Datastrid mellem udviklere: Blev taget med snablen i konkurrentens fartkontrol-app

En app til registrering af fartkontrol har rutinemæssigt brugt konkurrentens data til at forbedre sin egen database.

Trafikappen Fartkontrol.nu giver hver måned 300.000 brugere mulighed for at oplyse andre om fartkontroller og se, om der er rapporteret nogle fartkontroller i nærheden.

Disse data er i en periode på omkring 12 måneder også kommet brugere af Fartkontrol.nu’s konkurrent - Min Trafikkontrol - til gode, fortæller manden bag Fartkontrol.nu, Martin Bay.

»I kommunikationen mellem deres egen server og app stod der, hvor de havde dataen fra. Jeg kunne se et år tilbage i loggen og se, at de havde snuppet data. Men det kan have været længere tid end det,« siger han til Version2.

Sendte brugere videre til konkurrenten

Martin Bay kontaktede en advokat, som vurderede, at app-udvikleren havde en sag, og at der var juridiske skridt, man kunne tage, men at det ville være omfattende, tidskrævende og koste en masse penge.

»Så jeg skrev en mail til dem og fortalte om de beviser, jeg havde indsamlet. Og så lukkede de ned efter et døgn,« fortæller Martin Bay.

Efter omkring tre måneder lagde virksomheden bag Min Trafikkontrol - House of Code - imidlertid app’en op igen. Og denne gang havde app’en det formål at sælge såkaldte leads og sende brugeren videre til en tredje, konkurrerende trafik-app, TrafikAlarm.

»Så det går mig lidt på, at de først opbygger en brugerbase, med data de har stjålet fra mig, for derefter at sende brugerne over til min konkurrent,« siger Martin Bay.

»Vi har blot verificeret data«

Hos House of Code bekræfter administrerende direktør Jonathan Bornmann Junker, at den nu lukkede app Min Trafikkontrol har anvendt data fra Fartkontrol.nu. App-virksomheden mener dog ikke, at de direkte har stjålet data fra Martin Bays app, Fartkontrol.nu

»Vi har blot verificeret vores brugeres data med hans (Martin Bays, red.),« fortæller Jonathan Bornemann Junker i en af flere mails til Version2.

Konkret har ‘Min Trafikkontrol’ kørt et script hver halve time. Når brugere af ‘Min Trafikkontrol’ indrapporterede fartkontroller, blev lokationen sammenlignet af scriptet med data hos Fartkontrol.nu.

Hvis dataene stemte overens, blev lokationen bekræftet i 'Min Trafikkontrol'.

Kopierede GPS-lokation

Hvis lokationsdata fra brugerne af ‘Min Trafikkontrol’ matchede en allerede oprettet position hos Fartkontrol.nu inden for 750 meter, så slettede ‘Min Trafikkontrol’ de data, som brugeren havde indberettet. I stedet blev GPS-positionen fra Fartkontrol.nu anvendt i ‘Min Trafikkontrol’-appen.

Martin Bay mener stadig, at den fremgangsmåde svarer til at stjæle data.

»Det svarer lidt til at sige, at det er i orden at stjæle, så længe man blander data med sine egne,« bemærker Fartkontrol.nu-udvikleren.

Siden Version2 første gang rettede henvendelse til House of Code, der har base i Odense, er app’en Min Trafikkontrol blevet taget helt ned og henviser altså ikke længere brugerne til Martin Bays konkurrent, TrafikAlarm.

House of Code: »Det er ikke ok«

Jonathan Bornmann Junker erkender, at fremgangsmåden »på ingen måde er ok«.

»Men [jeg] mener, der er forskel i 'grovheden' - vi har ikke, som først antaget, taget alt hans data og brugt i vores - blot verificeret vores brugeres. Det ser jeg som en forskel, selvom ingen af delene er o.k.,« skriver direktøren til Version2.

Projektet har ifølge Jonathan Bornmann Junker været et gammel læringsprojekt, som løb af sporet.

»[Det] har aldrig været hensigten. Ja, vi traf et dårligt valg undervejs ved at sælge leads, det var et sekunds dårlig dømmekraft, som jeg også har undskyldt over for Martin,« fortæller Jonathan Bornmann Junker.

Har ikke fortrudt den diplomatiske tilgang

Det er ikke første gang, at Fartkontrol.nu’s data har hjulpet konkurrenten. I 2013 havde app-udviklerne mistanke om, at tjenesten RoadAid havde snyltet på de brugergenererede data. Fartkontrol.nu afslørede et mistænkeligt sammenfald af data ved at skrive ‘Fartkontrol.nu’ i datapunkter, hvorefter punkterne dukkede op på RoadAids kort over trafikkontroller.

Denne gang reagerede Martin Bay ikke umiddelbart på den første mistanke om ugler i data-mosen, fordi konkurrenten endnu var en mindre spiller.

»Men de kunne få den kritiske masse og få brugere nok til at blive farlige for mig. Og så rammer det nogle følelser, når der er nogen, der lukrerer på dit hårde arbejde,« fortæller Martin Bay.

Hvis hans data igen skulle blive brugt af konkurrenter, vil Martin Bay stadig forsøge at løse konflikten i stilhed og mindelighed.

»Jeg har ikke fortrudt, at jeg valgte den diplomatiske fremgang først.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (14)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henning Brink

Nu er det ikke kun bilisterne der er glade for fartkontrol appen.
Politifolk som jeg har talt med er ligefrem glade for den, idet det får bilisterne til at sænke farten.
For som de udtrykker sig " det er jo ikke en pengemaskine, men et sikkerheds spørgsmål" :

  • 7
  • 0
Michael Jensen

Det eneste vi mangler, er at få folk til at sætte farten ned hvor der ingen fartkontrol er

Interessant hvis f.eks. borgerlaug i landsbyer, eller politiet, kunne indsætte "Her er potentielt fartkontrol", "Her er anmodet om fartkontrol", "Her blev et barn kørt ned i sidste uge" -punkter på kortet i pågældende apps. Eventuelt mod betaling naturligvis.

...hvorfor har politiet ikke selv lavet denne app for længe siden? Så kunne den være ført ajour med helt præcise data hele tiden, i stedet for alm. borgere skal indmelde data som politiet allerede har..

  • 3
  • 1
Casper Skoubo

Jeps, folk sætter farten ned. Men jeg tvivler på at de ikke ser det som en penge maskine. Hvad skulle grunden ellers være til at de nogle gange "gemmer" kassevognene og blot stiller fartmåleren frem. Her får fartsynderen først et brev uger - måneder efter der er taget et foto. Jeg har tit undret mig over hvorfor der ikke bliver sendt et billede direkte fra kassevognen til fartsynderens e-boks.

  • 1
  • 0
Henrik Eriksen

Her får fartsynderen først et brev uger - måneder efter der er taget et foto. Jeg har tit undret mig over hvorfor der ikke bliver sendt et billede direkte fra kassevognen til fartsynderens e-boks.

Hvis folk mærker konsekvensen med det samme, så begynder de jo at handle derefter, dvs. rent faktisk sætte farten ned.
Og så tørrer pengestrømmen jo ind, det vil være en rigtig dårlig forretning.
Nej, når konsekvensen først dukker op måneder efter, så undgår vi jo at folk oparbejder det psykologiske link mellem 'forbrydelsen' og straffen, som hindrer gentagelser.

Husk på, at man kan ikke beklage sig over fartkontroller, for der er masser af mennesker som ikke har bil (eller også har de råd til en fartpilot), som er klar til at råbe at man 'bare' skal overholde hastighedsbegrænsningen, så får man jo ingen bøder.

Samtidig er der ingen der stiller spørgsmål om hvad bødeindtægterne rent faktisk bliver brugt til (i modsætning til skatten). Så konceptet med fartbøder er noget som kan få enhver politiker til at skrige af fryd: 'Politisk gratis' penge, som halvdelen af landet bakker op om!

  • 1
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere