Apple kræver åbenhed om oddsene bag loot boxes

Illustration: BigStock
I lyset af de sidste måneders debat om loot boxes har Apple nu dikteret, at spiludviklere skal offentliggøre de bagvedliggende odds for at unlocke genstande i spillene.

En af de forrige måneder - hvis ikke årets - mest omdiskuterede emner var uden tvivl brugen af loot boxes i spil.

Og nu kræver Apple, at udviklere, som tilbyder muligheden for køb af disse loot boxes, skal være åbne omkring oddsene for at "vinde" forskellige genstande.

Det skriver The Verge.

Star Wars-debatten

Debatten om loot boxes' rolle i spil tog sin fart, da flere brugere på Reddit og Twitter højlydt kritiserede loot box-mekanismerne bag EA's Star Wars Battlefront II.

Konceptet bag var, kort fortalt, at pointene uddelt i spillet var en af de tre in-game valuta, som kunne bruges på at åbne op for heroes eller forskelligt udstyr, ofte gennem en form for "gambling" mekanisme.

Og det opsummerer meget fint, hvad kritikken er: At man kan købe sig til en box indeholdende en hero, kosmetiske tilføjelser, våben osv. Men spillerne/køberne er ikke klar over, hvilken genstand de får - det er nogenlunde tilfældigt afgjort.

Derudfra sprang debatten om hvorvidt det kunne anses for gambling, og om det havde nogen plads i spilverden - særligt den del af verden, hvor man allerede har betalt fuld pris for et spil.

Forbilledet Kina

Tidligere på året krævede Kinas kulturministerie, at spilfirmaerne lagde sandsynlighederne bag de forskellige loots åbne frem, og det er samme manøvre, som Apple nu har lavet.

I Apples officielle guidelines til udviklere skrives der nu, at »apps som tilbyder 'loot boxes' eller andre mekanismer som tilbyder 'randomized' virtuelle genstande til køb skal offentliggøre oddsene for at modtage de enkelte genstande før forbrugernes køb.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Flemming Hansen

Jeg tror at loot-bokse er så stor en forretning at der vil blive tænkt kreativt mht gennemskuelighed.

Jeg kan forestille mig at det bliver ret svært at kontrollere om det er korrekt hvad der bliver oplyst.
Random-mekanismen ligger sandsynligvis på spiludviklernes egen server, så kun de har adgang til koden der ligger bag, og de kan ændre på det konstant.

Og skulle der endelig være nogen der på en eller anden måde kommer frem til at noget kun bliver "vundet" i 1% af tilfældene, selvom spillet oplyser at sandsynligheden er 5%, så kan udviklerne jo altid skylde skylden på "tilfældighedernes spil" og andre faktorer.

Man kan selvfølgelig kræve at det hele tiden skal være oplyst hvad der er blevet vundet hidtil, men det bliver vist svært at føre kontrol med det.

  • 1
  • 0
Mogens Lysemose

Det er et velkendt faktum at i rigtigt mange spil skruer producenten op og ned for sandsynlighederne uden at give besked. Der hat endda været spekuleret i om algoritmerne taget højde for om man er "big spender" mhp. At malke flest mulig penge ud af spillere.
Samme problemer er det vel med virtuelle off shore casinoer: når det ingen regler er et det kun deres "moral" og hensynet til hvornår det bliver for tydeligt det sætter grænsen for udbytning.

  • 6
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize