Apple gør det nuværende USB-stik vendbart

33 kommentarer.  Hop til debatten
Et helt almindeligt USB-stik kan godt konstrueres, så det kan vendes begge veje i porten. Nu er Apple på vej med forbedringen, som måske kommer med iPhone 6-opladerkablet.
18. august 2014 kl. 16:16
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det kræver ikke en helt ny standard for USB-stik at gøre det muligt at vende stikket begge veje i en standard USB-port. Det viser en patentansøgning fra Apple og en afsløring af den nye hardware, som efter sigende skulle følge med i pakken, når næste version af iPhone kommer til salg. Det skriver The Verge.

Afsløringen står Sonny Dickson for på Twitter, en gut, som tidligere har haft fingrene i fortrolig Apple-hardware og delt sin viden offentligt. Lørdag lagde han et billede op, hvor man kunne sammenligne det nye USB-stik med et helt normalt.

’Vendbart USB-stik på de nye Lightning-kabler!’ lød tweetet, som akkompagnerede billedet, og står det til troende, har Apple altså formået at gøre ikke bare det lille Lightning-stik vendbart, men også det helt standardiserede USB-A-stik i den anden ende af kablet.

En patentansøgning fra Apple, indsendt i januar 2013 og offentliggjort for nylig, handler netop om sådan et stik og understøtter dermed billedets ægthed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Finten er at bruge en tynd ’tunge’ i midten af det rektangulære stik i stedet for at lade halvdelen af stikket være fyldt ud med plast. Ved at sætte kontaktflader på begge sider af tungen og gøre den lidt bøjelig, kan man altså bruge stikket, uanset hvilken vej det vender.

Opfindelsen er dog ikke helt ny, selvom Apple altså har søgt om patent. Ifølge The Guardian blev tricket brugt i portene i en USB-hub fra Buffalo i 2012, men at Apple er først til at bruge tricket i et stik.

En afløser for de nuværende USB-stik er for nylig blevet godkendt, og her er den mest tydelige ændring netop, at det bliver muligt at vende stikket begge veje. Det er dog uvist, hvornår den nye standard bliver brugt i computere og andet it-udstyr.

33 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
20
20. august 2014 kl. 07:25
  1. Det ultraflade stik (som Kingston) kan ikke være vendbart fordi alle hunstik har metal hele vejen rundt som vil kortslutte samtlige kontaktflader.

  2. At Apple har patenteret en løsning som er set før viser at Patentsystmet ikke virker (fordi der sidder inkompetente mennesker og udsteder patenterne).

31
20. august 2014 kl. 11:52

Skal vi være enige om at der i artiklen står patentansøgning?
Altså der er stor forskel på at have patenteret noget og have ansøgt om patent.

Jo det kan vi godt, og ja, det er der.

17
19. august 2014 kl. 23:13

Nu må det stoppe det her hykleri! Læser man kommentarene fra de andre artikler om det vendbare USB stik bliver det imødekommet med stor tildfredshed, og en lidt mærkelig debat om strøm, og lige så snart Apple kommer ind over så skal jeg lige love for det bliver haglet ned. Også selvom Microsoft kommer med endnu en stor fejl i en update i deres nye OS Win 8, som enda får maskinen til at genstarte, er der ikke en eneste kritik. Hvorfor denne skræk og foragt for Apple fra Version 2's læsere? Det er trættende at man ikke kan anerkende et firmas bestræbelser på at forbedre produkter. Og man skal også høre om Apples monopolistiske måde at være på, WTF!!! Microsoft sidder på en KÆMPE markedsandel og har domineret computermarkedet i mange år.

Jeg arbejder selv med Microsofts platforme og synes det er klart det bedste bud når det kommer til enterprise men når det kommer til forbrugermarkedet så er der altså andre der gør det bedre. Jeg ser mig selv som beundrer af teknologi og innovation uanset brand, Hvis folk dog bare kunne være mere konstruktive i deres kommentarer i stedet for alt dette ligegyldige trolling.

Jeg elsker teknologi og debat derom, men den her slags debat kan bare ikke bruges til noget! ØV!!!

18
19. august 2014 kl. 23:20

Javel ja.

En helt ny debattør kommer ind fra sidelinien og opfører sig som selvbestaltet moderator.

Men for at gøre en kort historie lang - diskussionen omkring strøm og spænding fsva. angår den nye USB standard er ikke irrelvant.

OG det at Apple patenterer en simpel (og dybest set prior art) forbedring, af noget der ellers er en standard, er en anstødssten!

Det har intet med Apples produkter at gøre som så, og det har intet med Windows 8 at gøre, så lad være med at forplumre debatten med noget irrelevant.

23
20. august 2014 kl. 09:00

OG det at Apple patenterer en simpel (og dybest set prior art) forbedring, af noget der ellers er en standard, er en anstødssten!</p>
<p>Det har intet med Apples produkter at gøre som så, og det har intet med Windows 8 at gøre, så lad være med at forplumre debatten med noget irrelevant.

Tak for dine ord Christian. Jeg er normalt enig med dig i det meste. Men ham du citere har da helt ret. Kommentarene her i tråden vidner om at folk kommentere på Apple og ikke det faktum at USB stikker alle dage har været fejldesignet, og nu kommer der nogen og råder bod på det (bare det var sket noget før).

Det er da fint med et nyt Type-C stik (som om der ikke findes stik nok), men det kræver jo udskiftning af udstyr, så det har noget lange udsigter før man kan få glæde heraf.

Jeg går iøvrigt ud fra at det nye USB stik skal konkurrere med Thunderbolt, således at en bærbar kan forsynes fra en skærm, sådan som man har kunnet med Apple dimser i en 3-4 år? Hvis det er tilfældet, kunne man jo så blot have brugt Thunderbolt fra Intel i stedet for endnu en standard, hvor taberen vel er forbrugeren.

25
20. august 2014 kl. 09:23

Men ham du citere har da helt ret.

Prøv lige at løbe tråden igennem.

Før Lasse begyndte at harcelere havde der været 16 kommentarer, af disse var der 3 man kan kalde direkte Applefjendske hvis man er pirrelig, og 2 der forholdt sig til det kedelige i at Apple prøver at tage patent på det.

Herudover var der 11 der udelukkende forholdt sig til hvordan man vender og drejer et USB stik.

Hvis man vil se spøgelser, så ser man dem også.

26
20. august 2014 kl. 09:55

Før Lasse begyndte at harcelere havde der været 16 kommentarer, af disse var der 3 man kan kalde direkte Applefjendske hvis man er pirrelig, og 2 der forholdt sig til det kedelige i at Apple prøver at tage patent på det.</p>
<p>Herudover var der 11 der udelukkende forholdt sig til hvordan man vender og drejer et USB stik.</p>
<p>Hvis man vil se spøgelser, så ser man dem også.

Jeg løb faktisk tråden igennem, og kom til præcis sammen resultat. Knap 20% af indlæg benytter lejligheden til at skyde på Apple totalt off topic. Så jeg vil da give Lasse ret et godt stykke hen ad vejen.

I hvert fald brød jeg mig meget lidt om den skolemester facon du forsøgte at skrive til ham på. Det var det eneste.

Jeg har i hvert fald altid været irriteret over det fejlagtige design som USB led under, og som konstant blev båret videre i mini og micro udgaverne også, at det ikke var et stik man kunne vende begge veje. Firewire, Thunderbolt osv. lider af samme problematik, og først med Lightning blev der rådet bod på det (og nu også med USB Type-C).

27
20. august 2014 kl. 10:07

Jeg har i hvert fald altid været irriteret over det fejlagtige design som USB led under, og som konstant blev båret videre i mini og micro udgaverne også, at det ikke var et stik man kunne vende begge veje.

Til gengæld kan man dog forsvare mini og micro lidt, da man trods alt i det fysiske design af metallet gør klart at det kun kan vendes en vej - på samme måde som HDMI, DB stik, VGA, SCART, Apparatstik, etc, etc.

28
20. august 2014 kl. 10:52

Til gengæld kan man dog forsvare mini og micro lidt, da man trods alt i det fysiske design af metallet gør klart at det kun kan vendes en vej

Det er jeg ikke helt enig i. Ja, med Mini-stik, men med et micro-stik er forskellen på "op" og ned" så lille, at jeg vil tro, at jeg med meget lidt (for meget) tryk, i mørke, i en travl situation etc kunne presse den forkert ind i stikket. Denne tanke har jeg aldrig fået med mini-stik.

29
20. august 2014 kl. 11:01

Det er jeg ikke helt enig i. Ja, med Mini-stik, men med et micro-stik er forskellen på "op" og ned" så lille, at jeg vil tro, at jeg med meget lidt (for meget) tryk, i mørke, i en travl situation etc kunne presse den forkert ind i stikket. Denne tanke har jeg aldrig fået med mini-stik.

Det kan du godt have ret i ja.

Selv mener jeg faktisk også at mini usb er det bedste stik, og et eller andet sted undrer jeg mig over micro stikkene - for godt nok er selve stikket lille, men det omgivende plastik er ligeså stort på micro som på mini fsva. selve stikket.

Så kan man tale om at selve hundelen der er på printet tager mindre plads op i selve telefonen, men det er umådeligt lidt, da der kun er højden til forskel, og så meget plads i højden koster 1,5 mm altså ikke.

BTW, er der nogen der ved hvor man kan købe løse micro stik (altså til montering på ledning, ikke print) til pålodning?

19
19. august 2014 kl. 23:38

Hehe, okay bevares, jeg opgiver. Anyways Jeg glæder mig til det nye vendbare stik og er det rigtigt forstået at det fungerer i eksisterende USB hun stik?

Og lige til sidst, er patentet ikke bare deres egen version på en standard som kan bruges sammen med det eksisterende?

16
19. august 2014 kl. 21:06

USB Type-C connectoren er lige færdiggjort og den kan også reverses. Hvis Apple har tænkt sig at udnytte deres patent, så bliver det en kort fornøjelse, for samtlige konkurrenter vil gøre Type-C stikket standard meget meget hurtigt.

22
20. august 2014 kl. 08:50

USB Type-C connectoren er lige færdiggjort og den kan også reverses. Hvis Apple har tænkt sig at udnytte deres patent, så bliver det en kort fornøjelse, for samtlige konkurrenter vil gøre Type-C stikket standard meget meget hurtigt.

Men det er nu fedt at kunne bruge alle sine gamle opladere og være ligeglad med hvordan stikket sættes i. Type-C kræver jo indkøb af nyt udstyr. Ikke så miljøvenligt som Apples løsning.

9
19. august 2014 kl. 11:17

Ideen med et universel stik til USB kan da primært kun være til et markedet hvor folk er så snotdumme de ikke kan finde ud af at vende det rigtigt.

Men primært så tvinger det jo alle til at købe nye stik og nye ladere, og hvis det bliver en ny standard for alle, så er der jo mange penge i det.

Apple er jo ikke længere på forkant med innovation indenfor mobil telefoner, så et eller andet sted skal pengene jo komme fra :)

7
19. august 2014 kl. 10:40

Jeg er en af dem, der glæder mig rigtigt meget til de stik bliver udbredt - og som Apple-bruger glæder jeg mig da over, at de ser ud til at komme med det snart.

Men at de kan tage patent på det, det forstår jeg ikke helt - det må jo i så fald være fordi de gør det på en markant anderledes måde end dem, der allerede er på maarkedet! For de findes skam i forvejen: http://flipperusb.com - og den løsning er også patenteret: http://flipperusb.com/images/US7717717.pdf

5
19. august 2014 kl. 09:36
  1. Som andre har nævnt, er problemet virkelig så stort?! Jeg har nok brugt max 2 min. af mit liv på dette problem (hvis man roder bag ved en computer og ikke kan se porten), og jeg har brugt rigtig mange USB-enheder i rigtig mange år!

  2. Er en så triviel løsning på dette ret simple problem virkelig patentværdigt her i det 21. århundrede? Jeg er sikker på at lignende praktiske problemer bliver løst dagligt af virksomheder verden over, uden at de pågældende medarbejdere føler sig kaldet til at søge patent på den store innovation. At det helt tilsvarende problem er løst i en USB-hub tidligere understreger jo blot dette.

4
19. august 2014 kl. 09:36
  1. Som andre har nævnt, er problemet virkelig så stort?! Jeg har nok brugt max 2 min. af mit liv på dette problem (hvis man roder bag ved en computer og ikke kan se porten), og jeg har brugt rigtig mange USB-enheder i rigtig mange år!

  2. Er en så triviel løsning på dette ret simple problem virkelig patentværdigt her i det 21. århundrede? Jeg er sikker på at lignende praktiske problemer bliver løst dagligt af virksomheder verden over, uden at de pågældende medarbejdere føler sig kaldet til at søge patent på den store innovation. At det helt tilsvarende problem er løst i en USB-hub tidligere understreger jo blot dette.

6
19. august 2014 kl. 10:33

</p>
<ol>
<li>Som andre har nævnt, er problemet virkelig så stort?!

Jeg sætter min telefon i oplader hver aften i et mørkt rum, og hver aften bander jeg over, at det ikke er ligegyldigt, hvordan stikket vender. Samtidig har jeg en (berettiget) frygt for, at hvis jeg kommer til at vende det forkert, så kan jeg komme til at ødelægge stikket.

Men - efter billederne at dømme, så kommer kontakterne til at sidde inden i stikket og ikke udenpå som i Apples Lightning-stik.

Ved nogen, hvorfor man har valgt dette? Det må alt andet lige give større mulighed for at ødelægge "han-stikket" (i computeren), end hvis man ikke havde dette stykke plastik i midten.

http://www.hardwareluxx.com/index.php/news/consumer-electronics/gadgets/32294-usb-type-c-simplifies-and-accelerates-usb-reduces-cable-size.html

13
19. august 2014 kl. 12:33

så ville de kontakter der ikke bliver brugt blive kortsluttet i metalkappen i hun-stikket, det ville kræve yderigere elektrinik til at konpensere for dette. lige så medet som jeg hader apple, syntes jeg at deres lightnig connector er rigtig god..

14
19. august 2014 kl. 14:37

Det er rigtigt, men man bruger jo allerede kortslutning af data benene for at fortælle diverse udstyr at laderen kan levere mere end standard 500mAh. Men jeg kan godt se det kan blive et problem med de kraftige USB porte nogen bundkort har idag, og som vi bevæger os hen imod. Der springer nok en gnist eller to selvom man kan switche væk hurtigt :)

5
19. august 2014 kl. 10:19

ørste gang jeg så den, var det eneste jeg tænkte på "Hvorfor pokker er der ikke kontakter på begge sider?"
Det er SÅ oplagt! Og hvor svært kan det være?

USB stikket blev oprindeligt designet til at være så billigt at producere som overhovedet muligt.

Det udelukker rigtig mange smarte løsninger.

Dernæst skal du huske at USB blev designet i 1994-1995 af folk hvis primære motiv var at slippe af med centronics-printerporten.

8
19. august 2014 kl. 10:46

USB stikket blev oprindeligt designet til at være så billigt at producere som overhovedet muligt.

Jeg har svært ved at tro at det er meget dyrere at trække lidt print på den anden side af f.eks. Kingston's super kompakte kortlæser (som jeg faktisk bruger som et 64gb usb stick), end det er at sætte det sædvanlige metal-hus rundt om stikket :) Men jeg kan godt se at der så vil være problemer med tunge kabler der kan smutte ud af USB stikket ved f.eks. hæve sænke borde osv. Jeg holder dog på, at den første producent af USB sticks der kan vendes begge veje, bliver en meget, MEGET holden mand :)

1
18. august 2014 kl. 22:30

Der står på stikket hvilken side der er op.