Apple idømt 50 millioner kroner i bøde for manglende brugersamtykke til personlige reklamer

5. januar kl. 09:50
Apple idømt 50 millioner kroner i bøde for manglende brugersamtykke til personlige reklamer
Illustration: DedMityay, BigStock.
'Personlige reklamer' blev i iOS 14 som standard slået til, selvom det ikke var strengt nødvendigt for iPhonens funktioner.
Artiklen er ældre end 30 dage

Apple er blevet idømt en bøde på 8 millioner euro – svarende til knap 50 millioner kroner – af det franske databeskyttelsestilsyn, Commission Nationale Informatique & Libertés (CNIL), for ikke at have fået brugernes samtykke til, at Apple måtte vise personlige reklamer til brugerne.

Det skriver Reuters.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: Polen advarer om intensivering af russiske cyberangreb

»De indstillinger om målretning af reklamer, der er tilgængelige fra 'Indstillinger'-ikonet på iPhonen, blev som standard slået til,« selvom det ikke var strengt nødvendigt for enhedens funktionering, lyder det fra CNIL i en meddelelse. Det gælder for Apples styresystem iOS 14 og tidligere versioner.

Ingen kommentarer endnu.  Start debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger