Udvikler tvivler på løfte om ny App Store: Rige udviklerhuse vil få de bedste søgeplaceringer

De fleste justeringer i Apples App Store er logiske og brugbare. Men der er også udmeldinger, som vækker tvivl hos dansk app-udvikler.

Apples opdatering af den syv år gamle App Store vil betyde, at mindre app-udviklere er nødt til at tænke i alternative kanaler for at udbrede kendskabet til deres værk. Simpelthen fordi rige app-udviklingshuse vil kunne købe sig til en bedre placering i søgeresultater på App Store.

Det mener app-udvikler David Christensen på baggrund af, at at app-udviklingshuse fremover kan købe sig til en af de allerførste pladser i søgeresultatet i App Store, når brugerne har gennemført en søgning.

David Christensen er mobil app-arkitekt ved det danske digitale bureau DIS/PLAY, som tidligere bl.a. har arbejdet ved den succesfulde trænings- og løbe-app Endomondo.

»Naturligvis vil Apple melde ud, at udviklere med mange peng, ikke har nogle fordele over 'the small guy with the great idea'. Men i sagens natur vil en udvikler med et stort markedsføringsbudget kunne få meget mere dækning inden for appens kategori end en udvikler, der har et par hundrede dollars til at udbrede sit nye mesterværk,« siger David Christensen.

Han mener dog samtidig, at den differentierede adgang til apps er en logisk konsekvens af, at der i dag er enormt mange apps på App Store.

Apple anfører ganske vist, at relevans for brugeren vægter tungere end antal kroner brugt på omtalen eller reklamen - på den måde vil en rig udvikler ikke kunne dominere søgeresultaterne på baggrund af størrelsen på sit marketingbudget, hævder Apple.

Men det tvivler David Christensen altså på holder vand i den virkelige verden.

»Der er absolut noget sympatisk i Apples vilje til at begrænse reklamer til relevante søgninger, men om det er effektivt, tvivler jeg på.«

»Som mindre app-udvikler bliver man derfor nødt til at lægge sine kræfter i alternative markedsføringsmekanismer: blogs, tech-sites, sociale medier og så videre,« siger han.

Han erkender dog, at det er svært at nå mange brugere gennem andre kanaler som internetsøgninger eller video on demand-reklamer.

Forandring var nødvendig

Til trods for en vis skepsis over for ændringen af App Store roser David Christensen, at Apple gør noget ved App Store som følge af det enorme udbud. Deres nye model minder ifølge ham langt hen ad vejen om Google AdWords - nemlig at reklamerne kun vises ved relevant indhold, samt at der afregnes pr. klik og ikke pr. visning.

»Det er uden tvivl nødvendigt med ændringer til den eksisterende måde at opdage nye apps på. Mængden af apps på App Store - og Google Play for den slags skyld - er enorm, og derfor er der allerede et ret ekstensivt kurateringssystem,« siger David Christensen.

»At dette bliver gjort lidt mere dynamisk og vil favorisere nye apps, er kun en positiv ting, da det ellers har været for svært at få opmærksomhed som selvstændig app-udvikler, også selvom man havde et fantastisk produkt,« tilføjer han.

Udvikleren skal ifølge Apple kun betale, når en bruger trykker på reklamen.

Men David Christensen mener dog, det er uklart, hvordan prissætningen helt præcist kommer til at fungere.

»Sandsynligvis bliver det et auktionsbaseret system, hvor prisen varierer i forhold til mængden af reklamer indenfor samme kategori. Og derfor vil der sandsynligvis ske en inflation af priserne over tid,« siger han.

Apple ændrer også på, hvor stor en andel appudviklerne får af brugernes appbetaling. Revenue-splittet ved subscription-løsninger er stadig 70/30 til en start, men efter et års subscription vil det være 85/15.

»Det nye split ved subscriptions efter et år er helt sikkert kærkomment. Rigtig mange har ment, at 30 procent måske er en lidt rigelig stor andel at give afkald på, og derfor er der rigtig mange apps, som har prøvet at omgå dette, for eksempel ved at åbne signup-sider i browseren, eller blot nævne en adresse, hvor brugeren kan signe up,« siger David Christensen.

Den nye 15 procents andel efter ét år mener han, vil være mere acceptabel andel for mange med adgang til Apple’s app-økosystem.

Udviklere kan også fastsætte forskellige priser i forskellige markeder.

Hurtigere app-review

Endelig lover Apple hurtigere review af indsendte apps. 50 procent af alle apps vil være igennem review-processen inden for 24 timer, anfører Apple, og 90 procent af alle apps vil være igennem review-processen inden for 48 timer.

»App Store-reviewprocessen har ofte været en enorm ubekendt - hvis man har skullet udgive en bugfix release, er det ret relevant at vide, om det tager 24 timer eller to uger, før den er i hænderne på ens brugere,« siger David Christensen.

Ifølge app-udvikleren har det for mange været fristende at bruge 'expedited review'-funktionaliteten, hvor man, med en begrundelse, kunne komme først i køen, hvilket har betydet længere reviewtider generelt set.

»Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvordan de vil forøge reviewhastigheden. Jeg formoder, at de henter en masse nye folk ind. Alternativet, nemlig at reviewprocessen bliver mindre grundig, er ikke optimal for brugersikkerheden, da man langtfra kan afdække alle problemer med statiske kodeanalyseværktøjer og lister over kaldte funktionsnavne.«

Den nye søgefunktion lanceres først i USA og ellers til efteråret i de resterende markeder.

David Christensen mener generelt, at den røde tråd, der går igennem alle de tiltag, der er blevet meldt ud er, at App Store skal være en stærkere platform for både brugere og skabere:

»Så et moderat shake-up, som består af nogle - for de flestes vedkommende - logiske og brugbare tiltag, vil uden tvivl blive budt velkommen af langt flertallet af app-udviklere, både store og små.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize