Apple reparerer udskældte Macbooks efter mere end tre års brokkerier

Apple imødekommer endelig utilfredse kunder, der har haft problemer med grafikken i Macbook Pro-computere købt tilbage i 2011.

Efter mere end tre års brok frem og tilbag kommer Apple nu endelig de kunder i møde, som siden 2011 har måttet døje med problemer med videoafspilning på visse Macbook Pro-computere.

Apple tilbyder nu kvit og frit at reparere de defekte computere, og dække omkostningerne for de kunde, som i mellemtiden selv har fået foretaget en reparation. Det skriver Ars Technica.

Skænderiet om de defekte computere er for længst trukket ud over de relevante computeres garantiperiode og har konkret drejet sig om maskiner solgt fra februar 2011 til december 2013. Siden dengang har brugere oplevet problemer med at afspille video og uventede genstarter og sidste år endte skænderiet ud i en retssag.

Alle kunder med det problem kan frem til februar 2016 indlevere sin computer hos Apple selv eller hos certifcerede reperatører og kvit og frit få foretaget en reparation, men må dog finde sig i at undvære deres computer så længe.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (21)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jacob Hansen

Jeg kan ikke helt finde ud af, om du er sarkastisk eller ej?

Som jeg ser det, er det på ingen måde en fordel for kunderne, der har betalt makaber overpris for noget hardware, at de bliver trukket rundt i næsen i årevis indtil leverandøren endelig vælger at gøre noget ved problemet.

At garantiperioden er udløbet er underordnet: Når man klager over et problem, så bortfalder ens ret til at få repareret enheden ikke blot fordi garantiperioden udløber. Jo, for dem, der ikke har nået at klage endnu. Der kan man da godt sige, at det er "flot" af Apple, at de tilbyder samtlige kunder reparation.

MEN, det har været en enorm økonomisk fordel at trække sagen så langt ud. Mange af de bærbare er op imod 4 år gamle, og mange kunder har enten kasseret dem eller har bare affundet sig med problemet og ønsker ikke at undvære bærbaren mens den bliver repareret.

Så jeg ved sgu ikke helt, hvad der er man "betaler for". Ikke service i hvert fald.

Havde man i stedet købt en bærbar med tilsvarende specs hos en konkurrent, kunne man have fået den til omkring halv pris. Så kunne man have købt en anden i mellemtiden, og ikke gå i årevis og vente på at få repareret sin bærbare mens Apple griner hele vejen ned i banken. Men.. uanset hvad Apple gør, så betaler nogle folk jo gladeligt vild overpris, og uanset hvor defekt produktet er, så er det bare "en del af oplevelsen". Skræmmende.

  • 15
  • 1
Bent Jensen

Jeg kan ikke helt finde ud af, om du er sarkastisk eller ej?


Har du ikke selv svaret på det i dine betragtninger over Appel :-)

Men det var nu advokaterne jeg mente, dygtigt at få sådan en sag igennem, kunne godt bruge dem.

Men det er nu sidste gang jeg kommentere, om jeg sarkastisk eller ikke. Det ødelægger jo det lidt hvis man skal forklare en sådan form for ironi/humor. Det står jo stærke ved at det kræver at læseren selv skal tænke, fundere, og sætte sig ind i tingene. Det værste er, når nogen slet ikke forstår den, og kommentere der efter. Det sker så heldigvis ikke så tit på V2.

Så lige den, er det til mig ?

"Har du nogen sinde ejet en Apple computer?"

Ja, mest i arbejde, normalt fed hardware, rimeligt OS. Men alt fordyr. Kan personlig ikke lide den meget låst adgang til producenten. Eller deres nogen gange lidt diktatoriske kunde håndtering. Men det er der jo også en retssag i gang om. (Musik)

  • 0
  • 4
Gert Agerholm

Jeg har på en tysk side læst at alle der har haft indleveret deres maskine til Apple eller en autoriseret forhandler på grund af denne fejl automatisk blive kontaktet af Apple. Ved rep hos anden type reparatør skal man selv kontakte Apple for at få beløbet refunderet.
http://www.macwelt.de/news/Apple-startet-Reparaturprogramm-fuer-Macbook-...

Det er rigtig irriterende at en sådan fejl opstår, men denne opfølgning er så ikke helt elendig. Hvilke leverandører giver fuld refusion når garanti perioden er udløbet? Vi har haft en maskine med den fejl, fejlem opstød først efter garanti udløb.

  • 1
  • 2
Daniel Rasmussen

Men det er nu sidste gang jeg kommentere, om jeg sarkastisk eller ikke. Det ødelægger jo det lidt hvis man skal forklare en sådan form for ironi/humor. Det står jo stærke ved at det kræver at læseren selv skal tænke, fundere, og sætte sig ind i tingene. Det værste er, når nogen slet ikke forstår den, og kommentere der efter. Det sker så heldigvis ikke så tit på V2.

Bent Jensen, det var dog en underlig holdning.
Sarkasme er faktisk relativt svært at se I nogle tilfælde, som blandt andet din kommentar.

Måske bør du overveje om det fremgår klart og tydeligt at du bruger sarkasme, det ret irriterende at skulle kommentere på noget der er så uklart som din kommentar, og så få en så arrogant besked tilbage om at "det er fandme sidste gang jeg gider belemre mig med at uddybe at ja, det er sarkasme, kan du ikke engang se det?".

Bare for at være flink, så kan jeg lige uddybe hvorfor din kommentar kan virke ikke-sarkastisk (og skal man I reglen antage at alt er sarkastisk? Nej vel.);
- Det er Apple og for en stor brugerskare synes de ikke at kunne lave fejl, og indlæg som dit ses nogen gange, hvor det, guess what, ikke er sarkastisk.
- Der står hverken her eller i kilden om det er grundet en tabt retsag eller om det er af deres egen frie, godtnok sene, vilje og programmet er altså omfattende alle, det kunne sagtens siges at være god service at de lige pludselig ombestemmer sig. Om de reelt har ombestemt sig af egen vilje eller ej, fremgår som nævnt ikke af nyheden eller kilden.

Vær sikker på din sag angående tydeligheden af sarkasme eller stop med at brug den, hvis du ikke engang magter at svare folk der synes din brug af sarkasme er uklar. Jeg synes fx. heller ikke den var særlig klar, men havde nok valgt ikke at spørge indtil det, da din kommentar ikke biddrager med noget som helst.

Har du nogen sinde ejet en Apple computer?

Hvorfor er det relevant for hans indlæg?
Sgu da utroligt et sagligt indlæg skal skydes ned på den måde, manden har jo ret til den overpris burde man forvente "No bullshit, selvfølgelig fixer vi den her fejl".
Apple Macbooks er ret dyre, set i forhold til alternativerne.
Uanset om du så synes eller ikke kender til alternativer der er lige så fede som du synes "en Apple computer" er, så kan du sgu ikke komme udenom at til den pris og med den avance Apple har på alle deres produkter, så forventer man altså en nogenlunde kundeservice.

  • 7
  • 0
Henrik Mikael Kristensen

Havde man i stedet købt en bærbar med tilsvarende specs hos en konkurrent, kunne man have fået den til omkring halv pris. Så kunne man have købt en anden i mellemtiden, og ikke gå i årevis og vente på at få repareret sin bærbare mens Apple griner hele vejen ned i banken. Men.. uanset hvad Apple gør, så betaler nogle folk jo gladeligt vild overpris, og uanset hvor defekt produktet er, så er det bare "en del af oplevelsen". Skræmmende.

Det havde man jo ikke, for så havde man ikke fået en maskine med MacOSX, lang batterilevetid, magsafe og thunderbolt og andre lækkerier. Dengang kunne man altså ikke få en tilsvarende maskine hos en konkurrent. Desuden kan man jo grave sig ret langt ind i Apple's økosystem, som jeg villigt har gjort med en del software der kun fås til MacOSX, og derfor køber man en ny Macbook, når den gamle model skal skiftes ud.

Jeg har selv en af de omtalte maskiner, men den har ikke problemet. Den kører meget fint 24/7, selvom blæseren skal skiftes efter et par års konstant drift, men det kan man selv gøre. Bag mig står min gamle Macbook fra 2008, og kører også 24/7 uden problemer, og det har den gjort siden dengang. Før det havde jeg en PPC Mac Mini i 3 år, som også kørte 24/7 uden problemer. De har alle været fantastiske arbejdsheste, der har tjent sig selv ind mange gange. Jeg har aldrig haft så stabile computere, ihvertfald på hardware siden. Softwaremæssigt, det er lidt noget andet.

Det er selvfølgelig ikke en del af oplevelsen, at maskinen skal være defekt, og at man skal finde sig i det. Ellers havde der ikke været den nylige diskussion omkring faldet i Apple's softwarekvalitet, og den generelle bekymring om de nu holder kvaliteten, når nu Steve Jobs ikke længere er der.

Det er dog et problem, at kunderne skal vente så længe på at få maskinen repareret. Hvad der foregår i disse sager er ikke nemt at vide, for det er normalt muligt for kunderne at få byttet maskinerne i Apple butikkerne, nogle gange til en helt ny model.

Men, det er desværre kotume for Apple ikke at omtale et udbredt problem, før der er et erstatningsprogram på plads, og set udefra er det meget, meget kundefjendsk, og det ville jeg virkelig ønske de ændrede sig på.

  • 3
  • 1
Kristian Klausen
  • 0
  • 0
Bent Jensen

Prøv lige at stave til APPLE!


Halvspist æble.

De må jo tage så meget som de vil og kan, andet vil være dumt.
Når de nu er bleven verdens mest værdifulde firma, og der kun er kunderne til at betale for det, så må køberne jo indrømme at de har købt varen dyrt.
Om det er for dyrt er op til en selv,

Som en mercedes også holder længere, og sikkert ikke er så dyr når man regner med den kan holde minimum dobbelt så længe. Samtidigt er den jo dejligt at køre i.
Men hvis man vil beholde den livet ud 20-30 år eller over 1 mil. km, må man jo i de sidste leveår, tage rust og gammel teknologi med.
De har også problemer med ny teknologi, hvor løsninger blandt andet er 2 batterier, eller noget der ruster før tid....Men de skifter rustende bagklapper, uden man skal forbi en advokat.

Det er den totale religiøse læggen sig på maven, for et helt fejl frit multinational firma som jeg ikke kan lide. Samt efter Steve Jobs død, slet ikke sammen visionære tilgang, nu er målet ikke det bedste vi kan lave, men hvor meget vi kan tjene. Sådan en behandling finder de troende sig i, men det er ikke alle bruger der er det.

  • 4
  • 1
Gert Agerholm

Hej Daniel, så ved man hvem jeg svarer :-)

Hvorfor er det relevant for hans indlæg?


Hvis du kigger lige over dit svar kan du se at spørgsmålet ikke er til Bent men til Jacob. Jeg vil med sikkerhed garantere for at INGEN anden coputer leverandør havde opført sig mere "eksemplarisk". Ud over Apple har jeg faktisk ikke hørt til at man udfører rep ud over garantiperioden, de skulle efter sigende endda selv kontakte slutbrugerne. Derfor mit spørgsmål til Jacob.

Hvis han har haft eller bruger Apple computere kan indlæget være relevant, hvis ikke så udtaler man sig om noget man ikke har erfaring med. Derfor mit spørgsmål.

Det er i det hele taget fantastisk hvor mange der kommer med klare udtalelser, uden nogensinde at have været bruger her af.

Computerworld har i samme sag fjernet en del indlæg, nettop fordi nogle personer har meget travlt med at udtale sig negativt om produkter andre benytter men de ikke selv har erfaring med. Måske V2 skulle begynde på det samme?

  • 0
  • 2
Gert Agerholm

Det er den totale religiøse læggen sig på maven, for et helt fejl frit multinational firma som jeg ikke kan lide


Jeg er enig, men venligt ikke generalisere til ALLE der har Apple produkter, det er der somme tider tendens til at nogen gør, f.eks når nogle kalder alle Apple brugere iSheep. Der findes "Religiøse" i ALLE lejre. Man kan være "Religiøs" på flere måder, "pro" og "kontra". Den "religiøse kontra" er måske ikke spor bedre som "religiøs pro", og da slet ikke hvis man udtaler sig uden praktisk erfaring. Jeg fornemmer ikke at du er i en af de 2 lejre. Og man bliver nød til at indse at behov og krav er forskellige fra person til person, så "absolutte løsninger" tindes ikke.

Jeg har for en del år siden hørt Richard Stallman sige at han hellere vil bruge fejlbehæftet open source som fejlfri proprietær. Helt OK, men hvordan skal jeg lige kunne køre mit firma på basis af fejlbehæftet Open Source, hvis der findes fungerende proprietær? Man bliver i nogle situationer nød til at forholde sig til den virkelige verden og så lade det "religiøse" bag sig.

  • 1
  • 0
Bent Jensen

Ud over Apple har jeg faktisk ikke hørt til at man udfører rep ud over garantiperioden,


Det er nu en fejl som fantes da de rullet ud af fabrikken. Samme grund som Apple nu er TVUNGET til at lave dem. At garantiperioden er udløbet skyldes Apples's manglende anerkendelse af problem, samt den derfor efterfølgende retssag.

Hvis du køre en sag gennem forbruger rådet, får du også ret til et komplet forældet produkt, når sagen er afgjort, man kan heldigvis bede dem, i afgørelsen om at få annulleret køb.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder

Call to action

Efter mere end tre års brok frem og tilbag kommer Apple nu endelig de kunder i møde, som siden 2011 har måttet døje med problemer med videoafspilning på visse Macbook Pro-computere. Apple tilbyder nu kvit og frit at reparere de defekte computere, og dække omkostningerne for de kunde, som i mellemtiden
selv har fået foretaget en reparation. Det skriver Ars Technica. Skænderiet om de defekte computere er for længst trukket ud over de relevante computeres garantiperiode og har konkret drejet sig om maskiner solgt fra februar 2011 til december 2013. Siden dengang har brugere oplevet problemer med at afspille video og uventede genstarter og sidste år endte skænderiet ud i en retssag. Alle k...