En af de forrige måneder - hvis ikke årets - mest omdiskuterede emner var uden tvivl brugen af loot boxes i spil.
Og nu kræver Apple, at udviklere, som tilbyder muligheden for køb af disse loot boxes, skal være åbne omkring oddsene for at "vinde" forskellige genstande.
Det skriver The Verge.
Star Wars-debatten
Debatten om loot boxes' rolle i spil tog sin fart, da flere brugere på Reddit og Twitter højlydt kritiserede loot box-mekanismerne bag EA's Star Wars Battlefront II.
Konceptet bag var, kort fortalt, at pointene uddelt i spillet var en af de tre in-game valuta, som kunne bruges på at åbne op for heroes eller forskelligt udstyr, ofte gennem en form for "gambling" mekanisme.
Og det opsummerer meget fint, hvad kritikken er: At man kan købe sig til en box indeholdende en hero, kosmetiske tilføjelser, våben osv. Men spillerne/køberne er ikke klar over, hvilken genstand de får - det er nogenlunde tilfældigt afgjort.
Derudfra sprang debatten om hvorvidt det kunne anses for gambling, og om det havde nogen plads i spilverden - særligt den del af verden, hvor man allerede har betalt fuld pris for et spil.
Forbilledet Kina
Tidligere på året krævede Kinas kulturministerie, at spilfirmaerne lagde sandsynlighederne bag de forskellige loots åbne frem, og det er samme manøvre, som Apple nu har lavet.
I Apples officielle guidelines til udviklere skrives der nu, at »apps som tilbyder 'loot boxes' eller andre mekanismer som tilbyder 'randomized' virtuelle genstande til køb skal offentliggøre oddsene for at modtage de enkelte genstande før forbrugernes køb.«

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.