Apple holder uafhængige reparatører i et jerngreb

Illustration: alexey_boldin / bigstock
Apple åbnede sidste år op for, at det skal være lettere at få repareret deres produkter. Men den kontrakt reparatører skal underskrive kan virke konkurrenceforvridende.

Hvis man ønsker at åbne en forretning, hvor man reparerer Iphones og andet Apple-grej, skal man være klar på, at ansatte fra Apple uanmeldt kommer forbi butikken for at se om der er uautoriserede reservedele.

Mediet Motherboard skriver, at for at en reparatør kan blive godkendt til at være en del af Apples reparationsprogram, Independent Repair Program (IRP), skal man skrive under på en kontrakt, der giver Apple ret til vidtrækkende beføjelser over for både reparatør og kunder.

Hvis der bliver fundet reservedele, som Apple vurderer er uautoriseret, kan butikken tildeles en bøde på 1000 dollars per reparation i perioden - plus omkostninger for Apple undersøgelse af sagen.

En ret, som Apple ifølge kontrakten har op til fem år efter en reparatør er trådt ud af aftalen.

I kontrakten fremgår det også, at den amerikanske virksomhed kan bede om at få kundeoplysninger udleveret – navne, telefonnumre og hjemmeadresser inkluderet.

Læs også: Apple beskyldes for at slå ned på jailbreak

Forskel på reparatører

Når et værksted skriver under på IRP-kontrakten, bliver de ikke autoriseret som ’Apple Authorized Service Providers’, hvilket skal fremgå tydeligt på både hjemmeside og butiksfacade.

Desuden skal kunder skrive under på, at de har forstået, at reparationen ikke bliver udført af en autoriseret serviceyder, og at de har forståelse for, at Apple ikke stiller garanti for den reparation, der bliver udført.

Alle IRP-reparatører skal have en database, som Apple skal have adgang til, sådan at Apple kan se, hvilke reparationer der bliver udført.

Læs også: Tidligere ansat: »Apple intimiderer alle, der overhovedet tør overveje at forlade dem«

Apple har alle rettigheder til at afgøre, hvilke dele, der må bruges af reparatøren, og de får ret til at tage delene fra værkstederne med henblik på at bortskaffe dem.

Kontrakten er kommet Motherboard i hænde efter, at Apple sidste år åbnede op for, at det skal være lettere at reparere deres produkter.

Spørgsmålet er nu, hvor attraktivt det er blevet for selvstændige at reparere deres produkter.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Tommy Calstrup

I kontrakten fremgår det også, at den amerikanske virksomhed kan bede om at få kundeoplysninger udleveret – navne, telefonnumre og hjemmeadresser inkluderet.

Øh...Holder den i GDRP retten?

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere