Anmelderne mener: Nyt robotdinosaur-spil er større, bedre og lidt lang tid om at komme i gang
Open world-spillet 'Horizon Zero Dawn' imponerede anmelderne da det udkom tilbage i 2017. Det Sony-ejede spilstudie, Guerrilla Games, havde ikke bare skabt en åben verden, der var utroligt flot at kigge på, de havde også skabt et underholdende kampsystem og den charmerende kvindelige protagonist Aloy. De havde også sat spillet i en ret original setting, hvor robotdinosaurer lurer omkring et hvert hjørne af en frodig, post-apokalyptisk verden.
På fredag udkommer efterfølgeren, Horizon Forbidden West, og anmelderne har allerede haft fat i spillet, der høster både flotte karakterer og god omtale.
»Horizon Forbidden West har leveret på dets løfte om mere på stort set alle niveauer,« skriver Polygons anmelder Nicole Clark og uddyber:
»Det er en buffet, du kan snacke fra for evigt, fyldt med quests, karakterer, lejre, miljøer, og samleobjekter - og kampe mod nye dødsensfarlige maskiner. Spillets udvidede arsenal af bevægelses-værktøjer og kampmuligheder giver dybde til den tid, du bruger i den smukke, næsten fotorealistiske vildmark.
Men Forbidden West snubler også over sit "mere er bedre" etos. Det lider under vægten af dets efterfølger-ambitioner - både i gameplay og narrativ - hvor det prøver lidt for hårdt på at være storslået, og i processen mister det sit blik for den stærke worldbuilding og historiefortælling, der kendertegner begge spil i serien. Når det så er sagt, er Aloy stadigvæk en karakter, jeg elsker, og hendes verden er en, jeg nyder at være i«.
Også hos Game Informer har anmelder, Kimberley Wallace, været begejstret for den kommende PlayStation-eksklusive titel. Hun fremhæver især kampsystemet.
»Kampene er stadigvæk adrenalin-pumpende affærer, og tilfredsstillelsen ved at besejre en monstrøs maskine forsvinder aldrig. Du kan forvente mere ødelæggelse og kampe der er endnu mere episke. Jeg elskede, hvordan omgivelserne var varierede fra små, aflukkede kampområder til store klippefyldte områder med masser af plads til at søge dækning.
Det hjalp med at holde oplevelsen frisk, at der hele tiden var nye strategier, der præsenterede sig for mig. Forbidden West lader dig omfavne det med din egen spillestil, og giver dig mange forskellige muligheder for at besejre maskinerne«.
Sløv start
Julie Horup fra Soundvenue er også glad for kampsystemet. Hun ærgrer sig dog over, at spillet ikke kommer hurtigere ud af starthullerne.
»Det er en begivenhedsrig affære, man begiver sig ud på, og netop derfor er det en skam, at det ubestridt svageste punkt er starten på hele oplevelsen,« skriver Julie Horup i sin anmeldelse, hvor spillet får fem ud af seks stjerner.
»Selv for folk, som ikke har trådt i Aloys fodspor før, bliver de første 10, 15, ja sågar 20 timer, ét langt, sejt træk, når nybegyndere skal introduceres til alt fra de store teknodinosaurer til et bugnende arsenal af våben samt værktøjer og de (overlevende) biroller fra første spil.
Det kunne være udført langt mere effektivt, for når man først får låst op for spillets enorme verden, er den et slaraffenland for os, der elsker at udforske og afsøge alle områder for gemte samleobjekter som lydklip og tekstfiler«.
IGNs anmelder, Simon Cardy, mener også at starten står svagest.
»Det er en ujævn start, men tempoet bliver støt samlet op, og du bliver mere og mere involveret, som en ny trussel bliver introduceret og afslører Forbidden Wests egentlige plot. Herfra buldrer det fremad mod en fuldt ud skør - men alligevel fornøjelig - afslutning,« skriver Simon Cardy i sin anmeldelse, hvor Horizon Forbidden West får karakteren 9 ud af 10.
»Det er sandsynligvis det største område, som Forbidden West forbedrer i forhold til dets forgænger, som havde begrænset og gentagende indhold.
Sidemissionerne er uendeligt meget mere engagerende og er også længere - det er ikke bare forespørgsler fra navneløse vandrere, der bliver smidt mod spilleren. I stedet er de smart strikket ind i selve hovedfortællingen. Nogle vil involvere karakterer, som du har mødt, mens du tager del i hovedhistorien. Andre er helt nye ansigter, der beder om hjælp med forskellige problematikker«.
Langt de fleste anmeldere fremhæver den store, smukke åbne verden som det, der får Horizon Forbidden West til at excellere. Som Jordan Middler fra VGC skriver:
»Hvis du er villig til at tage dig tiden til at udforske ruinerne af det faldne samfund - hvor hvert et hjørne vrimler med maskiner, som vil tvinge dig til at holde dig på tæerne - så bliver Horizon Forbidden West et utroligt spil, der er sat i en verden, som vi havde lyst til at vende tilbage til igen og igen, selv efter vi så rulleteksterne«.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.