En uafhængig undersøgelseskommission nedsat af British Airways har netop fundet ud af, hvorfor et enkelt it-nedbrud formåede at have så vidtrækkende konsekvenser, da det i sidste uge holdt selskabets fly på jorden i timevis og lammede alle selskabets systemer.
Indtil nu har der været en del spekulationer om, hvorfor British Airways var så længe om at få sine systemer op at køre igen efter det massive nedbrud,. Virkede backup-systemerne ikke? Var det et hackerangreb?
Nu viser det sig imidlertid, at de 75.000 strandede passager og det store hak i British Airways-brandet skyldes en medarbejder, der slukkede strømmen i et helt datacenter. Men ikke nok med det.
For bagefter tændte han strømmen igen.
Og her bliver det ifølge theguardian rigtig grimt. For det laver uoprettelig skade på systemerne, der simpelthen brænder sammen.
»Personen, der slukkede for strømmen, havde adgang til bygningen, men ikke autorisation til at slukke for strømmen til den,« siger administrerende direktør for moderselskabet IAG til The Guardian og fortsætter;
»Mens jeg sagtens kan se, hvordan man ved en fejl kan slå strømmen fra, forstår jeg simpelthen ikke, hvordan man kan komme til at tænde den igen.«
Havde man ikke øjeblikkeligt tændt for strømmen igen, havde man kunnet genstarte systemerne i ro og mag, og man ville i løbet af få timer være tilbage i normal it-drift igen, fortæller han.