Apple blokerer tredjepartscookies i Safari-browseren

Med en ny opdatering blokerer Apple for cookies, som kommer fra andre end hjemmesiden selv, altså tredjepartscookies.

Apple vil fjerne tredjepartcookies fra browseren Safari, hvis det registreres, at de pågældende cookies udelukkende bruges som overvågning af reklamenetværk.

Det skriver Politiken.

»Apple mener, at folk har ret til et privatliv. Sporingsteknologien er blevet så omfattende, at det er muligt at genskabe størstedelen af en persons adfærd på nettet. Disse oplysninger indsamles uden tilladelse og bruges til at målrette annoncer, og det er derfor, at reklamer følger folk rundt på internettet,« skriver Apple i en udtalelse.

Begrænsningen vil blive indført som en standardindstilling i Safari-browseren, og går under navnet Intelligent Tracking Prevention.

Et paradigmeskifte

Hvad Apples præcise og bagvedliggende begrundelse for den højst bemærkelsesværdige opdatering er endnu uklart.

Men måske er der tale om et altruistisk og dataetisk paradigmeskifte - og så selvfølgelig at følge forbrugernes ønsker og få lidt good-will. Det mener Gry Hasselbalch fra tænketanken DataEthics:

»Apple har længe sagt: 'Vi sælger produkter - ikke vores kunders data'. De forsøger at se på anvendelsen af data fra et forbrugerperspektiv, og den tankegang gennemsyrer deres forretningskultur. Samtidig har de meget bevidst lagt afstand til andre Silicon Valley-selskaber, som får deres profit fra brugernes data«, siger Gry Hasselbalch.

»Forbrugerne bekymrer sig mere og mere over deres privatliv på nettet, og virksomheder som Apple begynder at markedsføre sig på at beskytte brugernes data og have fokus på dataetik.«

Og det kan netop være for at møde et stigende ønske om mere privatliv og en bedre viden om, hvad der faktisk sker, når vi navigerer rundt på internettet:

»Noget af det mest usynlige og det, vi forstår allermindst af som internetbrugere, er disse cookies, der forfølger os og kortlægger vores adfærd. Derfor er det et godt sted at tage fat for Apple. Og det er en del af en større bevægelse - et dataetisk paradigmeskift.«

Dog peger hun i artiklen også på, at den kommende fælleseuropæiske databeskyttelseslov vil skærpe kravene til tech-giganterne og reklamenetværkene, som kan risikere enorme bøder, hvis ikke loven overholdes.

Så næste gang, du søger på en ny, lækker Raspberry Pi, nogle ekstra ram eller bare en lækker ferie ned til varmen, og du gør det i Safari, vil du ikke nødvendigvis efterfølgende blive hjemsøgt af reklame på reklame for produkterne. Måske.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Jensen

Der har jo længe (altid?) været muligt at blokere 3. part cookies. Vil det her virkelig ændre noget? Det har selvfølgelig nogen gange givet problemer at blokere 3. part cookies, og man har da lov at håbe, at det fremover bliver lettere, uden at hjemmesidens funktionalitet bliver smadret - men mon ikke bare man finder måder at omgå "problemet"? Er der efterhånden ikke så mange måder man kan tracke brugerne, at 3. part cookies er næsten ligegyldige?

I øvrigt, fra artiklen på politiken.dk:
*Konkret betyder den, at cookies fra andre end hjemmesiden selv - såkaldt tredjepartscookies - bliver slettet automatisk fra brugerens computer, hvis de er registreret af Apple som rene overvågningsværktøjer fra reklamenetværk. Hvis brugeren selv aktiverer denne tredjepartscookie, bliver den først slettet efter 24 timer. *

"Hvis de er registreret af Apple... " Ja, træerne vokser ikke ind i himlen.

  • 0
  • 0
Kenn Nielsen
  • 0
  • 0
Gert Agerholm

"Hvis de er registreret af Apple... " Ja, træerne vokser ikke ind i himlen.


Ja, men forskellen er at det er ikke informationer om dig der opsamles hos Apple men informationer om sites der kunne misbruge personlige data. Det er en stor forskel.

Det er det samme der sker ved spamfiltrering. Filtret kender (andet ord for "har registreret") de IP adresser der sender spam, mail fra disse
IP adresser blokeres.

  • 0
  • 0
Thomas Jensen

Det er det samme der sker ved spamfiltrering. Filtret kender (andet ord for "har registreret") de IP adresser der sender spam, mail fra disse
IP adresser blokeres.

Njae, et spamfilter er faktisk lidt intelligent, i kraft af at det kan lære(s) hvad der er spam. Det Apple implementerer lyder til at være mere som et adblock-filter, hvor det har en black- og muligvis white-list, og så må man stole på Apples gode hensigter.

Hvis man mente det seriøst med tracking, så implementerede man Privacy Badger. Det fungerer lidt som princippet med spam. Her er der ikke brug for at holde en liste opdateret, for den opbygges dynamisk når Privacy Badger registrerer at nogen tracker dig. Jo mere du browser, jo flere trackere bliver blokeret.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere