Apple fylder 40 - fed eller færdig?

Apple har alle dage været én af de store darlings i Silicon Valley - selv når det gik dårligst. Men hvordan vil Apple komme gennem 40-årskrisen?

Det var mine kolleger, der insisterede på vinklen og overskriften '40 - fed eller færdig?'. Det skulle være en analyse af, hvorvidt Apple har toppet og nu er på vej til at tabe håret og brænde opsparingen af på en upraktisk sportsvogn.

Helt så nem er opgaven imidlertid ikke, for hvis der er noget selskab, der repræsenterer værdierne i hjertet af Silicon Valleys computerindustri, så er det Apple. Det er et selskab, som igen og igen gennem de sidste 40 år har charmeret en hel verden med den utopiske fremtidsvision om, hvordan verden bliver bedre ved hjælp af teknologi, som kun californiske iværksættere mestrer det.

Og det er også et selskab, som igen og igen har vist sig som koldblodig big business, når det gælder patenter eller konkurrenter, der har villet klone Mac-hardwaren.

Apple har gennem 40 år altid været i stand til at sætte tendenser, uanset om det var på tidspunkter, hvor selskabet var på afgrundens rand. I dag er det umuligt at komme uden om Apple, når vi taler om smartphones eller pc'er. Og dét, der bragte Apple ud af periferien var tre og en halv vigtige beslutninger. Lad os se på dem, for det er dem, der siger os allermest om fremtiden for Apple.

Jony Ive

Der er talt nok om Steve Jobs. Vi skal ikke underspille hans rolle, for han stod i spidsen for at eksekvere en knivskarp vision for Apple, da han kom tilbage til selskabet i 1997. Men uden chefdesigner Jony Ive er det ikke sikkert, at Apple ville eksistere i dag.

Jony Ive har givet Apple et særkende. Efter først at have vakt opsigt med de bedårende, farverige iMacs i slut-90'erne, førte han Apple ind på et spor med et minimalistisk design, som alle i branchen i dag - well, lad os sige, at de lader sig inspirere.

Før makkerparret Jony Ive og Steve Jobs var design i computerindustrien mest et spørgsmål om, at en computer kunne fås i sort, snarere end beige.

iPod

Mens pladebranchen havde travlt med en håbløs kamp mod Napster og de frygtede MP3-filer, så lancerede Apple et lille stykke tilbehør til iMac'en. En bærbar, digital musikafspiller, som ikke understøttede MP3-formatet (hov, det gjorde den faktisk, er jeg blevet gjort opmærksom på, red.).

Det var et sjovt lille stykke design, som endte med at blive større i 00'erne, end Sonys Walkman havde været i 80'erne.

Det var ikke Apples opfindelse. Apple designede blot sin egen udgave, og den var det første eksempel på det enkle design, der i dag kendetegner Apple.

Det interessante ved iPod'en er, at den ikke blev lanceret som en revolution, men endte som et lykketræf. Den var ikke planlagt til at vælte hele markedet på hovedet, sådan som det skete med senere lanceringer som iPhone og iPad.

Mac OS X

Når man har en lille niche af computermarkedet og kæmper for at få softwareudviklerne til at udvikle software til sin platform - er det så en god idé at lave fundamentalt om på platformen og risikere at miste alle sine trofaste fans?

På papiret nej. Men det lykkedes Apple at skifte fra System 9.x til et helt anderledes styresystem med Mac OS X. Applikationerne var ikke kompatible, og det kunne let være gået galt.

I stedet gik det galt for ærkerivalen Microsoft (og partneren, der få år forinden havde reddet Apple med en massiv kapitalindsprøjtning og et samarbejde om en Mac-udgave af Office). Microsoft fik ganske vist brugerne over på Windows XP, men arven fra gamle Windows-udgaver hang ved og var medvirkende til et årtis kamp med sikkerhedshuller.

Apple overlevede efter en kort periode med lidt muggen i krogene over ændringerne, der kom med Mac OS X. Lighederne med andre Unix-lignende styresystemer gjorde også Mac OS X populært hos især web- og Java-udviklere, og dermed fik Apple fat i det 21. århundredes nye kreative gruppe, ligesom Apple havde fået fat i de kreative grafikere i det 20. århundrede.

(Og den halve beslutning var skiftet til Intel-arkitekturen, som også blev eksekveret på en måde, som andre i branchen næppe havde været i stand til at eftergøre)

Hvad nu?

Apple har svært ved at leve op til forventningerne. Efter successer som Macbook Air, iPhone og iPad er der så meget opmærksomhed om Apples lanceringspressemøder, at ingen ville opdage, hvis rumvæsner landede på Jorden, mens den nye iPhone blev introduceret.

Det er hype på et niveau, hvor selv Kanye West nok vil mene, at det er lige i overkanten, og det er da også umuligt for Apple at leve op til den.

Betyder det så, at Apple står over for en nedtur? Er det slut, når selv de mest Apple-begejstrede bloggere er lidt skuffede over, at der ikke lige kom en ekstra overraskelse på pressemødet? Eller er Apple ved at blive kedelige, når de lancerer en iPad Pro, der prøver at gå samme vej som Microsofts Surface?

Hvis der er noget, de sidste 40 år har vist os, så er det, at Apple har en særlig evne til at rejse sig fra selv nær-fatale produktkatastrofer. Om det så har været takket være Steve Jobs, er ét af de gode spørgsmål.

Apple har også været i stand til at gennemføre store omvæltninger og komme styrket ud af dem på en måde, som ingen konkurrenter har kunnet matche. Og Apple har holdt fokus på en enkel vision, selv når nye produktkategorier er dukket op.

Der er nok udfordringer. På et tidspunkt skal Apple finde en ny chefdesigner. Og både iPad'en og iPhonen er skrøbelige produktlinjer i kraft af få modeller, hvilket ikke levner meget plads til fejltrin. Samtidig betyder opmærksomheden rettet mod Apple også, at selv en lille fiasko kan vokse sig uretfærdigt stor i tabt anseelse - og anseelse er den valuta, der driver Apples vækstmotor.

Men selv når vi taler om, at det er længe siden, Apple har lanceret noget revolutionerende, sådan som iPad'en viste sig at være, så er det jo ikke fordi, Apple stirrer på røde tal på bundlinjen. Det skulle da lige være takket være skæret fra de rødglødende kasseapparater. Successer som iPhone og iPad er stadig storsællerter.

Apple har god tid til at finde den næste niche at genopfinde. Der vil være masser af idéer fra de første bølger af Internet of Things, som vil lande lige i favnen på Apple og være idéelle muligheder for selskabet for at perfektionere.

Så selvom 30'erne har været mildt sagt gode ved Apple, så ser 40'erne ikke så skidte ud. Der er en solid opsparing, og ja, der er lidt mindre hår, lidt flere rynker og nogle flere kilo på kroppen. Det kan godt være, at 50-årsjubilaren Apple ikke vil være samme fænomen som i dag, men til trods for al snak om enhjørninge og 'disruptive' i it-branchen, så har Apple overlevet værre ting end en smule kreativ tørke.

Eller hvad mener du?

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Christian Dyssegaard

Ja, nu du spør' så synes jeg måske det er lige i overkanten at påstå at Apple har fik fat i de mest kreative designere i det 20'ende århundrede. - med mindre i selvfølgelig har været igennem hele det 20'ende århundrede for at finde alle "kreative". - det er trods alt 100 års historie I koger ned til 1½ årti. ;)

Når man ikke lige frem er MacHead kan man tage sig selv i at fryde sig over når det ikke kommer noget nyt fra æblet. Og meget kan man jo sige om det. Men jeg synes det er imponerende hvad apple har præsteret igennem tiden. - og nogle gange hvad de får deres kunder til at betale.

  • 10
  • 2
Peter Krogshede

Jeg forstår ikke nødvendigheden i at sætte sig selv eller andre i bås (jævnfør MacHead referencen). Jeg er glad bruger af både Apple-, Microsoft- og Linuxprodukter. Der er fordele og ulemper ved det hele.

Prisen er da en ulempe, men de skruer på de rigtige knapper. Det er ikke kun religion, der får folk til at købe Apple ;-)

  • 7
  • 3
Martin Jünckow

Jeg har primært arbejdet med Microsoft teknologier de sidste 20 år, det blev dog kun til en enkelt Microsoft telefon - siden Samsung udgav den første Galaxy har jeg kørt Android, men jeg tror ærlig talt min næste telefon bliver en iPhone.

Det er der flere årsager til bl.a:
- Jeg er træt af små ting som burde virke, men ikke gør det - hver af mine Galaxies har haft forskellige issues (men sjovt nok er det altid noget nyt der er galt for hver generation ...).
- Mit indtryk er iPhone bare virker bedre out-of-box og alle de basale ting er noget mere gennemtænkte - jeg gider helt ærlig ikke debugge issues på min telefon når jeg har fri fra arbejde ...
- Om man vil det eller ej, så er iOS stadig platformen folk udvikler først til og mange lægger stadig mere arbejde i iOS-versionen af en App end Android versionen.
- På trods af massere gode reviews for kameraet på Galaxy telefonerne, så synes jeg altid photo app'en og kameraet i sidste ende tager bedre billeder på en tilsvarende generation iPhone og er meget mere responsive (klar til at tage et billede mindst dobbelt så hurtigt som min Galaxy...)

At Apple er istand til at overbevise en som mig der ellers på ingen måde er specielt Apple-fan, vil jeg mene er et godt tegn på at Apple lever i bedste velgørende og stadig er istand til at levere konkurrence-dygtige produkter.

  • 8
  • 6
Bent Jensen

, men jeg tror ærlig talt min næste telefon bliver en iPhone.


Du udskifter din Samsung telefon med en Appel telefon. Synes nu du skulle prøve en ren Andriod, som en nexus eller en bilig kineser med en CM som one plus (et eller andet). Appel er meget god men også dyrt hardware, men for at det skal virke ud af boxen og "altid". Med nogen begræsninger, som man som bruger bare lidt ud over det normale, hurtigt vil støde på. Enten men manglende eller alt for dyre App, eller manglende mulighed for at gøre et eller andet som man bare tager for givet på Andriod.

Du har ret i at at Appel virker ud af boxen med mange ting, hvis vi tager den normale bil reference så er det ikke en F1, men måske en Mercedes eller snare en Folkevogn, hvis man ser på salgstalene. Den er så tit noget dyre og uden extra udstyr,
Til gengæld ved du hvad man får, altså inden sagen i USA, men det er der jo også med Appel
Den store forskeld er at der er meget få modeler at vælge imellem, og igen hvis vi holders os til bil anologien. Hvis du bare skal på arbejde og køre for dig selv hver dag, så skal den nok starte hver morgen, med undtagelse til sommertid, og bringe dig på arbejde, nemt og komfortabel. Den holder også i mange år, og du får en god brugtpris. Men der er kun få modeler, og hvis du har børn så er det 2 dørs uden børnesæder og uden plads til barnevognen. Desuden skal du betale for alt tilbehør, og der er ikke muligt at få noget ud over det, som leveres med ud over det som kan bestiles på fabriken til dyre priser.

MS er som de første KIA uden fabriksgaranti og service :-)

  • 5
  • 7
Jens Jensen

Apple stod engang for høj kvalitet. Man kørte et koncept med at der skulle være 2 bærbare, og to stationære. En hjemmepc, og en arbejds pc i hver af de to kategorier.
Hjemmepc'en holdt en pris som kunne betales mens arbejdspc'en var ganske dyr, men så fik man til gengæld også i overflod på CPU og RAM.

I dag ser det mere ud som om det bare handler om at skubbe så mange aluminiumskasser med æblelogo ud over disken. Apples nye maskiner er i dag underdimensionerede til et niveau hvor de nærmest konkurrer med Acer om at blive forældede hurtigst.

OSX er blevet opgraderet gratis et utal af gange, men de sidste 3-4 gange har det været svært at se hvad man egentlig fik ud af det. De fleste gange bestod operativsystemopgraderingen, i virkeligheden af at man nu havde fået en flot billedfremviser app lagt ind som standard, eller at man nu kunne tagge sine filer, eller at OS'et kunne bruges til at tage telefonen... hvis du altså havde en iPhone... og af en eller anden grund synes det var nemmere at snakke til skærmen, end til den telefon som vel alligevel ligger lige ved siden af.

Bruger man mere end en maskine til at se og opbare sine billeder og andre filer på er der ingen ide i et smart galleri, eller tags med farver. Så det eneste jeg kan mærke der er sket fra Snow Leopard og nu op til El Capitan er at min Macbook pro fra 2011 med 2.4Ghz I7 og 4GB ram, knap nok kan åbne en ny fane i en browser uden at blive forpustet... på trods af at maskinen er helt gen- og ren-installeret, ikke har fået nogen programmer lagt ind endnu... og for 5 år siden sprang rundt mellem applikationerne som en vårhare.

  • 7
  • 2
Palle Simonsen

Mit indtryk er iPhone bare virker bedre out-of-box og alle de basale ting er noget mere gennemtænkte - jeg gider helt ærlig ikke debugge issues på min telefon når jeg har fri fra arbejde ...
- Om man vil det eller ej, så er iOS stadig platformen folk udvikler først til og mange lægger stadig mere arbejde i iOS-versionen af en App end Android versionen.
- På trods af

Vores arbejdstelefon er en iPhone 6s - hverken den eller 5'eren er fejlfri - særlig irriterende er tab af dataforbindelse når man bevæger sig frem og tilbage mellem 3g og 4g dækning. I GUI'en er særlig håndtering af kontakter mærkbart ringere end på Android. Men kvalitetsindtrykket er godt og til Hybrid Apps er Safari væsentlig hurtigere end de fleste Chrome Mobile installationer.

iPhone har stor markedsandel i norderuropa og USA. I resten af verden er Android langt større. Så det kommer alt sammen an på hvilke markeder du sigter efter. Appstore gennemløbstid er 1-3 uger, medens Playstore er ca. 4-8t. Derfor skal man være først færdig med sin IOS ting :)

Anvender Windows på arbejde og Linux / OSX privat. Hver med sine fordele.

  • 5
  • 0
Henrik Mikael Kristensen

Hvis der er noget, de sidste 40 år har vist os, så er det, at Apple har en særlig evne til at rejse sig fra selv nær-fatale produktkatastrofer. Om det så har været takket være Steve Jobs, er ét af de gode spørgsmål.

Det er helt sikkert pga. Steve Jobs. Nu er Jobs erstattet af en mand, der har stor sans for fintunet produktion i en enorm skala, men er ude af stand til at finde på noget nyt. Manden der har den stærke vision er væk, og det er halvdelen af, hvad Apple burde være: Analytikeren og visionæren, som de startede ud med.

Derfor ser vi i højere grad en ensidig fokus på tyndere og tyndere versioner af de samme produkter, uden at det giver nogen mening. Hvor det var noget Jobs ville eksperimentere med for at skabe banebrydende produkter som Macbook Air, er det idag noget der minder om et krav fra aktionærerne eller fokusgrupper.

Apple kan heller ikke lave løsninger og føre dem helt til dørs. Der er ansat alt for få udviklere til at arbejde på alt for mange forskellige stykker software, der bliver mere og mere forvirrende at bruge. Hvis et emne får massiv fokus, fordi der er tale om et nyt produkt, så forsvinder udviklerne straks efter, for nu skal de arbejde på et andet produkt, f.eks. deres famøse, men ultimativt ligegyldige Apple Watch.

Så sidder man der med et Apple program, der har nogle irriterende bugs, der aldrig nogensinde bliver løst.

Det har de altid været svage til, bortset fra OSX og iTunes Store økosystemet, fordi det idag er tættere forbundet med iPhone, men det er blevet værre de seneste år, hvor man nogle steder rigtigt kan mærke, at kritiske områder blot lader stå til, f.eks. frameworks til 3D grafik og deres Mac Store, der er ved at falde fra hinanden.

Apple Store konceptet er ved at have løbet sin kurs ligeså. Siden det blev lanceret er grundlæggende fejl og mangler i kommunikation mellem Apple og udviklere aldrig blevet løst, og det er aldrig blevet sjovt at udvikle for Apple.

Man sidder i frygt for om den app man har udviklet og skal tjene penge på, bliver tilfældigt afvist uden årsag af deres godkendelsesafdeling.

Der mangler også en model for at udviklere kan tjene penge på vedligeholdelse af deres app: Når forbrugerne køber app'en, så giver de dig ikke flere penge senere på nye versioner, og det har resulteret i mange forladte applikationer.

Deres cylinderformede Mac Pro blev lanceret til stor ståhej og var en fin maskine, da den kom frem. I dag, 2 1/2 år senere kører den på samme hardware og er steget 3000 kr i pris! Det er vist unikt i computerbranchen. Det samme sker, når de smider Pro apps som Aperture og Final Cut Pro på gulvet. Det er ikke noget under, at Pro folk forlader Apple, hvis de ikke vil dedikere sig seriøst til Pro maskiner og software.

Der sidder mange talentfulde personer hos Apple, men de bliver kostet rundt med uden at få lov at lave deciderede kvalitetsprodukter, pga. den større fokus på bundlinjen.

  • 5
  • 1
Dennis Johansen

Kender godt den oplevelse, med at maskinen bliver langsommere og langsommere, og pludselig hakker - har en MBA 2012 med I7 og 8 GB ram - er derfor gået tilbage til Mavericks

http://osxdaily.com/2014/10/16/make-os-x-yosemite-boot-install-drive/

Dog skal der så rettes i terminal komandoen så den passer til Mavericks:

sudo /Applications/Install\ OS\ X\ Mavericks.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/Untitled --applicationpath /Applications/Install\ OS\ X\ Mavericks.app --nointeraction

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere