Apple og IBM i tæt partnerskab

Apples og IBM går i kødet på Google, Microsoft og Blackberry i nyt omfattende partnerskab målrettet erhvervslivet.

Med mere end 150 IBM forretnings- og it-værktøjer til rådighed i Apples platforme og med IBM, der fremover sælger iPhones og iPads til forretningskunder over hele verden lancerer de to firmaer et nyt, tæt strategisk partnerskab.

Apples topchef Tim Cook lægger i et interview med CNBC vægt på, at samarbejdet med IBM giver adgang til selskabets big data og analyse-evner. Han nævner, at de nye IBM/Apple-apps vil blive bygget fra bunden til iPhone og iPad og trække på nye cloud-tjenester til iOS specifikt og inkludere sikkerhed-, analyse-funktioner værktøjer til at håndtere mobile enheder i større virksomhedsskala.

Fra IBMs side hedder strategien nu IBM MobileFirst for iOS. IBM topchef Virginia Rometty siger, at IBM sammen med Apple vil bygge apps specielt designet til særlige brancher og særlige opgaver.

»Det handler ikke om at eje kontoret«, siger Apples Tim Cook men snarere at få Apples software og enheder ind som fundamental platform til udvikling af løsninger til en hver tænkelig branche.

»IBMs mere end 100.000 industikonsulenter er en værdifuld ressource til at skabe apps til de mange forskellige brancher og behov«, siger han.

Detailhandel, sundhedssektor, bankbranchen, rejseindustrien, transportsektoren, telekommunikation og forsikringsbrancen, er blandt de industrier Apple og IBM til en begyndelse ifølge deres officielle pressemeddelelse vil kaste sig over med lanceringer fra dette efterår.

Løsningerne kommer til at inkludere cloud storage, sikkerhed og mobil enhedshåndtering samt private app-stores og implementering.

Som sitet Techcrunch skriver lyder det meget som det Google forsøger at gøre med sin Play for Enterprise men her med opbakning fra en partner, der allerede har lang erfaring med at skabe løsninger til industripartnere.

Analytikere peger også på, at samarbejdet er et stød mod mobilproducenten Blackberry, der traditionelt har haft sin største forretning som amerikanske virksomhedernes foretrukne telefon, samt et angreb mod Microsoft, der er ved at finde fodfæste med sine egne cloud- og mobile-services til virksomheder.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere