vil holde samt hvad det vil koste at få dem repareret hvis de går i stykker.

Hvis man krævede at alle sælgere af produkter med en pris over 2000 kr. obligatorisk skal komme med en estimat af produktets levetid, et løfte om at supportere produktet i hele levetiden, samt tilbyde en serviceaftale der løber i hele produktets levetid til en fast pris.

Så vil jeg haven en chance for at vurdere om Siemens vaskemaskinen til 3500 og Miele ditto til 8000. På samme måde vil jeg kunne vurdere om mobiltelefonens estimerede levetid på 2 år er acceptabel.

Richard Foersom

Det burde være et lovkrav at servicemanual for et produkt blev frit tilgængelig (PDF fil download) inden lovpligtig garanti-periode udløber for de først solgte produkter. Så vil forbrugere have en mulighed for at vælge reparatør og ikke være tvunget til ublu monopol-priser på reparationer fra producent af produktet.

Servicemanualer er også en stor hjælp når man deltager i Repair Café.

Log ind eller Opret konto for at kommentere