Apple afslører trykfølsom smartphone

Rygterne talte sandt. Apple lancerer i år iPhone med en trykfølsom skærm og internetadgang.

Rygtemøllen blev langt om længe bragt til standsning, da Apple-chef Steve Jobs på årets Macworld konference i San Francisco løftede sløret for Apples bud på en mobiltelefon: iPhone.

Den mest prominente funktion, som Apple vil forsøge at sælge iPhone på, er den trykfølsomme skærm, der også fungerer som tastatur.

Hvorvidt det vil appellere til eksempelvis de sms-gale europæiske mobilkunder og de Blackberry-afhængige amerikanere er så det store spørgsmål.

Når skærmen bruges som tastatur, vil softwaren ifølge Apple hjælpe til med at korrigere de fejl, der opstår, når fedtede fingre skal ramme de rigtige taster uden at have en fysisk knap til hjælp.

Telefonen benytter Apples styresystem Mac OS X og understøtter både mobilnetværket EDGE og trådløst lokalnetværk Wi-Fi til internetadgang.

Lagerkapaciteten bliver på henholdsvis fire og otte gigabyte for de to første modeller. Dermed skiller iPhone sig ikke synligt ud fra de nærmeste konkurrenter fra mobilproducenterne.

Designmæssigt er der heller ikke umiddelbar nytænkning fra Apple. Telefonen indeholder et to megapixel kamera, men bortset fra Mac OS X er der ikke på overfladen noget nyt at hente ved iPhone, som ikke allerede er afprøvet af andre producenter.

Telefonen indeholder dog en føler, der automatisk kan skifte mellem vertikal og horisontal visning på skærmen, alt efter hvordan brugeren holder telefonen. En anden føler vil afbryde den trykfølsomme skærm, når telefonen holdes op til øret ved en samtale.

Apple vil sende den nye iPhone på markedet i USA i juni og forventer ifølge magasinet MacWorld at være klar til at sælge den i Europa i fjerde kvartal af 2007.

Prisen kommer til at ligge i den absolut øvre ende af skalaen med den mindste model til knapt 3.000 kroner ved tegning at et toårigt abonnement hos AT&T's mobilselskab Cingular.

Dermed er Apples iPhone betydeligt dyrere end mange populære modeller fra eksempelvis Motorola og Samsung, men er i samme prisklasse som eksempelvis smartphones fra Sony-Ericsson, der dog har langt større erfaring på dette område.

Da Apple lancerede iPod, var selskabets eneste store konkurrent inden for MP3-afspillere Creative, som var i problemer på grund af dalende salg af lydkort.

Ved at gå ind på markedet for smartphones er Apple derimod oppe mod en stribe etablerede producenter, der allerede ligger i skarp konkurrence.

En avanceret mobiltelefon er også et langt mere kompliceret stykke elektronik end selv en video iPod. Derfor skal Apple nu vise, at selskabet kan leve op til de standarder, producenter som Nokia, Samsung, Motorola, LG og Sony-Ericsson har sat.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere