Anonyme tip til kommunen: Brug telefonen i stedet for e-mail

Medarbejdere, som tipper kommunen om ulovligheder begået af arbejdsgiveren, bør ringe i stedet for at sende en mail. Det er rådet efter en sag fra Frederikshavn, hvor en tillidsmand blev fyret.

Brug telefonen til anonyme tip til kommunen i stedet for e-mail. Sådan lyder rådet fra to eksperter i forvaltningsret efter en sag fra Frederikshavn, hvor en tillidsmand blev fyret. Det skriver Nordjyske.dk.

Tillidsmanden sendte en e-mail til Frederikshavn Kommune med et tip om, at hans arbejdsgiver, Karstensens Skibsværft i Skagen, havde en ulovlig skurby på havnen, hvor værftet husede udenlandske bygningsarbejdere.

Værftet søgte om aktindsigt i e-mailen, og kommunen udleverede den til trods for, at medarbejderen i en opfølgende e-mail havde bedt om anonymitet.

Ifølge Nordjyske.dk slettede en medarbejder hos kommunen imidlertid den opfølgende e-mail i den tro, at det var den samme e-mail som den første, der blot var blevet sendt to gange.

Tillidsmanden blev efterfølgende fyret, hvilket fik de øvrige medarbejdere på værftet til at nedlægge arbejdet.

Lektor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet, Sten Bønsing, og afdelingsforstander med speciale i forvaltningsret ved Danmarks Journalisthøjskole, Oluf Jørgensen, anbefaler begge, at medarbejdere afholder sig fra at sende e-mails med tip, hvis de ønsker at være anonyme.

Sten Bønsing vurderer ifølge en pressemeddelelse fra Aalborg Universitet, at tillidsmanden ville få ret i en ombudsmandssag om, at han havde ret til anonymitet, selvom det kun fremgik af den anden e-mail, som blev slettet ved en fejl.

I stedet for at sende en e-mail, bør man bruge telefonen og ringe til kommunen, hvis man vil anmelde sin arbejdsgiver for ulovligheder.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Kristian Larsen

Er fyringen i sig selv ikke også ulovlig? AFAIK er det da ikke sådan lige til at fyre en tillidsmand, og det at en medarbejder anmelder en ulovlighed kan næppe lægges til grund for så graverende samarbejdsproblemer.

  • 0
  • 0
#4 Per Hansen

Hvis man i sin gmail har sit eget navn stående, vil de jo også få det udleveret som en del af email-korrespondancen.

At man skal oprette en ny mail-konto, hvis man skal sende noget til det offentlige, som ikke alle må vide er jo ikke helt holdbart.

Så kan desværre godt følge konklussionen, om at man bør bruge telefonen i de tilfælde.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere