Udviklere bag Dankort-app: Vi har testet designudkast på fortovet og i S-toget

Vi har kastet alle brugertest, vi kunne tænke på, efter den her app, siger creative director hos det digitale bureau In2Media.

Der gik kun få måneder fra, at Nets varslede en app til det mobile Dankort, til at betaversionen i sidste uge blev lanceret til iOS.

Tiden er ikke mindst blevet brugt på at indsamle brugerinput - på alle de faconer, som udviklerne kunne komme på, fortæller Caleb Wilson, der er creative director i det digitale bureau In2Media.

»Jeg tror, vi har kastet alle de typer test, vi kunne finde på, efter den.«

Læs også: Microsoft om usability-test: Vi ser ikke de fælder, vi selv har skabt

UX-designere har kørt formelle fokusgrupper med potentielle brugere. Og testet specifikke processer i appen med enkeltpersoner. Men de klassiske test har ikke kunne stå alene, fortæller Caleb Wilson

»Når vi sidder her på kontoret og har en fokusgruppe, så ser de det på en bestemt måde. De ved godt, de sidder til en test,« forklarer han.

Derfor har Caleb Wilson adskillige gange været på gaden med sin telefon og vist tilfældige mennesker forskellige designløsninger til betalingsappen, der fungerer som en digital wallet for dit dankort.

En kæmpe forskel

At stoppe folk på gaden og i toget og bede dem kommentere på et app-design giver et input, der er svært at få ved de formelle test, forklarer Caleb Wilson.

»Vi får feedback på et designvalg og på den generelle idé, men jeg kan også se mit design i et nyt lys, når de swiper frem og tilbage,« siger han og fortsætter:

Læs også: ITU-lektor: Her er 8 trin du skal igennem for at give IT-brugeren en god oplevelse

»Jeg kunne for eksempel selv se, at udenfor skal kontrasten mellem farver være høj på grund af sollyset. Så hvis vi engang gerne vil have, at du kan bruge det på Northside-festivalen, skal du ikke stå at skygge med hånden for at se, hvad der står på skærmen.«

Den iterative proces, hvor udviklerne har været ude og spørge brugerne og derefter ændret i designet, har været meget givende, understreger Caleb Wilson.

»Bare det at kunne se, hvordan det ser ud, når app’en bliver brugt, gør en kæmpe forskel.«

Du ved godt, du står i Føtex

Resultatet af den iterative proces er en app, hvor der funktionelt er skåret helt ind til benet. Og hvor kun den absolut nødvendige data præsenteres for brugeren.

»Normalt tænker man, at man skal liste den information, der er tilgængeligt i den situation. Det vil sige klokkeslæt, butik og så videre. Al den data har vi. Men det, man hurtigt finder ud af, er, at det er fuldstændig lige meget,« konkluderer Caleb Wilson.

Læs også: To farver er ofte bedre end tre til visualisering af data

Kunder, der betaler med app’en i Føtex, har ikke brug for at få at vide, at de står i Føtex, bemærker han.

»Det kan være, den information giver mening bagefter i en liste over transaktioner. Men i betalingssituationen har du kun brug for vide, hvad du betaler med, og hvad du betaler. Det er kun det, du skal godkende.«

Ingen skal se designet

Caleb Wilson medgiver, at der mangler funktioner i det spartanske design, som skal tilføjes på sigt. Som f.eks. mulighed for at bruge fingeraftrykslæser frem for en pinkode.

Og ikke mindst muligheden for at betale med telefonen uden først at åbne app’en.

Men Dankort-app’en er netop udgivet, før den er færdig - et træk, der forekommer atypisk for en finansgigant som Nets. Hos In2Media har man bakket fuldt op om beslutningen.

»Vi har været meget enige i, at det er den vej, man skal gå - netop for at lave proces og ikke udvikle et produkt,« siger Caleb Wilson.

Læs også: It-projektleder: »Borgerne tror, de SKAL svare, når rød svarknap i e-Boks dukker op«

Til formålet har Nets etableret et såkaldt idea lab, hvor brugere - herunder dem, der fik tidlig adgang - kan give input til app-designerne, diskutere funktioner og ‘rate’ ideerne.

Efter planen skal brugere til sommer kunne betale uden at åbne appen.

Og paradoksalt betyder det, at brugerne aldrig skal beskæftige sig med designet, siger Jeppe Juul-Andersen, der er chef for Dankortet hos Nets.

»Med al ære og respekt for det lækre design så går vi ideelt set efter, at ingen skal se det.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (31)
Janus Hansen

.... i længer tid, har jeg kigget på den nye "BLE" hardware i den lokale Netto butik og tænkt, det var godt nok fantastisk solgt, man har fjernet DanskeBanks MobilPay betalingsmuligheden og opsat en dims der ikke virker....

well well, nu er det mobile dankort endelig givet frit og 5 min efter jeg fik muligheden for at hente appen til min iPhone, stod jeg oppe i Netto og skulle teste det..... 3 medarbejder stod måbende og kiggede på, de havde aldrig hørt om hvad og hvordan det skulle virke og det virkede heller ikke :-) ...

jeg tænker, nu i har gået rundt på gaden, s-toget og i det offentlige rum og testet systemet, så havde da det været nærliggende at teste i Netto, nu det har været os andre visuelt i så lang tid...

Måske i kunne fortælle lidt om den "betalingsflow" opdatering (bug fix) der lige er frigivet ?
vil det nu virke i Netto ?
Hvordan er i lykkes, med at få certificeret en opdatering i betalingsflowet så hurtigt ?..

Bente Hansen

»Jeg tror vi har kastet alle de typer test, vi kunne finde på, efter den.«

Når man kender nets visioner og innovation, så lyder det ikke af ret meget.

Et firma som er ved at gå konkurs lige så snart de skal klare sig på markedsvilkår, og synes at de kan nøjes med at udvikle, test til Internet Explorer.
Samt ikke kan finde ud af at melde ud, når de service i står for at levere ikke virker. Så mennesker står med kort, eller Login, som ikke fungere uden varsel, selv om jeres ting har været nede i timevis.
I har så meget lort med i Bagagen, at det i kan finde på, for mange ikke ser ud til bare at være godt nok. Så formoder at mange fravælge jeres nye applikationer, fordi det er jer.

For hvorfor skal vi installere en applikation fra jer på vores telefon, fra et firma der kun kan finde ud af at programmere i Java Script. Når et kort kan gøre det samme.
Igen som resten af finansverden, i har tabt til nye spiller på forhånd, på grund af jeres historik. Om i kun skal bevare 1/3 i en tidshorisont på 10-20 år eller om i kan beholde 2/3 i første omgang. Det kommer an på, om de nye spiller på markedet gider at lege med jer.
At net lukker og slukker, det er nok sikkert, lige så snart at i ikke har monopol længere, så er jeres forretning ikke god nok til at konkurrerer på lige vilkår.
Og Danmark er hvis det eneste sted, hvor i på grund af gamle aftaler, og idiotisk politiker. kan tjene penge. Resten af verden var ikke klar, til at købe jeres tåbeligheder.

Så jeg håber ikke det går jer godt. Og holder mig til Mobilepay, Paypal, BC, Diverse Kreditkort, Visa/Dankort samt kontanter. Så håber jeg at forretninger vil tage imod det.

Janus Hansen

Nej... jeg gjorde intet, og ved jo ikke hvad netto medarbejderen trykkede på.

Uden at vide det, så tror jeg det er planen, at det bare skal virke på lige fod med et vanligt kreditkort enten chip eller nfc.

Logikken ligger i terminalen og ikke i selve POS enheden ...

Om jeg læser den bug-fix update, der lige er frigivet i app store, "fejl rettelse i betalingsflow" så tror jeg, at jeg oplevede en fejl kommunikation imellem den nye BLE hardware / terminalen og mobil appen.

Men et godt spørgsmål !

Ift Mobile Pay, i Netto, så er det jo lang tid siden de fjernede den funktionalitet, så tænker ikke "knappen" findes eller er aktiv i deres POS system

Jens Jensen

Lige for tiden virker det som om ALT handler om at kunne bruge sin mobil i betalingsterminalerne,i stedet for at bruge et helt normal betalingskort.

Men hvorfor? Jeg mangler stadig at se en undersøgelse som viser at dette er et reelt behov, og ikke bare noget som lyder smart?

Det kontaktløse dankort har da alle fordele i forhold til en mobil. Det løber ikke tør for strøm, det kræver ikke at man låser telefonen op osv. Det vejer mindre.

Der er naturligvis samme argument som gælder for kameraer... "Det bedste kamera er det du har med."..

Men er det virkelig sådan at "de unge" i dag kommer ud af døren kun iført mobiltelefonen?

Janus Hansen

... nej, og det gir mening Jesper..

Den sømandshistorie Netto forsøger på deres FB side, med et hardware issue, i en specifik butik i Jylland, det er en gang varm luft.

Fejlen er general , systemet er mærkelig nok ikke testet; dels inden udrulling i alle butikker, dernæst inden releasen til os public i går... men har du prøvet efter den nye opdatering der kom i dag?

Jesper Foldager

Caleb Wilson medgiver, at der mangler funktioner i det spartanske design, som skal tilføjes på sigt. Som fx mulighed for at bruge fingeraftrykslæser frem for en pinkode.

Og ikke mindst muligheden for at betale med telefonen uden først at åbne app’en.

Jeg har prøvet at bruge de lokale pengeinstitutters dankort på app, og er overrasket over hvor dårlig en oplevelse det er. Jeg håber det bliver bedre med tiden, og at Nets har løst det bedre.

Her er mine oplevelser med dankort på mobilen.
Ud fra salgsmaterialet skulle ens mobil virke som et trådløst dankort. Man skal bare tage telefonen op til terminalen, og så bliver der betalt.

Næste gang jeg skal betale, står jeg og fumler med min telefon, og tapper lidt på terminalen for at få hul igennem. Der sker intet. Jeg prøver at åbne appen. Der sker intet.

Efter lidt googling kan jeg se at dankort på mobil kun kan bruges i nogle butikker, f.eks Føtex.

I Føtex ser jeg at de har en bluetooth boks på deres terminal, og det går op for mig, at dankort på mobilen ikke er "som et trådløst dankort". Det bruger bluetooth, som pt. ikke er installeret i de fleste butikker. Desuden skal man, så vidt jeg kunne teste mig frem til, også have appen åben for at betale. En væsentlig detalje!

Alt i alt er det lykkedes mig at betale med dankort på mobil 1/5 gange.

Hvis telefonens NFC chip i stedet blev brugt tror jeg man kunne få dankort på mobilen, der virker som trådløst dankort. Jeg er spændt på om Nets kan løse det lige så godt med bluetooth. På iPhone er det kun apple der kan bruge NFC chippen, så det ville kræve at bankerne går med til at bruge apple pay (eller at Apple åbner op).

Janus Hansen

og en meget vigtig detalje, jo flere betalingsmuligheder, jo større chance er der ogdå for man kommer ud af butikken med ens vare, når man står ved kassen og opdager, at man har glemt det fysiske kort (ens pung) men sjovt nok har mobilen lige ved hånden....

Jørgen L. Sørensen

Citat fra artiklen: "Jeg kunne for eksempel selv se, at udenfor skal kontrasten mellem farver være høj på grund af sollyset."

Ovenstående gælder for så vidt også indendørs for dem der ikke (længere) har fuld synsstyrke på øjnene. Desværre er der mange sider/apps med lav kontrast mellem tekst og baggrund, eller forkert valg af lys/mørk til tekst/baggrund og lignende.

Men det er da rart hvis der er nogle designere der prøver at opleve det i virkeligheden og vægter brugervenlighed højere en smart design.

Bente Hansen

og en meget vigtig detalje, jo flere betalingsmuligheder, jo større chance er der ogdå for man kommer ud af butikken med ens vare, når man står ved kassen og opdager, at man har glemt det fysiske kort (ens pung) men sjovt nok har mobilen lige ved hånden....


Ikke hvis du kun har kort eller service fra Net, så har du alligevel lagt alle din æg, i en kurv. Desuden vil du ikke få besked om at deres service er nede, men først opleve det, når du fysisk står i butikken og handler.

Her er BC, Paypal (med kontanter), Kontanter, eller et udenlandsk kort at foretrække.

Bram Andersen

Er det mig som ikke kan betjene en app længere eller er nedestående faktisk hvordan NETS har tænkt sig jeg skal betale med mobil-dankort:

  1. Lås telefonen op
  2. Find og åben My wallet appen
  3. Lås My Wallet appen op med kode eller finger
  4. Vælg kort
  5. Hold telefonen hen til læseren
  6. Vent til ekspedienten fumler færdig
  7. 50% af tiden : Tryk på terminalern for QR kode
  8. Tryk på QR kode knappen i appen
  9. Scan QR koden
  10. Indtast din pin kode på telefonen
  11. Tjek om du nu også lever i 2017

(læg her ventetider på 3G/4G signal til nogle store betonkasse butikker)

Angående UX - mon udviklerne har brugt Apples standard UX guidelines?

Jesper Foldager

Det er min oplevelse af flowet.

Men hvorfor skal telefonen have net forbindelse? Jeg kender ikke de tekniske detaljer, men jeg kan ikke se nogen teknologisk grund til at det. Det burde være muligt for telefonen at signere transaktionen og sende det tilbage til terminalen. Hvad skal telefonen snakke direkte med Nets for?

Henrik Stryhn

Hvorfor ikke bare genbruge hele dankort systemet og i stedet for at terminalen aflæser dkkort chippen, så aflæser den NFC'en?

Ingen app og man benytter hele det eksisterende system, måske med nye terminaler.

kunne man ikke bare gøre det?

Janus Hansen

Undres jo over Nettos svar... er de i det hele taget, klar over hvilken software de har kørende derude ....?

Hej Janus

Så har jeg fået svar fra IT:

Vi kan godt se, at kasse 2 og 3 på Fuglebakken i Ringsted ikke har været opdateret korrekt. Det er de nu og mobilt dankort virker på alle kasser.
Hvis det fortsat ikke virker så er det kundes app der er noget galt med og han skal kontakte sin bank eller Nets.

Tak for hjælpen ‍
Venlig hilsen

Connie Hansen
Kundeservice
Netto

Daniel Rasmussen
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017