Antallet af folk, som bruger annonceblokering til mobilenheder, er fordoblet over de seneste fem år fra 282 millioner til 586 millioner brugere, viser en ny rapport fra tech-virksomheden Blockthrough.
Det skriver Cnet.
Virksomheden, som tjener penge på at rådgive annoncører om annonceblokering, har også spurgt 5423 voksne amerikanere om deres brug af funktionen, hvor 40 procent svarer, at man blokerer reklamer på sine enheder.
Den største årsag til reklameblokeringen er, at de forstyrrer og gør en irriteret svarer 81 procent af de adspurgte. 62 procent vil undgå malware og 58 procent går op i privacy.
Blokeringerne kan skade virksomheder som Facebook, hvis forretningsmodel er bygget op om at tjene penge på reklamer. Facebook er dog ikke den eneste virksomhed, der bruger forretningsmodellen - flere onlinesider er afhængige af, at forbrugerne ser reklamer for at sikre en indtægt.
Den største reklameblokeringsbrowser i verden er, ifølge mediet, UC browser, som har omkring 310 millioner brugere. Dog har man blokeret for den i Kina og indien.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.