Apple iPad: Hvor er USB, GPS, Flash og multitasking?

Apples iPad ser ikke ud til at få multitasking i den første generation, og mulighederne for at tilslutte den til USB-enheder eller tv'et er begrænset på samme måde som iPod Touch og iPhone.

Apples afsløring af den ventede tavle- eller skærm-pc med navnet iPad kom ikke som nogen overraskelse, efter rygterne om netop sådan en enhed havde verseret i godt et år. Mere overraskende var imidlertid de ting, som Apple havde fravalgt i iPad.

Bloggen mashable.com har opsummeret nogle af de væsentligste mangler, som hurtigt bredte sig i blogosfæren og på de sociale medier efter Apples annoncering.

Apple iPad skal konkurrere mod tavle-pc'er med både Windows 7, Android og Linux-varianter. Derfor var mange skuffede over, at iPad ligesom iPhone ikke understøtter multitasking.

Det betyder, at kun den applikation, du har aktivt fremme på skærmen, bliver opdateret. Konkurrenterne, som blev vist frem som prototyper på elektronikmessen CES i begyndelsen af januar, benytter styresystemer, som alle er i stand til at multitaske.

En anden mangel ifølge mashable.com er begrænsningen til kun at kunne synkronisere iPad via iTunes. Det betyder, at man ikke blot kan tilslutte enheden via USB til en vilkårlig pc og overføre data. Ligesom iPod vil den formentligt blive associeret med én enkelt pc.

Selve iPad har heller ingen USB-port. I stedet skal man bruge Apples proprietære 30-pin-port, så for at tilslutte et USB-tastatur skal man altså bruge en adapter.

Det samme gælder tilslutning til en ekstern skærm eller et tv. Apple har ingen ekstern videoudgang som eksempelvis HDMI. Det betyder igen, at ekstern tilslutning skal foregå via 30-pin-porten og en adapter.

På softwaresiden efterlyser flere fortsat understøttelse af Adobe Flash. Apple iPad bruger samme styresystem som iPhone, og det betyder, at de samme applikationer kan genbruges, men det betyder også, at der ikke er understøttelse af hverken Flash eller Java.

Enheden skal ifølge Apple være en mellemting mellem selskabets mobiltelefon iPhone og bærbare pc'er Macbook. Men flere undrer sig over, at Apple ikke har inkluderet en GPS-chip i iPad. Det betyder, at der ingen navigation er til udgaverne uden 3G-modem, og 3G-udgaverne har kun A-GPS, som har begrænset præcision.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (79)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Torben Mogensen Blogger
  • Kamera.
    • Åben applikationsinstallering og download.
    • Flashkortlæser.
    • Skærmopløsning. 1024x768 er for lidt. 1280x768 ville være O.K.
    • Understøttelse af flere lyd-, billed- og filmformater, f.eks. Flac og Ogg Vorbis.
    • Udskifteligt batteri.
  • 0
  • 0
Pascal d'Hermilly

Jeg tror ikke et sekund på at det OS som Apple har lagt på iPad'en ikke understøtter multitasking. Derimod tror jeg det er et bevist valg for at forøge batteri-tiden. Når du fratager applikationer muligheden for hele tiden at vække processoren i baggrunden kan du formodentlig spare meget strøm. Især hvis det er amatører der har skrevet halvdelen af ens apps.

  • 0
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

Der er absolut multitasking i operativsystemet, men der er i ikke i det grafiske brugerinterface.

Der er mange gode grunde til dette valg, f.eks det simple tekniske argument at man slipper for alt holde rede på hvilken app der ejer hvilken pixel.

Men ifølge et par af dem der har været dybt involveret i disse projekter handler det mest om at sikre en god brugeroplevelse med høj responsetid ved applikationsskift.

På generelle operativsystemer få en applikation en eller anden telegrafisk henvendelse, hvorefter den i god ro og orden giver sig til at pakke tasken, spise den sidste ostemad i madpakken, tømme termokanden for kaffe, osv osv og derfor tager det ofte indtil flere sekunder at slippe af med et program.

Bevares, man kan snyde og hive det af skærmen, mens det roder med sit skidt bagved, men det forandrer ikke på at det ligger og guffler CPU/RAM resourcer som den nye app brugeren har startet har brug for.

i Apples mobile OS er app-skift anderledes kontant: OS sender et signal til processen og nogle ganske få millisekunder senere kommer der et fatalt signal som applikationen intet kan gøre ved.

En af udviklerne var meget tilfreds med at problemet med "Do you really want to quite our wonderful program ?" nag-popups var definitivt løst og jeg kan kun give ham ret.

Poul-Henning

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

Det er ikke en bærbar og ikke en netbook.

Flash apps kan køre på IPOS men det skal prekompileres og godkendes i app storen.

Java ville være rart men hvis man ser på youtube og vimeo så tilbyder de nu begge H.264 i HD som virker over alt og ikke er afhængig af flash gunk.

Multitasking... kan gøres men der er et ord som kommer frem på nethinden...
BATTERILEVETID... hvor lang tid kan de der andre tablets holde ?

Hvilket briger mig tilbage til overskriften... det er ikke mangler... (jo måske ifht hvad en given moaner virkelig ville ønske i sine hedeste drømme var på den.) Men som alt i livet er det et tradeoff. Apple har lavet nogle designvalg ud fra hvad de tror vil resultere i et fornuftigt produkt som folk vil købe og som de kan producere til en rimelig penge og ha en margen som de kan leve med.

Måske ville det tjene et søsterblad til et ingenørblad at måske lave lidt analyse af hvilke tradeoffs Apple har valgt at lave til dette produkt istedet for at blabre løs som slader-any-hit-is-a-good-hit-pagewievs-hungrende-webblog gør.

Måske er prisen på A-GPS lavere og det er en af årsagerne til at de kan sælge den til en pris af 500$... eller måske står A-GPS for assisted GPS der også bruger mobilmast triangulering til at forbedre precistionen...

For en sådan device med appstore distributions kanalen så er der mange ting jeg kan se iPad være en rigtig god ting til.

/Jakob

PS! jup jeg skal ha en så snart 3G varianten kommer til dk og jeg kan få et ekstra minisim på min 3 konto.

  • 0
  • 0
jan eskildsen

1) Der er GPS i de fleste nye biler.

2) USB – til hvad, man kan sende sine dokumenter, så ligger de både hos modtageren og på mail-serveren.

3) Flash kommer måske når den er færdig til salg, ellers i næste udgave.

4) Multitasking, se pkt 3.

  • 0
  • 0
Daniel Gertsen

Mig bekendt HAR den GPS?
A-GPS eller Assisted GPS betyder at det er en almindelig GPS, der får hjælp af WiFi eller 3G, til at finde satellitterne hurtigere.

http://en.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS

Få lige styr på fakta, inden i sviner produktet til ubegrundet.

Jeg kan faktisk godt komme i tanke om en del at bruge GPS'en til, men det er måske fordi jeg har en Android telefon med GPS, og derfor har opdaget en masse lækre applikationer der benytter GPS'en rigtigt godt.

Eksempelvis Augmented Reality bliver pludselig lidt sjovere, når den ses igennem en næsten 10" stor skærm, fremfor en lille 3" skærm.
Det skulle heller ikke undre mig at der kommer bil-holdere til den, så man kan bruge den som GPS-navigator.
TomTom findes allerede til iPhone og iPod Touch, så det kommer selvfølgelig også til iPad.

Det er ikke alle der vil "fængsle" dette produkt inden for hjemmets fire vægge, det er meget oplagt at tage det med på farten.
Derfor er GPS praktisk.
Ikke mindst i forbindelse med tyverisikring!

  • 0
  • 0
Daniel Gertsen

USB: Eftersom de promoverer den som værende genial til at se film på, men samtidig har meget begrænset lagerkapacitet, så er det nærmest en nødvendighed at kunne opbevare store filer som fx film på en USB-disk.
Og så er der de åbenlyse fordele ved let og elegant at kunne overføre data til/fra enheden, men det har Apple altid kæmpet imod med næb og klør.
Hvorfor er stadig et mysterie for mig.
Måske for at tvinge iTunes ind på en masse computere?

  • 0
  • 0
jan eskildsen

USB: Der er hukommelse nok til flere film, afhængig af modellen, men lad os nu se, hvilke former for tilkøbs- og tilslutningsmuligheder der bliver i den endelige udgave. Apple ved hvad de gør. Og vil måske give os mulighed for at hente aviser bøger og film fra deres iTunes, iNews eller hvad der findes på.
Tænk hvis der var en iNews, hvor man kunne abonnere på artikler om udvalgte emner fra alle medier. Og hvis flere medier arbejdede lige så seriøst som det vi befinder os på, kunne mediehusene måske overleve bedre.
Men det kræver nok, at de gamle gråhårede gumpetunge mænd i bestyrelserne rundt omkring bliver erstattet er unge friske folk, der kan se mulighederne.
Da internettet kom, samlede jeg på citater fra aviserne, som ikke så noget som helt i nettet. De er for pinlige til at hente frem i dag, men nogen af redaktørerne er de samme, og betyrelsesmedlemmer. tilsammen har de koster dagbladene mange mange hundrede millioner kroner i de seneste ti år, fordi deres hjerner intet fatter, hvis ikke det står på avispapir

  • 0
  • 0
Nicholas Colding

Jeg vil mene, at man skal fokuserer på nye anvendelses områder, i stedet på tekniske finesser.
Flere producenter tror den hellige grav er vel forvaret, hvis de losser en masse isenkram i en dims, og så sælger apparatet på tekniske specifikationer.
Det er jo lige netop det Apple ikke gør.

Mange private maskiner bruges ikke til andet, end at gå på nettet, se billeder, emaile og evt spille lidt. Alle disse kasser som står i folks stuer er komplet til grin overfor en iPad.
Jeg tror 98% af de private brugere kan smide deres stationære pc (og El-giganten plastik bærbare) ud og købe sig en iPad.

Virksomheder kan tjekke lagerlister og bruge en iPad til fremvisning ude hos kunden. Se bare hvilken gavn besætningen på rumskibet Interprise har af disse pads (det hedder vel ikke padder?)

Jeg tror på produktet og skal helt sikkert ha' en :)

VH
Nicholas

  • 0
  • 0
Torben Seebach

Folk sagde samme brok over iphone og se hvordan det endte. Hvis ikke jeg husker meget galt var der kæmpe opstand over der ikke var MMS i den.

Mon ikke iPhone OS 4.0 løser problemer med multitasking.

Jeg tror den største paradigme skift som iPad komme til at skubbe til er at teleudbyderne omsider ikke kan blive ved med at holde fast i voice som en seperat tjeneste. Når muligheden for at gøre opkald ikke er til stede, men du istedet skal bruge en 3. part app (skype evt) for at kunne snakke, så kommer folk til at gøre det mere og mere.

  • 0
  • 0
Thomas Vestergaard

USB: Eftersom de promoverer den som værende genial til at se film på, men samtidig har meget begrænset lagerkapacitet, så er det nærmest en nødvendighed at kunne opbevare store filer som fx film på en USB-disk.

Det er godt nok ikke særligt cloud-agtigt eller innovativt! Så er det jo ikke længere et portable device. Så det er ikke sådan en brugssituation, som det er designet til.

Ideen er garanteret, at man skal kunne streame det hele over nettet og helst over Apples egen AirTunes.

Uanset hvad, så venter jeg på version 2, før jeg vil overveje at købe en...

  • 0
  • 0
Jesper H. V. Lauritsen

Specs siger: Built-in 25 Whr rechargeable lithium-polymer battery

Du kan helt sikker ikke skifte batteriet i den. dvs når det dør indenfor 5 år, så skal du være konstakt på strøm, eller smide lortet ud! Hvem vil have en bærbar med 15 km ledning :o)

Kanon forretningskoncept at indbygge maks levetid i sine produkter - NOT!

  • 0
  • 0
jan eskildsen

Det er mest brok, som før sagt. Når man kan sætte dimsen i en dock, kan der selvfølgelig komme andre former for tilslutningsmuligheder også.

Ingen aner åbenbart noget om IT's historie, eller om Apple. Men sådan har det været de gange Apple kom med noget nyt. Brug dog jeres fantasi og tænk jer om.

  • 0
  • 0
Jakob Nordgarden
  1. Der er USB i 30-pin connector. Men der skal bruges en adapter hvis der skal forbindes flash-drev og lignende. Der findes ligeledes en SD-kort adapter.
    Men hvad skal man med USB når der er fildeling via WiFi...???

  2. Der er VGA/DVI ud i 30-pin connector, igen skal der bruges en adapter. Men funktionaliteten mangler ikke.... Der er følgende video muligheder:

TV and video
Support for 1024 by 768 pixels with Dock Connector to VGA Adapter; 576p and 480p with Apple Component AV Cable; 576i and 480i with Apple Composite Cable

H.264 video up to 720p, 30 frames per second, Main Profile level 3.1 with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats; MPEG-4 video, up to 2.5 Mbps, 640 by 480 pixels, 30 frames per second, Simple Profile with AAC-LC audio up to 160 Kbps, 48kHz, stereo audio in .m4v, .mp4, and .mov file formats

(http://www.apple.com/ipad/specs/)

  1. GPS er indbygget...

  2. App. Multitasking kan ikke bruges til noget som helst. Man bruger alligevel kun et program af gangen, og så længe applikationer lukker og åbner hurtigt nok, gi'r det vist kun anledning til problemer. Mail, facebok, twitter m.v. bliver alligevel synkroniseret i baggrunden...

  3. Flash. Tja, det kan der være noget om, men man kan godt komme på YouTube alligevel... ha ha

Danny Thomsen:
Apple bestemmer ikke hvad du må ha' på det produkt; de kontrollere dog, at det som er muligt at installere, er af forsvarlig kvalitet. Igen; der er Fildeling over WiFi, så du kommer (nok) til, at kunne hente alt det media fra dit LAN som du har lys til... :-)

Jakob

  • 0
  • 0
Ib Erik Söderblom

Havde det været en Acer eller en Dell, så tvivler jeg på, at der var brugt så meget spalteplads på denne..., eBog.

Jeg foretrækker at vente på Lenovo's IdeaPad U1, som rykker en del mere.
Dét er nytænkning !
Tænk hvilken hype, hvis det havde været en Apple ?
Heldigvis bliver det muligt at undgå diverse Apple netportaler og ingen bindinger til specifikke pc'er/os'er.

Men bevares, iPad'en er da bedre end en Kindle...

  • 0
  • 0
jan eskildsen

Ib Erik

Du har ret. Apple skal altid rakkes ned. Måske fordi de altid sælger bedre end Microsoft-lobbyen bryder sig om (?) – menLenovo lover også spndende, og så er der jo den nye Sony Vaio – men prisen, mand, prisen...

  • 0
  • 0
Per Hansen

App. Multitasking kan ikke bruges til noget som helst.

Endnu et strålende apple-argument. Hvis apple ikke tilbyder det, er det kun idioter og nørder der kan finde på at bruge det.
Sådan var det også med MMS og klippe/klistre, INDTIL ipod-phone også kunne det.
Men SÅ var det også århundredets nyhed! ipod-phone kan sende MMS!! (ca. 10 år efter alle andre, men hvad pokker)

multitasking er KUN til gene for brugerne... har vi hørt apple-lobbyen gale op om længe. men nu hører vi pludselig at iphone-os i næste version kan multitaske. skal vi gætte på at apple igen får det til at fremstå som noget DE har opfundet?

  • 0
  • 0
Danny Thomsen

Så hvis man har en bog som Apple mener er dårlig så må de godt fjerne den?

Det går lidt hen og bliver en censurering. Normalt brokker vi os over når det er en stat der gøre det, men jeg tror også vi skal til at se på hvilken problemer det giver når firmaer tvinger censurering ned over hovedet på deres kunder.

  • 0
  • 0
Michael Thingmand

Jeg foretrækker at vente på Lenovo's IdeaPad U1, som rykker en del mere.
Dét er nytænkning !

Hmm, jeg kan ikke se den store forskel på denne og så http://bit.ly/cWImeQ

Super fedt at man også kan bruge sit bluetooth tastatur til iPad og der vil helt sikkert komme en lind strøm af tilbehør. Jeg savner da også af og til funktioner (flash/multitasking/etc) på min iPhone, men hvis det er på bekostning af hastighed, batteritid og nedbrud pga. dårlige apps er jeg glad som den er. Nogle gange er det også sundt at kræve lidt mere opfindsomhed af udviklerne i stedet for bare at lukke op for uanede ressourcer. Det er super at Google kommer med Nexus, men indtil videre er Google Market en overflod af programmer der ikker duer, crasher, osv. Brugervenligheden har en pris, som jeg i hvert fald gerne vil betale. Antallet af iPhone apps fortæller mere om de mange muligheder udviklerne har i forhold til andre mobile platforme.

Du kan helt sikker ikke skifte batteriet i den. dvs når det dør indenfor 5 år

Jeg ikke at der er mange der forventer at et produkt som iPad til 2500 kr. skal holde i så lang tid - folk smider rask væk deres laptop til 10.000 ud efter 3 -4 år. Eneste men er at iPod Touch virker noget dyr ved siden af!

Eneste mangler jeg ser er HD ud i 720i/1080i...

  • 0
  • 0
Jakob Nordgarden

Findes der eksempel på en situation hvor multitasking er uundværligt på en produkt af denne type?

Der er fuld push-notification funktionalitet implementeret i systemet. Er det ikke tilstrækkeligt?

Jeg har altid masser af programmer kørende på mine MAC/Win computere, dette mest fordi det ta'r for lang tid at åbne/lukke hver gang... men jeg kan ikke se behovet her.

iPhone /iPad kan heller ikke lave kaffe eller punksvejse under vand, men det har jeg heller ikke brug for. ;-)

Danny:
Jeg talte om kvaliteten af applikationernes kode, ikke indholdet af en eBog. Apple har dog deres typisk Amerikanske restriktioner vedrørende stødende-/xxx-materiale. Det er da en form for censur, men for mit vedkommende, inden for det acceptable.

  • 0
  • 0
Per Erik Rønne

Nej, som på en iPhone kan man ikke selv skifte batteriet ud. Når det efterhånden dør skal man derfor indlevere det på et værksted som har det fornødne specialværktøj, og der foretages udskiftningen så. Prisen kender jeg ikke til, det er jo de færreste iPhones der har nået den alder.

  • 0
  • 0
Michael Thingmand

Findes der eksempel på en situation hvor multitasking er uundværligt på en produkt af denne type?

På iPhone kunne det f.eks. være rart at de her løbe/cykle programmer ikke sluttes når telefonen ringer eller man skal se en SMS. Men bruger man det til seriøs træning snakker man vel heller ikke tlf. imens :)

  • 0
  • 0
Jakob Nordgarden

Sandt nok, der bliver man 'nød' til, at nøjes med det radio som kan fås som podcast.

Men, idet det er muligt at lytte til iPod mens man surfer ER der jo en form for multitasking... eller hvad?

Så må vi jo starte noget propaganda for, at få åbnet for webradio i iPod app. ligesom den er til rådighed i iTunes.

  • 0
  • 0
Johan Færch

Har ingen behov for proprietære begrænsninger som man bl.a. altid pålægges af Apple ifm iPod, iPad osv.
Denne model
http://www.toughbook.eu/ENG/mca_cf-h1.aspx
er godt nok dobbelt så tung, men kan en hel del mere inkl. tåle elementernes rasen, ta' billeder, aflæse stregkoder og rfid. Desuden kører den omkring 6 timer (med multitasking), hvorefter batterierne kan hotswappes. Desuden kører den fint med Linux :o)

PS Jeg undskylder overfor ejere af gadgets uden Flash, at linket indeholder Flash ;o)

  • 0
  • 0
Per Erik Rønne

iPhone OS ikke alene /kan/ multitaske, den gør det hele tiden. Men hvad mange er sure over er at 3. parts programmer ikke må sætte deres programmer til at køre i baggrunden. Som Apples egne programmer gør det.

Personligt har jeg ikke haft fjerneste brug for det på min iPhone, men vedholdende rygter taler om det nye iPhone OS 4.0 som skal komme i løbet af få måneder, og med et nyt SDK til udviklerne.

Dette iPhone OS 4.0 vil køre på såvel iPhone, iPod Touch som iPad, idet de allerældste modeller vil blive siet fra; de er for langsomme. Og det skulle indeholde muligheder for at 3. parts programmer skal kunne køre i baggrunden [forhåbentlig på en måde så brugeren i Indstillinger kan slå faciliteten til og fra for den enkelte applikation]. Og indeholde Sync Services som det kendes fra Sneleoparden, så alternative 3. parts PIMer kan bruge den indbyggede kalenders database, og måske også udvide synkroniseringen til at omfatte deres egen task-administration, så data derfra kan synkroniseres videre til andre maskiner.

Men lige som man i de sidste måneder har kunnet høre rygter om den kommende tablet [hvoraf mange var rigtige], så er der jo også her tale om - netop rygter.

  • 0
  • 0
Per Erik Rønne

Casper Bang:
Man behøver skam ikke en MacBook for at synkronisere mellem iPad og iPhone. Det kan lettere lade sig gøre gennem et MobileMe-abonnement, der netop synkroniserer kalender, kontakter og deslige, og som også indeholder en imap-konto.
Køber man nye applikationer fre en enhed er de naturligvis også til rådighed på den anden. Man skal blot »købe« dem igen på denne anden enhed, men da man jo allerede har gjort det er det nu gratis. Ditto med opgraderinger.

Men der er altså opgaver jeg hverken ville bruge en iPhone eller en iPad til.

  • 0
  • 0
Poul Ejlersen

Findes der eksempel på en situation hvor multitasking er uundværligt på en produkt af denne type?

Jeg kunne da komme til at tænke på en SSH/terminalsession, hvor der er behov for at copy/paste på linibasis, fra f.eks. en mail eller en textedit? eller bare skulle følge en guide til et eller andet?
eller bare lige at skulle på imdb for at finde en sjov quote til den mail, man er ved at skrive?

  • 0
  • 0
Daniel Gertsen

Det er da belastende hvis ens GPS navigator-program pludselig forsvinder under kørslen, fordi man får en sms eller et telefonopkald...

Og mange andre ting.
Multitasking er ikke luksus, det er nødvendigt.
At iPhone ejere kan undvære det, mener jeg siger mere om dem, end multitaskings brugbarhed.

  • 0
  • 0
Pernille Green

Ja, men hvis det skulle have været forløberen for de "dimser" de bruger i Star Trek (skibet hedder forresten Enterprise og ikke Interprise) så burde det jo have heddet IPadd ;-)

(Padd = Personal Access Display Device, fundet på Memory Alpha...)

-Pernille

  • 0
  • 0
Jimmy Frydkær Dürr

Nu har jeg så læst mig gennem 36 kommentarer, og ingen har, endnu, nævnt den uhyggelige kontrol Apple får over sine brugere med denne enhed. Defective by Design.

Proppet med DRM kontrol af brugeren og indholdet på enhedens lager. Har du filer liggende som Apple ikke bryder sig om kan disse slettes uden din viden, gennem brug af enhedens "always on" netværksforbindelse.

Det er jo nærmest tragisk at sidde og se, hvor latterlig lidt folk her skatter deres personlige frihed. Havde fanden selv opfundet et lignende produkt havde man sikkert solgt sin sjæl for at få den også. Apple får virkelig drengene i Redmond til mere og mere at ligne umodne skoleknægte på fjolletobak.

Mon dette bliver næste sag som EU-kommissionen fatter interesse for?

  • 0
  • 0
Mark Gjøl

1984?

Men det er jo givet, at så snart du køber et produkt af Apple, så ejer de dig. Det er der er desværre mange der er totalt ligeglade med, så længe de kan få en halvspist frugt på siden. Personligt synes jeg at der er mange alternativer til Apple-produkter som overgår dem både i (fysisk) form og funktion - dog skal det siges at Apple som regel er bedre til at selve softwaren til at ligne en million. Men for mig er Apple-produkter slet ikke en mulighed, da i den grad laver lock-in på deres kunder.

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

multitasking...

ssh terminalen sesionen.... jeg ved ikke om du har hørt om screen comandoen...

problem solved.

og mon ikke der findes en gem som klade eller måske gør den det automatisk når den lukker mail ned.

iPhonen har vist at det er unødvendigt spild af batteri og processorkraft at a multitasking på mobile devices.

  • 0
  • 0
Tore Green

Eksempelvis Augmented Reality bliver pludselig lidt sjovere, når den ses igennem en næsten 10" stor skærm, fremfor en lille 3" skærm.

Bortset fra at "reality"-delen mangler når der ikke er noget kamera ;o)

  • 0
  • 0
Daniel Gertsen

Hehe ja det kom jeg også i tanke om bagefter.
Men mon ikke Apple kommer med et kamera som accessory?

Det ville dog stadig være en cool ting, med et næsten 10" stort "vindue" ind i augmented reality!

....men der kommer nok snart en "klon" der kører Android og har kamera, så kan den bruges i stedet...

  • 0
  • 0
Mark Gjøl

Så... Hvis det er en tablet fra et andet firma - uanset OS - så er det nu pludseligt en Apple-klon? Nu må du da spænde hjelmen, den slags har været ude i lang tid!

  • 0
  • 0
Daniel Gertsen

Da jeg skrev "klon" refererede jeg mest til udseendet, det burde jeg nok have præciseret, det beklager jeg.

For når alt kommer til alt, er det faktisk udseendet jeg mener er det eneste rigtigt positive at sige om iPad, efter min mening.

Mig bekendt findes der ikke et Android-baseret produkt der ligner - hvis der gør, er jeg meget interesseret i links dertil.

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

Tjoe de anmeldelser kommentere også att selv om spole ikke havde k&k med i første version så er det en meget svær funktion at ændre på når man først har implementeret den og de har selv kommenteret at de ville ikke ændre funktions adfærd på den når den først var implementeret. Men fred nu være med det. Alt i alt så tror jeg userspace multitasking ikke er noget der vil give nogen fordel for langt de fleste når mail og push funktionalitet fungere som multitaskende system services og jeg har endnu ikke stødt på en situatinen hvor jeg tænkte "damn det ville være smart med multitasking userspace her.

  • 0
  • 0
Kristian Larsen

@Nicholas Colding

Mange private maskiner bruges ikke til andet, end at gå på nettet, se billeder, emaile og evt spille lidt.

Jeps, så hvorfor der ikke sælges flere PS3'ere som kan alt dette (og så ovenikøbet også afspille flash, fungere som mediecenter front-end OG både spille musik, downloade og surfe på 1 gang, wauw!) og det til den nette sum af 1.995,- dkk inkl. moms og det hele.

Her kan man endda bruge standard komponenter fremfor særlige iPad random connectors og man får endda en blu-ray afspiller med i købet.

500USD er det ikke ca. lig 5000 DKK når told og moms lægges til og det er for den bette udgave som ikke har plads nok til dine billeder/film/musik/bøger osv., så det at du kan bære den rundt bliver mindre værd når man kan købe 3x PS3'er for det samme.

Just my 10 cents.

  • 0
  • 0
Mark Gjøl

Archos 9 kører 1024x600 (Den er trods alt widescreen), ipad som vi vel må sammenligne med i denne tråd kører 1024x768. Altså ca. samme antal pixels ifht. størrelse - men du har selvfølgelig ret, det er ikke specielt godt på så stort et display, pointen var nu bare at der findes tilsvarende produkter på markedet allerede.

  • 0
  • 0
Michael Balle-Pedersen

"Har du filer liggende som Apple ikke bryder sig om kan disse slettes uden din viden, gennem brug af enhedens "always on" netværksforbindelse."

I sidste ende handler det jo om tillid til producenten. Det gør det uanset om du bruger Nokia, Ericsson, Microsoft eller Apple. Alle besidder de jo magten til potentielt set at slette alt indhold på din mobil/computer.

  • 0
  • 0
Kim Sørensen

@Michael

Bestemt...men det giver jo lidt sig selv. Uvedkommendes adgang til dine filer er jo en risiko man løber, i det øjeblik du tilslutter et eller andet internettet.
Men tænkte der måske var lidt mere substans i hans indlæg indlæg, end den trivialitet. For er det den eneste pointe er den jo meningsløs. Samme risiko løber man jo selv hvis man fjernede alt der bare rimede på DRM og gik over til open source udviklet af hippier på en pram i Amazonas :)

Lige et p.s. der er totalt off topic. Jeg vil anbefale folk at læse 1984...det er faktisk en god bog og den fortjener klart også at blive læst. Istedet for bare at blive refereret af folk der tydeligvis ikke har læst den.

  • 0
  • 0
Michael Balle-Pedersen

@Kim

Når det drejer sig om DRM, så har Apple jo rent faktisk aktivt arbejdet for at få fjernet DRM fra musikken på iTunes, til fordel for forbrugerne. Idag er der ikke DRM på musik du køber hos iTunes.

Bevares, der er stadig DRM på film og TV-Shows, men der er jo grænser for hvor store skridt man kan tage ad gangen, når det jo kræver at indholdsejerne også skal være med.

  • 0
  • 0
Kim Sørensen

@ Michael

Det har du naturligvis ret i. Man kan endvidere argumentere for at Apple har gjort mere for at demokratisere software-udviklingen, og dermed også indholdet på vores bærbare tingester, ved at udgive iPhone SDK (der er i øvrigt allerede en beta-version ude, der giver mulighed for at udvikle apps til iPad).
Så mit indlæg er ikke ment som en kritik af Apple. Jeg forstår ganske enkelt ikke meningen med det indlæg, jeg oprindeligt kommenterede. Menes der bare at Apple, i teorien, kan hacke sig ind på din iPhone og slette filer....ja så er hans indlæg jo meningsløst.
Menes der noget andet er jeg imidlertid ganske interesseret i at få det uddybet :)

  • 0
  • 0
Mark Gjøl

Jeg er ikke klar over hvor meget kontrol Apple har over deres telefoner men noget siger mig at det ikke er så lidt... De har services til at wipe den totalt, hvis du mister den, de snakker om at lave en service så man kan se folk der er tæt på en (De har i hvert fald taget et patent) - og for at den slags skal virke skal man ikke have mulighed for at slå det fra. Ellers gør folk det. :)

I øvrigt har Amazon jo slettet bøger direkte fra deres Kindle, som de i øvrigt fik pænt meget ballade ud af. Jeg går stadigvæk efter en Sony PRS-600, jeg har ikke hørt om så meget ballade på de enheder (endnu).

  • 0
  • 0
Michael Balle-Pedersen

@ Mark Gjøl

At kunne lave en remote wipe af en mobil telefon er et krav hvis du skal bruge telefonen i de fleste firmaer. Det er ikke kun Apple der kan den slags.

Ja, det er rigtigt der er en feature i telefonen der gør at DU kan se hvor din telefon befinder sig, og DU kan sende en besked til den.

Det er der allerede flere der har mistet, eller fået stjålet, deres telefon som har haft meget glæde af.

  • 0
  • 0
Henrik Mikael Kristensen

I øvrigt har Amazon jo slettet bøger direkte fra deres Kindle...

Nu ved jeg ikke hvordan Kindle virker, men med f.eks. iTunes kan man frit flytte sine sange væk fra maskinen. Når man køber et album bliver man direkte opfordret til at tage backup, så man ikke mister sin musik ved et uheld. Iøvrigt står man frit til at kopiere musikken til lige så mange maskiner man vil. iPods og iPhone synces gennem iTunes.

iPad'en har dog derved et problem: Den er afhængig af iTunes på en PC eller Mac for at kunne fungere gennem en backup service. Det undrer mig lidt at man ikke kan f.eks. lave Time Machine backups direkte af en iPod eller iPhone f.eks. via wifi.

Jeg kan godt forestille mig mange vil købe en iPad alene, uden at ville eje en PC/Mac i forvejen og så ville det være rart med en backup service, hvor iTunes ikke skal være involveret, og MobileMe virker ikke som en god løsning, hvis man har flere GB musik/film/TV shows/dokumenter på den.

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

http://speirs.org/blog/2010/1/29/future-shock.html#comments

I'm often saddened by the infantilising effect of high technology on adults. From being in control of their world, they're thrust back to a childish, mediaeval world in which gremlins appear to torment them and disappear at will and against which magic, spells, and the local witch doctor are their only refuges.

With the iPhone OS as incarnated in the iPad, Apple proposes to do something about this, and I mean really do something about it instead of just talking about doing something about it, and the world is going mental.

Og hvad kan man med flash som man ikke kan med h.264 og svg ?

http://i.tuaw.com/2010/01/21/youtube-videos-now-available-in-html5-good-...

http://www.kungfugrippe.com/post/360209059/the-flash-blog-the-ipad-provi...

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

http://speirs.org/blog/2010/1/29/future-shock.html#comments

I'm often saddened by the infantilising effect of high technology on adults. From being in control of their world, they're thrust back to a childish, mediaeval world in which gremlins appear to torment them and disappear at will and against which magic, spells, and the local witch doctor are their only refuges.

With the iPhone OS as incarnated in the iPad, Apple proposes to do something about this, and I mean really do something about it instead of just talking about doing something about it, and the world is going mental.

Og hvad kan man med flash som man ikke kan med h.264 og svg ?

http://i.tuaw.com/2010/01/21/youtube-videos-now-available-in-html5-good-...

http://www.kungfugrippe.com/post/360209059/the-flash-blog-the-ipad-provi...

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

Suk prøv at vide noget før du får futureshock.

Notification services vil blot lægge et gennemsigtigt vindu med beskeden op hvor du kan lukke den eller svare på den og skifte over til det korrekte program når du så åbner det andet program er du tilbage hvor du slap den da staten gemmes hvis appen er kodet korrekt

  • 0
  • 0
Max Hansen

Det forekommer mig, at alle Jeres indvendinger er af samme slags, som da iMac kom frem i 1998 - UDEN diskettedrev og KUN med USB. Der var endda en masse producenter, som fik en meget kortvarig succes med eksterne diskettedrev. iPod og iPhone var der osse rigtig mange, som brokkede sig over...
Det forekommer mig ikke sandsynligt, at Apple sender sin nye dims på markedet uden at have gjort sig meget grundige overvejelser over, hvilke features, der skal med, og hvilke der er overflødige eller for strømkrævende. Vel at mærke for det store flertal af almindelige brugere.

Den positive tilgang til et nyt produkt er: Hvad kan den bruges til? Hvad kan man osse bruge den til - som producenten slet ikke har forestillet sig? Hvis Apple har gættet nogenlunde rigtigt om, hvor udviklingen af vores teknologiske hverdag er på vej hen - hvor er det så?

Den negative: Øv, man kan ikke telefonere, den er ikke en laptop, den er ikke en DVD player/fotografiapparat/kaffemaskine/undervandspunktsvejser eller en dims, der kan erstatte alle andre dimser.

  • 0
  • 0
Kim Sørensen

Jeg er meget enig i dit indlæg. Debatten er desværre kørt af sporet og delt op i to lejre - dem der elsker Apple og dem der hader Apple.
Det største problem ved det er at der ikke kommer noget, der bare er det mindste brugbart, ud af debatten. Som du selv er inde på er "haternes" kritik helt malplaceret. I den forbindelse kan jeg bringe den indvending, der er i toppen af min personlige liste over tåbelige kritikpunkter - ingen hdmi-udgang!
På den anden side har man så også de såkaldte "fanboys", med mindst lige så dårlige argumenter. Der kan man nævne sådan noget som den manglende flash-understøttelse. Jeg vil medgive at det punkt står til diskussion. Men jeg mangler stadigvæk at se et gennemført, og seriøst argument for hvorfor Apple har fravalgt det.
Så moralen må være at folk må tage sig sammen og få startet en seriøs debat om produktet.
Jeg forstår f.eks. ikke hvorfor debatten konsekvent skal handle om features?!?! Apple har påstået der eksisterer et hul i markedet og produceret et produkt, til at dække dette hul. I den forbindelse er det irrelevant om iPad er at foretrække til brug uden for dette hul - det har Apple sådan set aldrig påstået den er...
Diskussionen om hvorvidt dette hul eksisterer glimrer imidlertid, ved sit fravær!
Så min opfordring - på baggrund af dit glimrende indlæg - til debattørere og redaktørere er at få skudt nogle indlæg, kronikker osv. af om hvorvidt Apple har ret i at markedet mangler produktet. Ja eller om Apples sats på at skabe behovet er muligt.

  • 0
  • 0
Kim Sørensen

Nemlig.... Kritikpunktet er direkte tåbeligt. For det første er rettelse af "manglen" kun produktionen af et relativt simpelt stykke tilbehør væk (i øvrigt er der allerede et 30 pin- til komponent-kabel på markedet).
Men derudover kan jeg slet ikke forstå, hvorfor folk finder hdmi essentielt. Så vidt jeg ved er iPad aldrig kørt i stilling som mediecenter - hele pointen med produktet er at den er til at have med på farten. Så medmindre folk har tænkt sig at slæbe deres 40" fladskærm med sig, når de er afsted, forstår jeg overhovedet ikke indvendingen.

  • 0
  • 0
Michael Thingmand

Men derudover kan jeg slet ikke forstå, hvorfor folk finder hdmi essentielt. Så vidt jeg ved er iPad aldrig kørt i stilling som mediecenter

Jeg bruger iPhone (og sikkert til den tid iPad) som mobilt mediacenter til ungernes film og videopodcast og med component sluttes det nemt til TV'et når man er på besøg/i sommerhus/ferie. HDMI vil være en rart (men ikke essentielt) skridt for nemmere tilslutning efterhånden som alt får HDMI - og mulighed for HD gør det jo ikke værre! Jeg forestiller mig også at projektorer osv. får HDMI i fremtiden. Eneste udfordringen er hvis lyden skal med - jeg formoder ikke at iPad får optisk lydudgang som Mac computer (selvom det kunne være frækt!)

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

"Jeg vil medgive at det punkt står til diskussion. Men jeg mangler stadigvæk at se et gennemført, og seriøst argument for hvorfor Apple har fravalgt det."

Easy...

Har du nogensinde prøvet flash til mac os x ?

Det er en resourse svin uden grænser... jeg har en dual core 2 3 Ghz og når jeg har 3-4 browser vinduer oppe på at sluge 50-60% af processor kraften (bare med browser reklamer ikke film eller spil).

Samtidigt hakker den jævnt i video selv om det ikke er full screen.

Hvis Apple tillod det på iPhonen og iPaden ville det mindst halvere batterilevetiden.

Desuden så er det det eneste plug in jeg har instaleret og det crasher jævnt (dog nu kun den sandkasse apple har lavet til plugins)

Afinstalerede flash fra alle mine computere (en flok minier et par iMacs en Macbook Air og et par windows kasser) og siden har jeg ikke haft et eneste browser crash og på den ret begrænsede internetforbindelse der er tilgængeligt hvor jeg pt bor virker internettet bare bedre hurtigere og stærkere).

Samtidigt vil jeg henvise til:

http://blog.pavlov.net/2010/01/27/firefox-for-maemo-rc3/
We’ve decided to disable plugin (not to be confused with add-ons, which are supported) support for this release. The Adobe Flash plugin used on many sites degraded the performance of the browser to the point where it didn’t meet our standards.

Så selv om flash ikke er elendigt nok til at blive forvist fra desktoppen er Apple nu ikke de eneste der stemmer Flash hjem fra mobilplatformen.

Samtidigt er en af årsagerne til at iPhones rigtig gode stabilitet er at det ikke tillader apps der indeholder fortolkede sprog. Det er flash så det dur ikke.

Så ser man på hvad bruger man Flash til ?

Jo der er video, vektor animationen og spil...

video findes der allerede h.264 mpeg decoding på iPhonen (som youtube, daylimotion, bbc og vimeo bruger på deres iPhone sites) vektor animation understøtter Safari SVG så det samme er muligt der.

Så det sidste der er tilbage er spil... Det er der blevet en løsning på sidste efterår. Et konverterings lib som konvertere flash spil til native AppStore Apps... (som selvfølgeligt skal godkendes som alle andre apps) Så hvis nogen vil tilbyde sit indhold eller spil på iPhonen er der ikke nogen særlig stor barriære for at gøre det.

Hvis du så fakturere ind at flash er så dårligt på mac os x så er det kun en god beslutning Apple har lavet ved ikke at acceptere flash på iPhonen.

Desuden så ville der lyde et ramaskrig bland udviklerene der tidligere har fået afvist apps med fortolkede sprog hvis Apple accepterede Flash... Ikke det bedste træk når man prøver at forbedre forholdene for Appudviklerene og når man ser på gennemsnits tiden fra indsendelse til godkendelse på 4.8 dage så er det ikke så dumt enda specielt når man ser på det volumen af apps som de skal kontrolere.

Godt nok for realle argumenter ?

mvh
Jakov

  • 0
  • 0
Kim Sørensen

Jeg giver dig ret i at rescourceforbrug er et ganske seriøst og validt indlæg i debatten. Men kun så vidt man på forhånd underkender forbrugernes behov for flash-understøttelse.
Ser man på den generelle debat bliver det jo overhovedet ikke gjort klart, hvorfor man ikke behøver flash, blot fordi iPhone og iPad ikke understøtter det. Man kan jo være grov og sige at Apple derfor også burde fjerne wi-fi og 3G fra produktet - begge deler suger jo strøm, som bare fanden.
Kort sagt er argumentet ikke interessant, medmindre man kan påvise at forbrugerne ikke har et reelt behov for flash.

Mht. sites lavet specifikt til iPhone (eller andre bærbare enheder) har du derimod fat i noget. Problemet er bare at den slags argumenter skal man lede længe efter - ikke mindst i de proffesionelle mediers dækning.
Argumenter som "det er nok bare en opdatering væk" (et argument jeg endda selv må erkende, at have brugt) og lange tekniske smører om rescourceforbrug er desværre bare dem der hidtil har været de mest dominerende. I den forbindelse må jeg hellere skynde mig at rose dig for netop at bringe argumentet om specielt indrettede sites på banen!
Min pointe var sådan set bare at du (desværre) er en af de få, der indtil videre har forholdt sig seriøst og relativt objektivt til diskussionen.

Der jeg vil hen er derfor bare at jeg ikke ser hverken "haters" eller "fanboys", som fremmende for diskussionen. Hvis der er nogen der skal få noget ud af debatten må folk da stræbe efter at forholde sig objektivt til emnerne - smag kan som sagt ikke diskuteres :)

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

Tiktak og iligemåde,

Til forskel fra wifi og G3, så er der jo alternativer til flash eller indpakninger af flash som faktisk accepteres i appstoren.

og mm flash 10.1 giver en fenomenal forbedring i effektiviteten af flash så er det ikke noget der bare er en opdatering væk. Det argument døde da iPhone OS 2.0 kom ud uden flash...

Apple har fået en sang og en dans fra adobe om at næste version ville fixe det i for mange år til at de tror på det så Apple har gået uden om adobe og forsøgt alternative måder at fikse det på.

At adobe så tror de kan få Apple til at krybe til korset, EFTER Apple har brugt lang lang tid og mange penge på at få et resourse effektivt alternativ til flash op at køre og påvirke store sites som youtube og vimeo og bbc til at lave h.264 kompatible sites er naivt.

Der tror jeg adobe har forpasset deres mulighed og de nu må leve med at Apples mobil platform er et sted hvor de ikke kan regere i magt og vælde...

Med mindre flash 10.1 virkelig er alt det som de lover... men hvis Apple ikke har fået en alfa eller beta version til låns og ikke været imponeret så er der meget lidt mening i det cirkus vi ser for tiden...

Cirkus:
At Adobe forsøger at overbevise om at de er uundværlige, at 200% af internettet ikke kan virke uden flash (nyt lavpunkt da de hev en pornosite frem som eksempel (en side der så havde en iPhone site med H.264 gjorde det bare bedre)) og Apple der svare med "SIOOMA".

PS! Hvis man ikke ved hvad SIOOMA betyder så se her:
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=siooma

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize