Apple fyrer chefen for korttjenesten efter Maps-fiaskoen

28. november 2012 kl. 14:534
Apple fyrer chefen for korttjenesten efter Maps-fiaskoen
Illustration: Her er det Operahuset i København, som er blevet lige rigeligt tillukket foran. Af Henrik Nordstrøm Mortensen.
Problemerne med korttjenesten Apple Maps får nu hammeren til at falde hos Apple. Chefen for udviklingen af Apple Maps er smidt på porten, ifølge finansavis.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Da den højtplacerede Scott Forstall blev sendt ud i kulden hos Apple i oktober, var det oplagt at koble det til skandalen om Apple Maps, der rummede så mange fejl, at Apple måtte rykke ud med en sjælden undskyldning til kunderne. Hvordan det hang sammen, vil dog kun være gisninger.

En ny fyring hos Apple er dog ganske sikkert udløst af kort-fiaskoen, for denne gang er det chefen for udviklingen af Apple Maps, Robert Williamson, der ryger. Det skriver avisen Bloomberg, baseret på kilder hos Apple, mens Apple ikke selv bekræfter historien.

Siden lanceringen af iOS 6 i september, hvor Apple droppede Google Maps og skiftede til sin egen korttjeneste, har Apple arbejdet på at forbedre kvaliteten af kortdata og satellitbilleder, så de mest pinlige fejl kan blive udryddet. Det sker i samarbejde med en række eksterne kort-eksperter og kortleverandøren Tomtom.

Da Scott Forstall blev fjernet som chef for Apples online-tjenester, tog Eddy Cue over. Han har tidligere været sat ind på områder, hvor Apple har været i problemer, for eksempel da han blev sat til at rette op på MobileMe-produktet, som nu er lavet helt om og hedder iCloud.

4 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
29. november 2012 kl. 20:33

Personligt har jeg nu i flere år kørt med Navigon Europe installeret på min iPhone, i dag en iPhone 4. Men da også brugt Apples indbyggede Kort.

Den har de så bare frigivet lidt for hurtigt, og indtil Google får sin iOS version færdig, må vi så nøjes med den, medmindre vi køber en af de store korttjenster.

Meen - Nokia har allerede frigivet sin Here-kort til iPhone og iPad. Til den imponerende pris af 0,00. Så helt kortfri vil gratisterne altså ikke behøve at være ...

3
28. november 2012 kl. 18:36

Jeg finder det nu ganske underholdende at det nu er så vigtigt at levere apple bashing at der ikke kan nå at komme en positiv kommentar før den positive kommentar har fået læst og påskrevet om hvor blind vedkomne er.

2
28. november 2012 kl. 18:09

Der forsøges streng indoktrinering i æbleland.

Hvis man som ellers begejstret æblebruger tillader sig at kritisere Apples kort, bliver man sat på plads og henvist til web apps, selv om de ikke kan helt det samme.

Man får også at vide at man bare kunne have ladet være med at købe telefonen - men da jeg købte min fungerede Google Maps fint på den - nu skal jeg så bare lade være med at opgradere, hvilket Apple ellers foreslår mig konstant.

Hvis man påpeger Apples elendige luftfotos - f.eks. sort/hvid i Esbjerg og skyer over Næstved - så får man at vide at luftfotos slet ikke er nødvendige (hvorfor de så er lanceret, må stå hen i det uvisse).

Det er utroligt at enkelte æblebrugere er så fanatiske at de ikke bare erkender at Apple har fejlet.

Og utroligt at enkelte er så snævertsynede at de ikke kan/vil forstå, at nogle kan have større brug og behov for kort end andre.

At nogle kan leve med de elendige Apple-kort, er ikke det samme som at alle andre kan.

I "gamle" dage markedsførte Apple sig på en masse værdier, hvor det var tilladt at tænke anderledes, og respektere andre. Siden er der kommet en masse teenage-mobil-kunder til, og det gør måske forskellen?

(Og da jeg nu har oplyst både at være Apple-bruger - og samtidigt har kritiseret Apple - bør der kun komme minus-stemmer på min kommentar, fra henholdsvis Android-fans og rettro Apple-fans... :-) Det vil jeg så tage som et kompliment og en bekræftelse!)