Apple-forhandler erklærede iPhone fugt-død - 100 meter væk blev den fikset på under fem minutter

1. november 2016 kl. 16:2511
Humac erklærede iPhone død som følge af fugtskade, men et andet firma fik den hurtigt fikset.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Mobil.nu er faldet over en længere fortælling hos Politiken. Historien handler om en seks måneder gammel iPhone 6S til 7.600 kroner. Den ville ikke lade. Da telefonens indehaver, Jesper Uhrups 14-årige søn, gik ned til Humac, der kun sælger Apple-produkter, lød svaret fra butikken, at alt tydede på, den havde været udsat for en fugtskade.

Det eneste sønnen kunne gøre var at købe en ny for knap 4.000 kroner, lød det.

Herfra overtog Jesper Uhrup selv sagen. Han insisterede på, at Humac skulle undersøge telefonen og stille en sikker diagnose.

Næste dag modtog Jesper Uhrup en mail med et billede af telefonens opladerport, der skulle vise, at telefonen var uhelbredeligt fugtskadet. Jesper Uhrup fik ved den lejlighed at vide, at han kunne klage til Forbrugerklagenævnet, men at ventetiden der jo er på over et år.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jesper Uhrup tog telefonen med til firmaet iRep, der reparerer mobiltelefoner, og som ligger ca. 100 meter fra den pågældende Humac-forretning. Her tog det »mindre end fem minutter« at fikse telefonen, forklarer Jesper Uhrup til politiken.dk.

Årsagen til problemet med opladning var, at lommeuld havde blokeret for opladerporten.

»Vi følger bare reglerne«

Administrerende direktør i Humac, Michael Bech, forklarer til Politiken, at virksomheden følger de regler, som Apple dikterer. Reglerne indebærer, at så snart der er tegn på fugtskade, så må Humac ikke tilbyde reparation af telefonen.

»Jeg tror gerne, at kunden oplever, at han kan få løst problemet nede ad gaden. Men i det øjeblik vi ser ir, eller en fugtindikator er påvirket, er Apples spilleregler, at vi ikke må gøre andet end at tilbyde en ombytningstelefon. Den proces kan og vil vi ikke afvige fra«, siger Michael Bech til Politiken.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Jurist ved Forbrugerrådet Tænk Jakob Steenstrup siger til Politiken:

»Den konkrete sag indikerer, at det er for nemt i praksis at råbe 'fugt' og på den måde få forbrugerne til at afstå fra at klage.«

11 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
11
2. november 2016 kl. 18:43

Det er mig uforståeligt, hvordan Humac kan behandle deres kunder på den måde. Som kunde skal man ikke belemres med forretningens aftaler med producenten - Apples regler kan ikke overtrumfe dansk lovgivning. Hentydningen om forbrugerklagenævnet tyder på, at de er klar over at den er gal men benytter kundens ulempe til deres egen fordel. Det er usmageligt, hvis det forholder sig sådan.

10
2. november 2016 kl. 15:01

Apple har jo ikke været involveret i denne sag.

Der er tale om fnuller, der nemt kan fjernes med en lille tynd genstand.

Intet skal repareres og intet skal skilles ad.

9
2. november 2016 kl. 11:07

Nogen inkompetente hattenåle... og har altid tolket de desinger som Apple udstikker maksimalt til deres (Humac) fordel... Har mange historier gennem årene hvor de har leveret dårlig service. Langstrakte reperations forløb og generel mangel på at levere god service.

Det var en skam at Æblehuset byttede butikker med Humac... For den nærmeste butik jeg nu vil købe noget andet end smådimser hos ligger ved første station på den svenske side af grænsen over øresundsbroen.

Apple storen i Emporia. Der får man rigtig god service og fuldt udvalg ikke nogen andenrangs tilbehørs produkter.

8
2. november 2016 kl. 10:53

Nu elektronik og print ikke håndteres i hånden længere. Men jeg kan da stadig,på ældre elektronik finde fingeraftryk, når nogen ikke har vasket finger efter de har spist et æbel.

Med hensyn til fugtindikator, så må telefonen jo have en fejl, når fugt fra lommen og kroppen kan trænge ind og skade den. Hvis telefonen bare har været brugt normalt. Der må hvis også forbi klagerådet, og en retssag. Apple er jo blevet så glad for at sagsøger deres kunder.

Er det sådanne nogen paphoveder vi snart skal sammenligne Apel med.

https://www.version2.dk/artikel/spiludvikler-fordoemmes-bredt-at-sagsoege-skribenter-bag-brugeranmeldelser-955187

7
2. november 2016 kl. 09:14

Nu har jeg repareret store mængder af fugtskadet elektronik i tidens løb, og jeg har stort set aldrig været udsat for, at det ikke kunne lade sig gøre at rense det op. Hvis man vil... Det værste tilfælde, jeg har set, var en vens MacBook Air, som var blevet skyllet igennem (!) af indholdet fra en væltet blomstervase. Alt var vådt, og hele området omkring strømforsyningen var korroderet til ukendelighed - batteriet var totalt afladt, og det havde trukket fine metaltråde på kryds og tværs. Det tog vel en times tid at rense maskinen op - og jeg gjorde det primært for at få den til at køre længe nok til at sikre en backup. Men det er nu snart 2 år siden, og den kører endnu...

6
2. november 2016 kl. 06:40

De sælger den ikke som refurbished i Danmark. Under den nylige retsag kom det frem at de udleveres som nye telefoner ved ombytning under garanti.

5
2. november 2016 kl. 06:17

Det er vel netop problemet. Her var fejlen lommeuld og ikke fugt, men iPhonens fugtindikatorer er så følsomme, at de ofte går af, blot telefonen ligger i er fugtigt rum, som fx på badeværelset mens du er i bad.

Og med Apples politik, som Humacs direktør forklarer i artiklen, med at en "vandskadet" telefon (ie. blot én fugtindikator er gået af) ikke må repareres, betyder det, at mange må se sig nødt til at "bytte" deres telefon til en ny, og Apple kan så sælge den "vandskadede" telefon som en refurbished model.

4
1. november 2016 kl. 23:03

Jeg har haft samme problem med fnuller i micro-usb stikket high-end Android mobiler. Jeg tror ikke det har så meget at gøre med hvem producenten er. Jeg fandt dog selv ud af at rense den.

3
1. november 2016 kl. 21:31

Du har købt en overhyped, overpriced, teknisk underlegen design-dims...forventer du også at den holder efter der er kommet en ny model på markedet!?

2
1. november 2016 kl. 17:13

Postdanmark/postnord, vi er ligeglade med kunderne, bare vi(Apple) har ret

1
1. november 2016 kl. 16:45

Min søns iPhone 5 og 6 har begge været ramt af fnuller der sætter sig i bunden og bevirker at stikket ikke kommer langt nok ind. Hvordan kan det forveksles med fugt?