Apple på vej med ny 'iPhone Nano' til halv pris

En ny, kommende version af iPhone bliver halvt så stor og halvt så dyr som en normal iPhone 4, lyder stærke rygter i mobilbranchen.

Nu skal Apples iPhone ikke kun være for de velbeslåede.

Firmaet er på vej med en mindre udgave af telefonen, som vil komme til at koste det halve af, hvad en iPhone 4 koster nu. Det skriver den sædvanligvis meget velunderrettede avis Wall Street Journal, som dermed bekræfter tidligere rygter om en ny type iPhone.

En person, som sidste år så prototypen af en formindsket iPhone, forklarer til avisen, at modellen er cirka halv størrelse af en normal iPhone, med en berøringsfølsom skærm fra kant til kant. Dermed vil mini-telefonen følge designet fra den seneste iPod Nano.

Ligesom flere af Apples musikafspillere vil den nye telefon også i høj grad kunne styres med stemmekommandoer, lyder beskrivelsen af prototypen.

Apples nye iPhone-produkt, der har fået kodenavnet N97, vil ifølge rygterne komme til salg i USA til sommer, hvis alt går efter planen.

Med en ny og billigere iPhone kan Apple bedre stå imod den stigende konkurrence fra Android-platformen, der byder på mange billige modeller. Sidste år udgjorde salget af iPhone 39 procent af Apples omsætning, mens iPhone globalt set havde en markedsandel på 3,4 procent.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Svend Eriksen

Jeg troede en af pointerne ved en iPhone var at udstråle økonomisk overskud og at man er med fremme i bussen. Der vil jeg da mene at en billigudgave af iPhone går lidt imod det koncept og i stedet signalerer, at man er en fattigrøv, der helt vildt gerne vil virke som om han er med fremme i bussen! :-D

  • 0
  • 0
#2 Venligst Slet Min Bruger

Er et af problemerne ikke, at de kan risikere en vis fragmentering? Jobs har jo været ude med riven efter Android, fordi der findes mange forskellige hardware-konfigurationer.

I min verden er det en styrke, men det var han bestemt ikke enig i. Det kan være han har skiftet mening nu.

Skærmen må vel også blive noget mindre, nødvendigvis?

  • 0
  • 0
#3 Martin Kofoed

De har jo også iPods og MacBooks i alle prisklasser, så det er vel en meget naturlig udvikling? Samtidig vil man nok gerne have foden indenfor på low-end smartphone-markedet, som lige nu ejes af Android.

Ifølge min egen lille lommeanalyse vil dette lægge et endnu større pres på Nokia/Microsoft-alliancen.

  • 0
  • 0
#4 Per Hansen

Det er nu ret typisk for Apple at mene at nogle ting, som f.eks. at understøtte flere forskellige enhedstyper, er en virkelig dårlig ting. Indtil Apple selv "opfinder" det ;)

Bortset fra det, er det da et skridt som giver utrolig god mening, da iPhone (uanset hvad man ellers måtte syntes om den), er et meget stærkt/eftertragtet brand, og man dermed sagtens kan sælge til endnu et kundesegment.

Men mon Apple ikke går efter midrange segmentet, og ikke lowrange. Andet ville ikke være i tråd med deres politikker.

  • 0
  • 0
#5 Anders Sørensen

Angående fragmentering. Det hele er hvordan man ser på det. Når man som Apple går efter en bestemt måde at designe ui på, er det svære at få samme "feeling" på forskellige størrelse (ipad, iphne og måske kommende mini). Det ser man også på de mange forskellige android telefoner. Selvom det er samme os på dem, kan deres menu'er ser vidt forskellige ud etc. fragmentering er godt når man gerne vil ha' noget at vælge imellem (f.eks. hardware), men "træls" at kode til et fragmenteret mærked når der er så meget at ta' højde for.

Umiddelbart vil jeg nok heller ikke mene det er en direkte fattigmandsudgave (har dog ikke set specs etc). Synes nu heller ikke at Apple produkter er specielt dyre (nogle steder det modsatte), når man ser på hardwaren og konkurrenter med samme slags produkt.

Og det er godt at se Apple og andre kommer med nye og spændende produkter :)

  • 0
  • 0
#6 Mark Gjøl

IOS kører allerede på flere uens platforme, der er bare ingen der vil indrømme det... Nye og gamle iphones har samme størrelse, men kører forskellig hastighed og med forskellig opløsning. Med ipad ændres størrelsen på displayet så også. At der kommer low-end iphones svarer vel bare til et par generationer baglæns. No biggie.

Jeg tror ikke at det kommer til at gøre noget ved Apple's renommé på samme måde som de ikke lider den store skade under at alle har en ipod. Det handler om at tjene penge, og hvis man kan få den mindre velhavende del af befolkningen til at købe en ny billig iphone i stedet for en gammel dyr - billigt, så betyder det flere penge i kassen.

  • 0
  • 0
#8 Casper Bang

Jeg tror ikke på det må jeg indrømme, husk lige på at Apple sælger iPhone3GS til sølle $49,-

Apple's kamp imod Android kommer til at foregå på ganske andre parametre, bl.a. cloud services hvor Apple jo p.t. virker meget gammeldags ved at kræve aktivering, opdatering og synkronisering via iTunes.

  • 0
  • 0
#9 Henrik Mikael Kristensen

Apple jo p.t. virker meget gammeldags ved at kræve aktivering, opdatering og synkronisering via iTunes.

Der er så rygter nu om, at det bliver gjort via MobileMe i fremtiden i stedet for iTunes. MobileMe skulle så blive gratis, men der er sikkert alligevel en hage. Det kunne være skønt at få iTunes reduceret til ren musikafspiller igen.

  • 0
  • 0
#10 Ricki Gregersen

De tidligere iPhones har en opløsning på 320x480 og iPhone 4 en opløsning på 640x960. Forskellen ligger i densiteten af pixels. 4x pixels, samme skærmareal.

Det gør det nemt at skalere op og ned uden aliasing. Vil man, rent praktisk, have det bedst mulige udseende, fungerer det ved at man til egne grafikker inkluderer en version i begge opløsninger, hvor grafikken med den høje opløsning har et "@2x" appended på sit filnavn. Så når grafikken "tegnes" af en grafiker, gøres det i 640x960 og man eksporterer så en version i halv (1/4) størrelse. Dvs. man som udvikler ikke skal tage hensyn til hvilken iPhone der kompileres til. (ihvertfald ikke ang. grafik).

Umiddelbart virker det ikke utænkeligt at de laver en 320x480 iPhone med pixeldensiteten som på iPhone 4. Det ville gøre at de eksisterende apps kan køre videre uden det kræver rettelser eller forholdsregler fra udviklernes side. Pixeldensiteten vil sandsynligvis også gøre at en bruger sagtens kan læse selv små skrifttyper.

Jeg tror også at iPad 2 beholder opløsning på 1024x768 fra iPad 1 da en version af den med pixeldensiteten fra en iPhone 4 ville resulterer i en opløsning på 2048x1536 og det ville nok give et ordentligt hak i performance/batteritid. Det kommer nok næste gang. Fremgangsmåden for udviklere vil så nok være det samme - inkluder en større version af grafikken.

Som jeg forstår det kommenteres fragmentering på Android i forbindelse med hardware og ud fra et synspunkt om at det giver ekstra arbejde for en udvikler at tage hensyn til om der er touch-tastatur, en fysisk søgeknap, scroll sensor på siden og hvad der nu findes derude i marken. Det samme problem opstår vel for en grafiker der skal justere sine brugerflader efter de samme hardware konfigurationer. Jeg har ikke selv været i motorrummet på Android så hvis der er nogen der kan oplyse mig om hvordan de ting virker er jeg lutter øre:)

  • 0
  • 0
#11 Henrik Mikael Kristensen

Umiddelbart virker det ikke utænkeligt at de laver en 320x480 iPhone med pixeldensiteten som på iPhone 4. Det ville gøre at de eksisterende apps kan køre videre uden det kræver rettelser eller forholdsregler fra udviklernes side. Pixeldensiteten vil sandsynligvis også gøre at en bruger sagtens kan læse selv små skrifttyper.

Hvis du så dermed vil have en skærm der er halvt så stor som en iPhone 4 skærm på hver led, vil du få svært ved at benytte eksisterende apps, med mindre du lige kører fingrene gennem en blyantspidser og finder et par gode stærke briller frem.

En kant til kant skærm giver andre problemer, som eksisterende apps ikke er konstrueret til, og det tror jeg ikke Apple vil gå med til.

  • 0
  • 0
#12 Lasse Reinholt

Som jeg forstår det kommenteres fragmentering på Android i forbindelse med hardware og ud fra et synspunkt om at det giver ekstra arbejde for en udvikler at tage hensyn til om der er touch-tastatur, en fysisk søgeknap, scroll sensor på siden og hvad der nu findes derude i marken. Det samme problem opstår vel for en grafiker der skal justere sine brugerflader efter de samme hardware konfigurationer. Jeg har ikke selv været i motorrummet på Android så hvis der er nogen der kan oplyse mig om hvordan de ting virker er jeg lutter øre:)

Jeg har netop udviklet outSSIDer (https://market.android.com/search?q=outssider) som er en port af PC udgaven, jeg også har lavet. PC udgaven får 18.000 downloads om måneden :)

Den er udviklet på Desire, og for at teste kombatibilitet købte jeg en Xperia X8 og en Galaxy 5.

En funktion i outSSIDer er at afprøve, om etablering af forbindelse til Wifi var successfuld eller blev opgivet, og her løb jeg ind i problemer på Galaxy 5. Dens Wifi enhed sendte sporadiske DISCONNECTED messages, hvilket på de andre telefoner betød timeout/dormant/failed. Desværre findes der ingen tilstandsdiagrammer for Wifi i dokumentationen, så jeg måtte omskrive det og håbe på det bedste.

Jeg lagde en ny version ud, og den blev straks rated "1 ud af 5" stjerner på Android Market. Så nu står jeg med et produkt, som har en ny ukendt fejl på en ukendt telefon og som jeg har brugt pænt meget tid på at omskrive og hænger lidt i forlænget beta.

Et andet projekt, jeg laver - om fitness - involverer GPS, accelerometer og kompas til at beregne af tilbagelagt distance for en bevægelse, som kan ændre retning pludseligt. Igen er jeg løbet ind i samme type problemer.

Jeg har ikke udviklet for iPhone, men jeg kan forestille mig, at betatests er langt kortere, da du blot skal vente på at N personer har afprøvet det. På Android skal du vente ind til (N brugere * M konfigurationer) har afprøvet, før man kan begynde at tage betaling for sin app (ellers bliver du rated/voted meget hurtigt ned af vrede brugere, da man kun har 15 minutters returret i dag).

Så længe man kun udvikler trivielle "Nærmeste pizzaria er Papa Joe's" apps og lign, er det måske et mindre problem. Men for de applikationer, jeg udvikler, er jeg begyndt at overveje at opgive Android på grund af fragmenteringen.

Og jeg kan ikke lade være med at tænke på, at jeg uden kombatibilitetsproblemer allerede ville have udgivet version 2.0 final med alle mine nye ideer implementeret...

  • 0
  • 0
#13 Casper Bang

@Lasse: Jeg kan snildt sætte mig ind i dine frustrationer, selv om mine handler om multiple "connecting" beskeder på Windows Mobile 6 enheder.

Når dét så er sagt, må man forvente at hardware indkapsling er en besværlig sag og at wifi scannere hører under en temmelig hardcore kategori der generelt er svært at skrive automatiserede unittests til - ligesom 99% af brugere vil stille sig tilfreds med den indbyggede scanner.

Du har jo da også mulighed for at whiteliste til enheder du rent faktisk selv har testet, hvilket nok er en god ide for denne type app.

Det gode er at du kan langt hurtigere rette en fejl og skubbe en opdatering ud på Android, end du kan på iPhone, hvor det typisk tager 3-4 uger for at få den igennem maskineriet.

Ja du kan sågar involvere dig aktivt og oprette issues i AOSP, eftersom det er et krav i Android verdenen at drivere skal releases som open source. Du kan som udvikler rapportere hardware specifikke bugs på http://code.google.com/p/android/issues/entry?template=Developer%20bug%2... eller sågar submitte en patch på http://source.android.com/source/life-of-a-patch.html

Kan man overhovedet skrive en wifi scanner til konkurerende iOS platform? Jeg mindes at Apple før har nedlagt veto imod disse [http://wlanbook.com/iphone-wifi-scanner-apps-banned-by-apple/], ligesom Apple generelt ikke tillader "programmer der dublikerer eksisterende funktionalitet" (sektion 2.11) hvilket man må sige en wifi scanner gør.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere