Det er ikke længere muligt at anmelde Apples produkter på deres online-butik, Apple Store. Det skriver Apple Insider, der har fået et tip af en læser.
Det drejer sig om butikkerne, der er tilknyttet USA, Storbritannien og Australien – heller ikke på den danske hjemmeside er der mulighed for, at brugere af Apples produkter kan lave en anmeldelse.
Det, at det er i flere lande, kan betyde, at der ikke blot er tale om en fejl, men at det faktisk er en beslutning, som Apple bevidst har taget.
Kan gå ud over troværdigheden
Det kan ifølge Apple Insider vise sig at blive et problem for Apple, at det ikke længere er mulighed for at lave anmeldelser, de har ellers førhen ladet anmeldelser være på hjemmesiden, selvom de var negative.
»Ved at fjerne anmeldelser er det muligt, at Apple mister troværdighed hos deres potentielle købere,« skriver mediet.
De regner med, at funktionen blev fjernet natten til den 17. november.
Youtube-videoer med negative anmeldelser
En video, der blev uploadet på Youtube, den 16. november af den populære fotografikanal Fstoppers, gennemgår en del af de negative kommentarer, der tidligere var at finde på deres 16" Macbook Pro.
Tidspunktet for udgivelsen giver spekulationer om, hvorvidt den har været med til, at Apple besluttede sig for at fjerne anmeldelsesfunktionen – den er dog, med sine knap 68.00 visninger i skrivende stund, ikke set så meget, at det er noget, Apple normalt reagerer på.
Der har tidligere været uploadet videoer med mange flere visninger, som virksomheden ikke har reageret på, og det lader ikke til, at de generelt involverer sig så meget i kundeklager, skriver Apple Insider.
Det er ved hjælp af hjemmesiden Wayback Machine muligt at se tidligere udgaver af hjemmesiden, hvor kunderne stadig kunne anmelde produkter.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.