Gennem flere år er en række ansøgninger om at få dansk statsborgerskab forsvundet i de it-systemer, som ellers har til opgave at håndtere sagsbehandlingen af ansøgningerne.
Det skriver Politiken med henvisning til en række folketingssvar til Peder Hvelplund, der er indfødsretsordfører for Enhedslisten.
Sagens omdrejningspunkt er et sagsbehandlingssystem hos it-virksomheden Cbrain, der er leverandør til Udlændinge- og Integrationsministeriet.
It-systemet har navnet F2, og det bruges blandet andet til at behandle ansøgningerne om statsborgerskab. Men i forbindelse med svaret har leverandøren fundet ud af, at »der i perioden 2017 til 2020 er modtaget 31 ansøgninger, som ikke er blevet sagsbehandlet.«
»CBrain henviser til, at der er sket en fejl, som ikke har gjort det muligt automatisk at klargøre sagen til sagsbehanding,« lyder det i folketingssvaret.
Ifølge leverandøren vil den type fejl normalt føre til, at der blev sendt en fejlmeddelelse, så sagerne kunne blive behandlet manuelt. Men det er ikke sket.
»I tilfældet med de 31 ansøgninger er der imidlertid tale om en konkret fejlsituation, som ikke er blevet overvåget i forbindelse med den løbende driftsovervågning. Fejlen er derfor ikke blevet opdaget,« fremgår det af svaret til folketinget.
Ifølge fungerende udlændinge- og integrationsminister Kaare Dybvad (S) er der tale om en beklagelig sag.
»Det er selvfølgelig vigtigt, at ansøgerne kan stole på, at en digital ansøgning om dansk indfødsret, der er indgivet ved hjælp af ansøgningsløsningen, også bliver modtaget i ministeriet,« oplyser Kaare Dybvad i folketingssvaret.
Ministeriet er derfor gået i gang med at få oversendt oplysninger om de 31 sager, så der kan komme en afklaring af, om de konkrete ansøgere »på anden vis har fået behandlet deres ansøgning« eller om ansøgerne er blevet bedt om at sende en ny i stedet for.
Derudover er ministeriet »i tæt dialog med Cbrain om, hvordan den konkrete fejlsituation undgås,« og hvordan leverandøren fremover vil sørge for, at digitale ansøgninger kommer hele vejen igennem sagsbehandlingen.