Apple fjerner Facebooks snagende VPN-app

Appen Onavo, der er ejet af Facebook, bliver fjernet fra App Store på baggrund af indsamling af app-data.

Apple har vurderet, at den Facebook-ejede VPN-app Onavo bryder App Stores retningslinjer, og derfor vil appen inden længe blive fjernet.

Det skriver TechCrunch på baggrund af en afsløring af The Wall Street Journal.

Skridtet skyldes den måde, Onavo, som Facebook købte i 2013, indsamler data om enhedens andre apps, siger en talsperson fra Apple til TechCrunch.

»Vi arbejder hårdt for at beskytte brugeres privatliv og datasikkerhed gennem hele Apples økosystem. Med den seneste opdatering af vores retningslinjer siger vi eksplicit, at apps ikke bør indsamle oplysninger om, hvilke andre apps der er installeret på brugerens enhed, med henblik på analytics/markedsføring, og at det skal gøres tydeligt, hvilke brugerdata der bliver indsamlet, og hvordan det bliver brugt.«

Læs også: Udbredt VPN-app sladrer til Facebook om brugernes online-adfærd

Facebook købte Onavo tilbage i 2013, og appen har efter eget udsagn til formål at »beskytte dig og din data« samt »blokere potentielt skadelige hjemmeside og sikre din persondata«.

Derudover indsamler appen også brugsdata fra enheden, som videresendes til moderselskabet Facebook. De oplysninger kan den store amerikanske virksomhed blandt andet bruge til at finde ud af, hvilke konkurrenter der er populære, og hvilke der er ved at miste momentum.

Læs også: Facebook opfordrer brugere til at beskytte sig med Facebooks egen snagende VPN

Der er ingen »betydningsfuld opt-in« for brugere i forbindelse med dataindsamlingen, skriver TechCrunch, og oplysningerne om den er gemt godt væk i appens beskrivelse, hvor der står:

»Onavo indsamler mobil datatrafik ... Da vi er en del af Facebook, bruger vi også disse oplysninger til at forbedre Facebooks produkter og tjenester, få indsigt i produkter og tjenester, som folk sætter pris på, og bygge bedre oplevelser.«

Onavo-appen var i februar blevet downloadet 33 millioner gange på iOS og Android. Den kommer ikke længere frem ved søgninger i App Store, men er stadig tilgængelig på Android.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bjarne Nielsen

....at der er folk der insisterer på at se uvedkommende og ligegyldige reklamer?

Hmm. Jeg kan konstatere, at de reklamer, som findes i de papirmedier, som jeg opsøger (dvs. ikke dem, som selv finder vej til min postkasse), er langt mere interessante og relevante for mig, end dem, som følger mig rundt på nettet.

Det virker som om, at de reklamer, som følger mig rundt på nettet hovedsagelig er interessante og relevante for afsenderen ... og derved ligner de meget de papirbaserede reklamer, som selv finder vej til min postkasse, og som går direkte over i spanden til papir-genbrug, som af praktiske årsager står lige ved siden af.

Bjarne Nielsen

VPN er jo bare en tunnel. Hvis det sted, hvor man kommer ud af tunnelen er værre end de steder, som man tunneler under, så har man tabt.

Det giver muligheden for at vælge, hvem man vil stole på - så træf det valg med omhu.

Michael Aggerholm

Det er muligt at du holder af reklamer for tamponer, vaskemidler og rejser til Polen, men vi må jo erkende at det gør de fleste ikke. Det er jo derfor sociale medier prøver at kloge sig på hvad du interesserer dig for. Fordi det virker. Hvis det ikke gjorde ville man ikke bruge pengene på det.

Men jeg respekterer som sagt dit andres ønsker om at se reklamer der ikke har en pind relevans for dig i stedet for reklamer som måske har. Det skal du have lov til og derfor synes jeg at denne VPN app skulle have informeret bedre om hvad den gik og lavede bagom din ryg.

Michael Aggerholm

Bjarne fortæller at de reklamer han opsøger i sin postkasse, dem læser han. Når han har lyst til det.

Desværre fungerer internettet jo ikke sådan. Man er nødt til at forholde sig til realiteterne.

Du ser reklamer, uanset om du vil eller ej. Det har du ingen indflydelse på. Det eneste du kan gøre for at gøre oplevelsen lidt mere interessant er hvis reklamerne har en eller anden relevans for dig. Og det virker. Flere klikker på reklamer der har relevans for dem, end på reklamer der ingen relevans har. Er du star wars fan? Så vil du måske gerne se en reklame for den nye star wars film. Og så er der jo folk som Bjarne der hellere vil se en reklame for Ajax vaskepulver.

Men min pointe er netop at folk selvfølgelig har retten til at vælge om de vil se reklamer der muligvis har lidt relevans, eller om de hellere vil se reklamer der er taget tilfældigt op af posen.

Bjarne Nielsen

Og så er der jo folk som Bjarne der hellere vil se en reklame for Ajax vaskepulver.

Wow, du kender jo mine interesser bedre end de såkaldte "målrettede reklamer". Hvordan gør du det? Kender vi hinanden?

Du ser reklamer, uanset om du vil eller ej. Det har du ingen indflydelse på.

Det synes jeg, er en temmelig opgivende holdning. Men det er en diskussion til en anden gang.

Det eneste du kan gøre for at gøre oplevelsen lidt mere interessant er hvis reklamerne har en eller anden relevans for dig.

...og min oplevelse er helt klart, at reklamerne som kommer i de medier, som jeg selv opsøger har langt større relevans for mig, end de reklamer, som "stalker" mig på nettet. Det kan godt være, at de viser interesse for mig, men jeg er ikke interesserede i dem!

Povl Hansen

Lige i øjeblikket ser jeg reklamer for noget jeg allerede har købt, eller for noget jeg har besluttet jeg ikke skal købe

i begge tilfælde er det ubrugelige reklamer
hvis der bare være tilfældige reklamer som kunne det jo være af pludselig kom en reklame for noget jeg ikke kunne leve uden

Log ind eller Opret konto for at kommentere