Ansøgninger om statsborgerskab er forsvundet i it-system fra Cbrain i årevis

Illustration: BigStock, MicroOne
Siden 2017 er 31 ansøgninger om dansk statsborgerskab gået tabt hos Udlændinge- og Integrationsministeriets leverandør Cbrain. Minister kalder sagen for beklagelig.

Gennem flere år er en række ansøgninger om at få dansk statsborgerskab forsvundet i de it-systemer, som ellers har til opgave at håndtere sagsbehandlingen af ansøgningerne.

Det skriver Politiken med henvisning til en række folketingssvar til Peder Hvelplund, der er indfødsretsordfører for Enhedslisten.

Sagens omdrejningspunkt er et sagsbehandlingssystem hos it-virksomheden Cbrain, der er leverandør til Udlændinge- og Integrationsministeriet.

It-systemet har navnet F2, og det bruges blandet andet til at behandle ansøgningerne om statsborgerskab. Men i forbindelse med svaret har leverandøren fundet ud af, at »der i perioden 2017 til 2020 er modtaget 31 ansøgninger, som ikke er blevet sagsbehandlet.«

»CBrain henviser til, at der er sket en fejl, som ikke har gjort det muligt automatisk at klargøre sagen til sagsbehanding,« lyder det i folketingssvaret.

Ifølge leverandøren vil den type fejl normalt føre til, at der blev sendt en fejlmeddelelse, så sagerne kunne blive behandlet manuelt. Men det er ikke sket.

»I tilfældet med de 31 ansøgninger er der imidlertid tale om en konkret fejlsituation, som ikke er blevet overvåget i forbindelse med den løbende driftsovervågning. Fejlen er derfor ikke blevet opdaget,« fremgår det af svaret til folketinget.

Ifølge fungerende udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad (S) er der tale om en beklagelig sag.

»Det er selvfølgelig vigtigt, at ansøgerne kan stole på, at en digital ansøgning om dansk indfødsret, der er indgivet ved hjælp af ansøgningsløsningen, også bliver modtaget i ministeriet,« oplyser Kaare Dybvad i folketingssvaret.

Ministeriet er derfor gået i gang med at få oversendt oplysninger om de 31 sager, så der kan komme en afklaring af, om de konkrete ansøgere »på anden vis har fået behandlet deres ansøgning« eller om ansøgerne er blevet bedt om at sende en ny i stedet for.

Derudover er ministeriet »i tæt dialog med Cbrain om, hvordan den konkrete fejlsituation undgås,« og hvordan leverandøren fremover vil sørge for, at digitale ansøgninger kommer hele vejen igennem sagsbehandlingen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Knud Larsen

Der er nu rapporteret så mange fejl, at det klart antyder, at der forgår noget der ikke tåler dagens lys. Det kan kun understrege, at Retsstaten er holdt op med at fungere. Det er en hån mod borgerne. Det viser også at politikernes legen skjul og mudderkastning i Støjberg forfølgelsen kun er et lille bitte hjørne af skandalen.

Jurister begår simpelthen ulovligheder og der sker ikke noget som helst. Det er på tide med et oprør mod magthavernes fordrejning og fup.

  • 5
  • 0
#2 Jan Heisterberg

Udover det principielle og det kritisable, så er det mere tekniske spørgsmål: hvordan kan det undgås, at "sager" går tabt eller strander ?

Systemerne skal vel indrettes med en ping-pong funktionalitet, som skal være på plads for enhver transaktion. 1. Borgeren starter en "sag" 2. Myndighedens system (kan være manuelt) kvitterer OG oplyser forventet svartid og ekstraordinær kontaktpunkt. Modtages denne kvittering IKKE 3. Borgeren bør (skal) så rykke hvis svartid overskrides

Det er klart, at svage borgere, autoritære borgere og måske ældre borgere vil have svært ved at "rykke" / "huske at rykke", men der er vel ikke andre muligheder ?

Af Forvaltningsloven fremgår, at borgernes klageadgang skal fremgå af afgørelser. Dette ping-pong krav kan således indføres via forvaltningsloven.

P.S.: De fleste kender de automatiske beskeder som i mange tilfælde kommer ved diverse henvendelser. Det centrale er oplysningen om svartid OG kontaktpunkt.

Naturligvis kan borgere ikke acceptere manglende information om forventet sagsbehandlingstid (til næste info / fremdrift i sagen).

  • 4
  • 0
#3 Rene Nejsum

Mine kone arbejde også med Cbrain/F2 i det offentlige. Det er et kendt problem at sager forsvinder eller ikke kan findes igen.

Den måde de i hendes afdeling har løst problemet med at sager forsvinder i F2 er at print alt ud og sætte det i ringbind. Nemt og enkelt :-)

  • 2
  • 0
#5 Rene Nejsum

Du har ret i at det nok ikke forsvinder tilfældig data fra diskene :-)

Det er mit indtryk at det er en blanding mellem at F2 er dårligt designet (fx. at hvis du er CC: på en mail, som du sletter, så slettes den hos alle, incl. modtager). Dette kombineret med en elendig søgefunktion i F2, gør at brugere oplevere sager og akter som "forsvundne".

Og selvom Cbrain siger "you are holding it wrong" *), så må der være bedre måder at gøre det på.

Jeg er sikker på at sagerne stadig er i systemet, men hvis man ikke kan finde dem igen vil de opfattes som forsvundne.

Når man har opgivet at genfinde en sag i F2, er det nemme at bladre gennem et ringbind efter sager/akter.

*) https://www.urbandictionary.com/define.php?term=You%27re%20Holding%20It%...

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere