Apple holder uafhængige reparatører i et jerngreb

8 kommentarer.  Hop til debatten
Apple holder uafhængige reparatører i et jerngreb
Illustration: alexey_boldin / bigstock.
Apple åbnede sidste år op for, at det skal være lettere at få repareret deres produkter. Men den kontrakt reparatører skal underskrive kan virke konkurrenceforvridende.
7. februar 2020 kl. 10:34
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Hvis man ønsker at åbne en forretning, hvor man reparerer Iphones og andet Apple-grej, skal man være klar på, at ansatte fra Apple uanmeldt kommer forbi butikken for at se om der er uautoriserede reservedele.

Mediet Motherboard skriver, at for at en reparatør kan blive godkendt til at være en del af Apples reparationsprogram, Independent Repair Program (IRP), skal man skrive under på en kontrakt, der giver Apple ret til vidtrækkende beføjelser over for både reparatør og kunder.

Hvis der bliver fundet reservedele, som Apple vurderer er uautoriseret, kan butikken tildeles en bøde på 1000 dollars per reparation i perioden - plus omkostninger for Apple undersøgelse af sagen.

En ret, som Apple ifølge kontrakten har op til fem år efter en reparatør er trådt ud af aftalen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I kontrakten fremgår det også, at den amerikanske virksomhed kan bede om at få kundeoplysninger udleveret – navne, telefonnumre og hjemmeadresser inkluderet.

Forskel på reparatører

Når et værksted skriver under på IRP-kontrakten, bliver de ikke autoriseret som ’Apple Authorized Service Providers’, hvilket skal fremgå tydeligt på både hjemmeside og butiksfacade.

Desuden skal kunder skrive under på, at de har forstået, at reparationen ikke bliver udført af en autoriseret serviceyder, og at de har forståelse for, at Apple ikke stiller garanti for den reparation, der bliver udført.

Alle IRP-reparatører skal have en database, som Apple skal have adgang til, sådan at Apple kan se, hvilke reparationer der bliver udført.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Apple har alle rettigheder til at afgøre, hvilke dele, der må bruges af reparatøren, og de får ret til at tage delene fra værkstederne med henblik på at bortskaffe dem.

Kontrakten er kommet Motherboard i hænde efter, at Apple sidste år åbnede op for, at det skal være lettere at reparere deres produkter.

Spørgsmålet er nu, hvor attraktivt det er blevet for selvstændige at reparere deres produkter.

8 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
7
9. februar 2020 kl. 22:48

Og det kommer ikke til at ændre sig.

6
8. februar 2020 kl. 20:05

Det lyder ret ekstremt.. Heldigt man har forladt æbeltræet :-)

5
7. februar 2020 kl. 19:55

Jeg kan forstå at Apple har outsourcet kontrakter vedr. reparationer til Oracle. *)

*) Ironi kan forekomme

1
7. februar 2020 kl. 13:24

I kontrakten fremgår det også, at den amerikanske virksomhed kan bede om at få kundeoplysninger udleveret – navne, telefonnumre og hjemmeadresser inkluderet.

Øh...Holder den i GDRP retten?