Apple-forhandler erklærede iPhone fugt-død - 100 meter væk blev den fikset på under fem minutter

Humac erklærede iPhone død som følge af fugtskade, men et andet firma fik den hurtigt fikset.

Mobil.nu er faldet over en længere fortælling hos Politiken. Historien handler om en seks måneder gammel iPhone 6S til 7.600 kroner. Den ville ikke lade. Da telefonens indehaver, Jesper Uhrups 14-årige søn, gik ned til Humac, der kun sælger Apple-produkter, lød svaret fra butikken, at alt tydede på, den havde været udsat for en fugtskade.

Det eneste sønnen kunne gøre var at købe en ny for knap 4.000 kroner, lød det.

Herfra overtog Jesper Uhrup selv sagen. Han insisterede på, at Humac skulle undersøge telefonen og stille en sikker diagnose.

Næste dag modtog Jesper Uhrup en mail med et billede af telefonens opladerport, der skulle vise, at telefonen var uhelbredeligt fugtskadet. Jesper Uhrup fik ved den lejlighed at vide, at han kunne klage til Forbrugerklagenævnet, men at ventetiden der jo er på over et år.

Jesper Uhrup tog telefonen med til firmaet iRep, der reparerer mobiltelefoner, og som ligger ca. 100 meter fra den pågældende Humac-forretning. Her tog det »mindre end fem minutter« at fikse telefonen, forklarer Jesper Uhrup til politiken.dk.

Årsagen til problemet med opladning var, at lommeuld havde blokeret for opladerporten.

»Vi følger bare reglerne«

Administrerende direktør i Humac, Michael Bech, forklarer til Politiken, at virksomheden følger de regler, som Apple dikterer. Reglerne indebærer, at så snart der er tegn på fugtskade, så må Humac ikke tilbyde reparation af telefonen.

»Jeg tror gerne, at kunden oplever, at han kan få løst problemet nede ad gaden. Men i det øjeblik vi ser ir, eller en fugtindikator er påvirket, er Apples spilleregler, at vi ikke må gøre andet end at tilbyde en ombytningstelefon. Den proces kan og vil vi ikke afvige fra«, siger Michael Bech til Politiken.

Jurist ved Forbrugerrådet Tænk Jakob Steenstrup siger til Politiken:

»Den konkrete sag indikerer, at det er for nemt i praksis at råbe 'fugt' og på den måde få forbrugerne til at afstå fra at klage.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Konstantin Slavin-Borovskij

Det er vel netop problemet. Her var fejlen lommeuld og ikke fugt, men iPhonens fugtindikatorer er så følsomme, at de ofte går af, blot telefonen ligger i er fugtigt rum, som fx på badeværelset mens du er i bad.

Og med Apples politik, som Humacs direktør forklarer i artiklen, med at en "vandskadet" telefon (ie. blot én fugtindikator er gået af) ikke må repareres, betyder det, at mange må se sig nødt til at "bytte" deres telefon til en ny, og Apple kan så sælge den "vandskadede" telefon som en refurbished model.

  • 10
  • 1
Jacob Andersen

Nu har jeg repareret store mængder af fugtskadet elektronik i tidens løb, og jeg har stort set aldrig været udsat for, at det ikke kunne lade sig gøre at rense det op. Hvis man vil...
Det værste tilfælde, jeg har set, var en vens MacBook Air, som var blevet skyllet igennem (!) af indholdet fra en væltet blomstervase. Alt var vådt, og hele området omkring strømforsyningen var korroderet til ukendelighed - batteriet var totalt afladt, og det havde trukket fine metaltråde på kryds og tværs.
Det tog vel en times tid at rense maskinen op - og jeg gjorde det primært for at få den til at køre længe nok til at sikre en backup. Men det er nu snart 2 år siden, og den kører endnu...

  • 12
  • 0
Bent Jensen

Nu elektronik og print ikke håndteres i hånden længere. Men jeg kan da stadig,på ældre elektronik finde fingeraftryk, når nogen ikke har vasket finger efter de har spist et æbel.

Med hensyn til fugtindikator, så må telefonen jo have en fejl, når fugt fra lommen og kroppen kan trænge ind og skade den. Hvis telefonen bare har været brugt normalt. Der må hvis også forbi klagerådet, og en retssag. Apple er jo blevet så glad for at sagsøger deres kunder.

Er det sådanne nogen paphoveder vi snart skal sammenligne Apel med.

https://www.version2.dk/artikel/spiludvikler-fordoemmes-bredt-at-sagsoeg...

  • 5
  • 2
Jakob Damkjær

Nogen inkompetente hattenåle... og har altid tolket de desinger som Apple udstikker maksimalt til deres (Humac) fordel... Har mange historier gennem årene hvor de har leveret dårlig service. Langstrakte reperations forløb og generel mangel på at levere god service.

Det var en skam at Æblehuset byttede butikker med Humac... For den nærmeste butik jeg nu vil købe noget andet end smådimser hos ligger ved første station på den svenske side af grænsen over øresundsbroen.

Apple storen i Emporia. Der får man rigtig god service og fuldt udvalg ikke nogen andenrangs tilbehørs produkter.

  • 12
  • 2
Markus Laursen

Det er mig uforståeligt, hvordan Humac kan behandle deres kunder på den måde. Som kunde skal man ikke belemres med forretningens aftaler med producenten - Apples regler kan ikke overtrumfe dansk lovgivning. Hentydningen om forbrugerklagenævnet tyder på, at de er klar over at den er gal men benytter kundens ulempe til deres egen fordel. Det er usmageligt, hvis det forholder sig sådan.

  • 8
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere